Afacerile cu tehnica militara fur­ni­zata statului au adus profituri considerabile fostului ministru taranist al Internelor Constantin Dudu Ionescu, in prezent mana­ger al holdingului Elbit Systems Israel si membru al PDL. Numai anul trecut socie­tatea israeliana Elbit Systems a furnizat tehnica de peste 48 de milioane de lei.

Istoricul afacerilor societatii israe­liene in Romania s-a scris inca de la inceputul anilor ‘90 si s-a derulat in timp chiar sub mandatul lui Constantin Dudu Ionescu la MApN intre anii 1999-2000. De atunci societatea a devenit un partener de nadejde al statului roman si a furnizat tehnica militara neincetat catre diverse structuri ale Armatei.


Contract de 12 milioane de euro


Constantin Dudu Ionescu a devenit angajat la societatea Elbit la sase ani dupa ce a renuntat la portofoliul de mi­nistru, iar din 2008 apare ca adminis­trator al altor societati unde Elbit Systems Ltd detine participatii in Roma­nia: Simultec SRL si A-E Electronics SA. In calitate de reprezentant al societatii a reusit sa aduca companiei israeliene un contract de 12 milioane de euro incheiat la sfarsitul anului trecut, iar in calitate de candidat la Camera Deputatilor pentru PDL la Colegiul 16 Bucuresti a castigat primul loc, dar a pierdut scaunul de parlamentar la redistribuire.

Contractul companiei Elbit Systems a fost incheiat cu societatea Compania Nationala Romtehnica SA, fiind adju­de­cat la data de 20 decembrie 2010. De­numirea generica se refera la Contract de achizitie a patru complete ,,Echi­pamente de razboi electronic EW pentru aeronave C-130”.

Principalele conditii ce trebuiau intrunite de socie­tate erau de a face dovada capacitatii sale tehnice si/sau profesionale prin a demonstra ca produce sau co­mercia­lizea­za si instaleaza echi­pa­mente de raz­boi electronic pe ae­ronave similare, echipamentele de razboi electronic ce vor fi ofertate sunt utilizate si pe aero­navele unor state membre NATO sau ca este autorizat de fabricantul ae­ronavei pentru executarea de mo­dificari ale aeronavelor de tip C-130 sau detine acordul scris al fabricantului aerona­velor prin care acesta se anga­jeaza sa-i acorde candidatului asistenta tehnica necesara executarii lucrarilor de instalare a echi­pa­mentelor EW.

Pe langa acestea firma trebuia sa fi avut in ultimii trei ani contracte al caror obiect sa fi fost producerea sau comer­cializarea si instalarea de produse si­milare cu o valoare mai mare de 5.000.000 de euro.


Sute de milioane de dolari, din anii ‘90 pana in prezent


Compania Elbit Systems a mai incasat peste 500 de milioane de dolari din 1993 si pana in 2002, dupa ce Mi­nisterul Apararii Nationale a semnat un contract de modernizare a 110 aeronave militare de tip MIG 21. Contractul s-a lovit de diverse probleme de-a lungul timpului, deoa­rece initial a fost estimat la o valoare de 350 de milioane de dolari si urmau sa fie livrate in anul 1997. Societatea nu a reusit sa se tina de intelegere, astfel ca avioanele au fost livrate in anul 2002, iar costurile au fost cu 150 de milioane de dolari mai mari. Cum intre 1999 si 2000 Constantin Dudu Ionescu era ministru la MApN un rol important in extinderea colaborarii cu societatea israeliana l-a avut si el. Printre contractele care nu se afla la vedere in Sistemul Electronic de Achizitii Publice mai exista cola­bo­rari punctuale intre societati de no­to­rietate care au contracte cu statul sau acorduri-cadru ce au subcontractat lucrarile catre firma israeliana. In anul 2009 bugetul MApN a fost suplimentat cu suma de 200 de milioane de lei, dintre care 36 de milioane de lei erau alo­cati pentru modernizarea a doua avioane IAR 99, precum si pentru achizitia unui pachet suport logistic ini­tial necesar pentru operarea si men­te­nan­ta aeronavelor. Potrivit MApN, la 17 octombrie 2008, Avioane Craiova a semnat cu ministerul un contract multianual in valoare de 5.864.323 de lei vizand furnizarea unui pachet de suport logistic. O luna mai tarziu, s-au finalizat negocierile cu firma israeliana Elbit Systems, fiind initiat un proiect de contract in valoare de 8.100.000 de euro, in baza caruia firma israeliana, ca prim furnizor, impreuna cu Avioane Craiova, Aerostar Bacau, Turbomecanica Bucuresti si Aerofina - in calitate de subfurnizori - urmau sa modernizeze avioanele IAR 99 nr. 715 si 716, in configuratia specifica avioanelor IAR 99 Soim. Potrivit MApN, companiei Avioane Craiova ii reveneau doar 2.407.790 de euro din pretul total al contractului.