Cum se scurg prin doar doua contracte 71 de milioane de lei din buzunarele unei companii de stat cu pierderi, subven­tio­nata si cu datorii, catre buzu­na­re­le firmelor de partid cu respectarea legii si a aparentelor de competitie onesta pe piata? Cel mai eficient, prin incheierea unui contract de paza, asa cum face Me­tro­rex care certifica monopolul Scorseze Security pentru urmatorii patru ani pe paza si securitatea vagoanelor de metrou dupa ce, in ultimii patru ani, aceeasi firma fusese vigilenta ca bucurestenii sa nu fuga cu vreun scaun sau cu vreo usa a vagoanelor.

Probabil ca o generatie de bucu­res­teni care se deplaseaza cu metroul o sa creasca cu aceiasi bodyguarzi ai Scorseze Security, firma detinuta de omul de afaceri Mursez Lucian, un apropiat al Ancai Boagiu, lider PDL si fost ministru al Transporturilor sub autoritatea careia s-a aflat Metrorex. Scorseze Security asigura paza la metrou din 2006 si a cas­ti­gat recent un contract de nu mai putin de 51 de milioane de lei pentru aceleasi servicii pentru urmatorii patru ani. In pofida declaratiilor oficiale de reducere drastica a cheltuielilor guvernamentale, Metrorex, o companie de stat cu subven­tii platite din bugetul de stat, cu pierderi uriase si cu ceva datorii catre stat, da unui „initiat” un zemos nou contract pentru asigurarea serviciilor de paza. Tot Scorseze castigase in 2008 un alt contract de 20 de milioane de lei pentru asigurarea pazei vagoanelor de metrou.

Presedintele PSS: „Nu stiu dedesubturi si nici nu ma bag”


Ion Popescu, presedintele Patronatu­lui Societatilor de Securitate (PSS) unde Scorseze Security este membru asociat, spune ca, in pofida faptului ca pentru cel putin opt ani compania lui Mursez Lucian asigura paza la metrou, nicio firma nu s-a plans. „Nu stiu dedesubturi si nici nu ma bag. Nimeni din piata nu mi s-a plans ca, de atat timp, aceasta firma asigura paza la metrou. Poate serviciile sunt bune, sunt acceptate de conducere, se inteleg la tariful pe ora si pentru mo­dul cum au pazit”, sustine Popescu. El s-a pierdut in explicatii neu­tre care sa-i apere interesele Scorseze Security, men­tionand ca ar fi putut face totusi ceva sesizari daca aceasta firma ar fi venit cu preturi de dumping. „Daca pe piata s-ar semnala ca ar veni cu preturi foarte mici, cu altfel de chestiuni, datoria mea ar fi sa sesizez Garda Financiara si alte organisme ale statului, dar in relatiile comerciale dintre membrii patronatului si clientii acestora nu ne bagam”, afirma Popescu.

Nici viceliderului Uniunii Sindicate­lor Libere Metrou (USLM), Florian Crisu, nu i se pare suspect succesul nebun al Scorseze Security la contractele cu Me­tro­rex. „S-a facut o licitatie, s-au prezen­tat la licitatie si au castigat. Probabil ca au indeplinit cele mai bune conditii”, afirma Crisu.


Mursez si Boagiu, fara grai. Radoi, nestiutor


Extrem de zgomotos cand vine vorba de interesele angajatilor de la Metrou, Ion Radoi, liderul de sindicat al USLM, se inmoaie brusc si ne lasa impresia ca nu stie nimic despre afacerile cu firma de paza Scorseze. „Nu stiu nimic despre cum s-a desfasurat aceasta atribuire pentru ca nu am informatiile necesare. Lasati-ma sa ma interesez si va dau informatii mai tarziu”, spune Radoi.

Pana la inchiderea editiei nici Mur­sez Lucian si nici Anca Boagiu, senator PDL, nu au formulat un punct de vedere pe marginea celor peste 70 de milioane de lei incasati sau pe care urmeaza sa ii incaseze Scorseze Security de la Metrorex.

Parvan, AOAR: „Asta e. Daca e buna, e buna”


Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Roma­nia (AOAR), a comentat ironic succesul Scorseze Security la licitatiile pentru paza vagoanelor Metrorex. „In­seam­na ca firma castigatoare a depus o oferta buna. Asta-i situatia. Daca este buna, este buna. Ramane aceeasi proble­ma a licitatiilor pe bani publici. Probabil daca mergem si verificam actele acestei licitatii sunt in regula si nu ai ce sa zici. Marea problema, ca aceasta este una din miile de licitatii unde avem acelasi sentiment”, sustine Parvan.

18 vagoane noi contra banilor scursi catre Scorseze


Serviciile de paza sunt mult mai importante in viziunea conducerii Me­tro­rex decat piesele de schimb pentru validatoare si placi de baza pentru apa­ratele de taxare pentru care s-au platit doar 1,6 mil. lei, decat carte­lele de acces pentru care a platit aceeasi suma.

In structura de cheltuieli a Metro­rex, serviciile de paza pe care le achiziti­o­neaza de mai bine de patru ani de la firma lui Mursez, apropiatul Ancai Boagiu, sunt chiar mai importante decat energia electrica pentru care a platit in acest an aproximativ 41 de milioane de lei. Serviciile de paza sunt la fel de im­portante ca si cele de deratizare si dezin­sectie pe care Metrorex le-a achizitionat fix pe 21 ianuarie 2010 de la Alrod Consult, firma deputatului PDL Wiliam Branza, care isi va rotunji in acest an veniturile cu 13 milioane de lei scosi din starpirea carcalacilor si a sobolanilor din tunelurile de metrou.

Cu cele peste 70 de milioane de lei (aproximativ 17,5 milioane de euro) pla­tite sau care urmeaza sa fie platite firmei Scorseze Metrorex ar fi putut repara vagoanele vechi sau sa achizitio­neze apro­ximativ 18 vagoane noi (trei gar­nituri de tren) de la Bombardier, al ca­ror pret a fost anuntat de Miron Mitrea, cel pe timpul carora au fost cumparate, la circa un milion de euro.

Angajati ai Scorseze, implicati in incidente electorale la Gara de Nord


La ultimele alegeri prezidentiale, aproximativ 40 de angajati ai Scorseze Security au fost dusi la sectia de politie pentru verificari dupa ce fusesera adusi la Gara de Nord sa voteze. Acestia declarasera ca au fost adusi sa voteze cu microbuze de dimineata pentru ca nu ar mai fi avut cand sa-si exercite dreptul la vot in timpul zilei.


Sumele platite sau care vor fi platite firmei Scorseze Security pentru paza va­goa­nelor de metrou:
  • 2008-2010: 20 de milioane de lei
  • 2010-2014: 51 de milioane de lei