Gigantul francez de inginerie Alstom este banuit de justitia din Elvetia ca a platit mita pentru a castiga contracte grase in mai multe state din lume. Scandalul poate avea repercusiuni si in Romania, intrucat francezii au la noi cel putin doua afaceri care sunt e ordinul a sutelor e milioane de euro.

Procurorii elvetieni acuza grupul francez de inginerie Alstom ca a castigat, prin intermediul filialei din tara cantoanelor, cateva contracte foarte mari, in special in Italia, Mexic si Zambia, dupa ce a platit oficialitatilor din aceste state „taxe de consultanta”. Ei pretind ca aceste taxe nu sunt altceva decat spagi in toata regula, iar in contul respectivelor autoritati au fost varsati 500 de milioane de franci elvetieni (430 de milioane de dolari).

Procurorii au spus ca Alstom nu a beneficiat de servicii de consultanta propriu-zise si, mai mult decat atat, conturile bancare ale consultantilor invocati de oficialii companiei erau folosite pentru a transfera platile catre terte parti.

In luna august a acestui an, politia elvetiana chiar a arestat un fost manager al Alstom, a carui identitate a ramas necunoscuta, acesta fiind banuit de acte de coruptie si de spalare de bani. Aceste informatii au fost dezvaluite intr-o hotarare a Tribunalului Penal Federal prin care se ordona procurorilor sa dea Alstom copii dupa mai multe acte pe care le-au confiscat la inceputul acestui an pentru a derula ancheta de coruptie. Instanta a argumentat decizia prin faptul ca Alstom trebuie sa isi continue operatiunile de afaceri. Un purtator de cuvant al companiei franceze, Philippe Kasse, a declarat ca acuzatiile de mituire nu se probeaza.

Alte afaceri suspecte

Scandalul Alstom vine dupa un altul foarte celebru in care a fost implicata firma germana Siemens, cel mai mare furnizor european de solutii de inginerie. Un manager care a lucrat 40 de ani in companie, pe numele sau Reinhard Siekaczek, a inventat un sistem de finantare a unor spagi prin care se obtineau contracte in intreaga lume si a infiintat o retea de firme care facilitau transferul de numerar. Personajul a fost gasit vinovat si condamnat la doi ani inchisoare si la plata unei amenzi de pana la 110.000 de euro. Si numele companiei britanice BAE Systems, unul dintre cei mai mari producatori de sisteme militare din lume, a fost implicat intr-un scandal de coruptie, luare de mita si spalare de bani in mai multe state printre care si Romania.

Contracte in Romania

Chiar daca numele tarii noastre nu a fost invocat, scandalul in care sunt implicati francezii de la Alstom ar putea avea ecouri si la noi pentru ca ei au reusit sa puna mana pe doua contracte extrem de banoase. Primul dintre ele a fost semnat in 2003 cu Metrorex, in valoare de 240 de milioane de euro. Pe o perioada de 15 ani, Alstom asigura mentenanta vagoanelor de metrou. In timp, valoarea acestui contract a crescut pentru ca, spun oficialii Alstom, s-au majorat cheltuielile cu salariile, precum si costurile cu utilitatile. Mai mult, Alstom incaseaza sume diferite de la Metrorex decat din alte contracte de mentenanta derulate in strainatate in conditii similare.

De obicei, se da vina pe particularitatile speciale ale metroului bucurestean, dar si pe uzura caii de rulare. Al doilea contract important pe care Alstom l-a castigat in Romania este in valoare de 160 de milioane de euro.

Un consortiu format din Alstom Power Italia, Alstom Power Sweden si Energomontaj S.A. a fost desemnat, in 2007, sa proiecteze si sa construiasca patru instalatii de desulfurare a gazelor de ardere pentru centrala electrica de la Rovinari, in scopul re-
ducerii emisiilor poluante.

Profit de 20 de milioane de euro

Alstom este prezenta pe piata romaneasca cu trei companii: Alstom General Turbo, care produce motoare, generatoare si transformatoare, Alstom Power, care are activitati in productia de motoare si turbine, si Alstom Transport, in industria de constructie si reparare a materialului rulant. In 2007, afacerile celor trei societati au fost de 80 de milioane de euro, iar profitul net cumulat s-a ridicat la aproape 20 de milioane de euro.