Catastrofa avionului malaysian, doborat deasupra Ucrainei, a ridicat problema protectiei aeronavelor civile de rachetele "sol-aer". Identificarea solutiilor tehnice in masura sa apare avioanele civile de atacurile cu rachete a revenit brutal in atentia specialistilor militari, a economistilor si autoritatilor din domeniul aviatic.

Un raport elaborat de expertii Congresului SUA ajunge la concluzia ca toate sistemele existente in prezent sunt exagerat de scumpe, nu sunt deloc practice sau sunt ineficiente.

Potrivit datelor Departamentului de stat al SUA, incepand din anii 1970 au fost atacate, la nivel mondial, peste 40 de avioane civile cu ajutorul unor rachete de croaziera mobile. Din acest total, au fost doborate 25 de aparate, incidente in care si-au pierdut viata peste 600 de persoane.

Cele mai multe dintre aceste atacuri au fost lansate in zona unor conflicte armate si au avut drept tinta avioane de mici dimensiuni, care zboara la altitudini relativ coborate.

In 2003, Congresul SUA a ordonat Departametului de securitate interna sa elaboreze un fel "scut" antiracheta pentru avioane civile, iar in 2008, directia aviatiei civile (FAA) a certificat doua prototipuri ale sistemului DIRCM, pentru a carui realizare s-au cheltuit sute de milioane de dolari.

Un sistem care functiona dupa principiul "orbirii rachetei" cu ajutorul laserului. Problema este ca echiparea aeronavelor civile cu acest sistem costa 2 miliarde de dolari pe an. Prin urmare, s-a renuntat.  In plus, multe dintre rachetele din ultimele generatii sunt dirijate prin radar si, de aceea, nu pot fi "orbite".

Alt mijloc prezentat in raportul expertilor Congresului SUA il constituie manevre de evitare executate de avioane in apropierea aeroporturilor, acolo unde vulnerabilitatea aeronavelor este foarte mare. Dar o asemenea metoda nu asigura securitatea. Ar mai putea fi utilizate sisteme similare dispozitivului tactic israelian Iron Dom, destinat luptei impotriva rachetelor. Testele au demonstrat insa ca astfel de sisteme sunt prea putin eficiente impotriva rachetelor de croaziera lansata in apropierea aerodromurilor.

Concluzia raportului: un control sporit al exporturilor de armament si interzicerea zborurilor avioanelor civile deaspra zonelor de conflict.