Reporter: Cum si cand a pornit pasiunea pentru bicicleta?
Radu Boteanu: Pasiunea pentru bicicleta a pornit in adolescenta, cand abia asteptam sa ma intorc de la scoala sau sa inceapa weekend-ul pentru o tura cu bicla prin padure. Am avut norocul sa locuiesc chiar in vecinatatea Palatului copiilor din Brasov, langa padure, avand astfel la indemana trasee foarte misto pentru bicicleta. Desfaceam bicicleta, impreuna cu cel mai bun prieten al meu, pana la ultima piesa. Ore in sir dura pana o faceam aproape ca noua, gata de o noua tura prin padure, prin balti si mocirla, dupa care o luam de la capat cu curatatul, cu pasiune, fara sa ne pese de altceva.

Povestea CrossBike

R: Cand s-a transformat pasinuea in afacere?

R. B.: Au mai trecut ceva ani, eram in facultate si s-a ivit ocazia unui job part-time chiar la o firma care comercializa biciclete. In scurt timp, datorita unor schimbari surprinzatoare mi s-a propus sa conduc firma. Surprins de propunere, desi inca eram in facultate, am acceptat pe loc fara ezitare. Era o ocazie unica pe care nu puteam sa o ratez. Din pacate, tot in scurt timp ma confruntam cu alta problema, care nici in prezent nu este rezolvata - lipsa de timp. Turele prin padure s-au rarit considerabil, dar pasiunea a ramas.
Dupa aproape 10 ani, ani in care am strans o experienta importanta in ceea ce priveste o afacere cu articole sportive, am decis sa continui pe cont propiu, de data aceasta doar cu biciclete. Trecerea la o afacere pe cont propriu am facut-o tot brusc, exact ca trecerea de la un job part-time la conducerea firmei la care lucram. Parteneriatul cu producatorul de biciclete Cross imi dadea in schimb o mare incredere si a fost o sursa de energie care m-a ajutat enorm in noua provocare, pentru ca era chiar o provocare sa pornesti o afacere exact cand a pornit criza in Romania. Dupa cum era de asteptat, nu a fost deloc usor sa-mi creez o retea de dealeri, desi cu unii dintre ei lucrasem ani buni. Dupa 3 sezoane de munca multa, de cautat solutii, pot sa spun ca lucrurile au intrat pe drumul pe care sperasem sa intre. Prima etapa era incheiata, puteam sa zic ca devenisem unul dintre furnizorii de biciclete din Romania.

R: Cum este o zi din viata unui pasionat si, in acelasi timp, manager de biciclete?

R. B.: Depinde foarte mult la care zi din an ne referim. Daca ne referim la o zi din sezon, cred ca pasionatul de biciclete nu prea reuseste sa se impuna in fata managerului de biciclete. Cred ca este inca dificil de facut afaceri in Romania, nu cred ca exista o predictibilitate a pietei, ceea ce te face sa petreci foarte mult timp la birou sa gasesti solutii pe cont propriu. Daca ne referim la o zi din afara sezonului atunci pasionatul de bicicleta se mai impune si gaseste timp de o tura cu bicicleta. De anul acesta imi doresc sa experimentez niste ture de enduro. Sper sa reusesc sa gasesc timp si pentru asta.


Radu Boteanu: "O persoana care foloseste bicicleta este o persoana care a optat pentru o viata mai sanatoasa."

R: La ce trebuie să fie atenta o persoana care vrea sa isi achizitioneze o bicicleta?
R. B.: Trebuie fie atenta in principal de unde o cumpara. Recomand sa o achizitioneze in mod legal, insotita de bon fiscal sau factura, pentru a beneficia de garantie si pentru a incuraja un comert civilizat.. Trebuie de asemenea sa fie atenta ca bicicleta pe care doreste sa o achizitioneze sa fie in concordanta cu inaltimea si greutatea persoanei. Si nu in ultimul rand sa se adreseze unui magazin de specialitate, care are personal calificat si poate sa fie indrumata pentru a alege biciclete care i se potriveste.
O persoana care foloseste bicicleta este o persoana care a optat pentru o viata mai sanatoasa si acesta ar fi in opinia mea avantajul principal pe care il obtinem daca folosim bicicleta. Ca om care conduce o afacere ma gandesc instant si la beneficiile de ordin economic pe care le avem daca folosim bicicleta. Sa facem un exercitiu simplu : daca cheltuim intre 200 si 500 lei pe luna pe combustibil sa mergem la serviciu si sa spunem ca am putea merge macar 6 luni pe an cu biciclete la serviciu am face o economie intre 1200 si 3000 lei pe an. Pe langa modul sanatos de viata si economia de bani, pe care le putem obtine mergand cu biciclete, nu putem sa nu ne gandim la latura ecologica - o bicicleta in plus in traficinseamna o masina in minus. Iar ca bonus, parcare gratuita. Tinand cont de toate acestea nu ar mai trebui sa ne dam jos de pe biciclete.


R: Cum ne alegem tipul de bicicleta potrivit?

R. B.: In primul rand, cine doreste sa achizitioneze o bicicleta trebuie sa aleaga tipul de bicicleta care i s-ar potrivi. Pentru asta trebuie sa se gandeasca pentru ce o foloseste. Daca considera ca o foloseste peste 50% pentru a merge pe drumuri asfaltate, atunci neaparat trebuie sa-si achizitioneze o biciclete de trekking sau una de oras, daca in schimb o va folosi pentru drumetii montane sau pentru plimbari off road atunci trebuie sa-si aleaga o bicicleta de munte. O data trecuta aceasta etapa lucrurile devin mai simple, face o analiza de piata pe diverse site-uri, mai citeste cateva forumuri, dupa care recomand vizitarea unui magazin de specialitate unde va fi indrumat sa-si aleaga marimea si echiparea potrivita.

R: Cu ce se deosebesc produsele Cross Bike de restul produselor din piata?

R. B.: As incepe cu prezentaea succinta a sortimentului de produse pe care firma Cross Bike le comercializeaza in prezent. Acesta cuprinde doua brand-uri de biciclete, unul bulgaresc, Cross, de unde vine si denumirea firmei si mai recent unul nemtesc, Corratec, acoperind astfel toate nivelurile de pret. Pe langa biciclete mai comercializam accesorii pentru biciclete de la firma Zefal din Franta si Contec din Germania, incercand sa acoperim cam toata gama de accesorii necesare utilizatorilor de biciclete. Ceea ce am urmarit a fost sa oferim pe piata un excelent raport calitate pret pentru cumparatorul final si cred ca in mare parte am reusit avand in vedere interesul in continua crestere a cumparatorilor fata de produsele noastre. Toate produsele indeplinesc standardele de calitate europene la cel mai inalt nivel si ofera un comfort in utilizare chiar si la primul nivel de echipare. Bicicletele Cross sunt practic motorul firmei si se adreseaza segmentul mediu de pe piata, segment care lipsea in momentul demararii afacerii, combinand perfect o echipare buna cu un pret decent.
Preturile pentru o bicicleta incep de la 600 lei pana la 30000 lei. O sa va intrebati cum poate sa existe asa o diferenta intre ele. Ei bine, desi o bicicleta pare ceva simplu, nu e chiar asa. Intradevar toate au 2 roti, o sa si un ghidon, dar ca la orice produs, detaliile fac diferenta, si cum utilizatorii au gusturi foarte diferite, de la cele mai simple la cele mai complicate si rafinate, noi doar incercam sa raspundem cerintelor.

R:  De unde pot fi achizitionate produsele Cross Bike?

R. B.: Dupa 5 sezoane de cand activam pe piata pot spune ca bicicletele si accesoriile noastre se gasesc aproape in toate orasele resedinta de judet, preum si in multe alte orase mai mici. Practic oriunde ai fi in Romania poti achizitiona produsele noastre, iar daca nu o poti face de la un magazin de specialitate din localitatea unde locuiesti o poti face online. Toate magazinele partenere pot fi gasite pe site-ul nostru www.crossbike.ro.

R: Cate biciclete si accesorii ai disponibile la vanzare si ce categorii acoperă?

R. B.: Sortimentul nostru de biciclete cuprinde peste 80 de modele de biciclete pe toate categoriile de biciclete, cum ar fi cele de copii, de sosea, de oras, de trekking, de cross country, enduro si all mountain, de ciclocross, pe scurt, pentru toate preferintele. Orice bicicleta odata cumparata trebuie si accesorizata, de la o pompa, un bidonas sau o casca pana la o protectie de smart phone, o gentuta sub sa, un set de aripi sau un set de lumini. Asa cum si bicicletele sunt atat de diferite si accesoriile sunt foarte variate. Cu cat vor fi mai multi utilizatori de biciclete cu atat nevoile lor vor fi mai variate si provocarea este sa acoperi cat mai mult din aceste nevoi. Pentru a face acest lucru ai nevoie sa ai in permanenta stocuri, sa ai parteneri capabili sa reactioneze rapid la nevoile pe care le avem pe piata noastra si ei la randul lor sa aiba stocuri. Am norocul ca toti partenerii pe care ii am sa fie foarte seriosi, firme puternice si foarte bine organizate care inteleg particularitatile pietei romanesti si faptul ca suntem la inceput de drum in dezvoltarea unei piete cat mai civilizate de biciclete. Incercam sa avem pe stoc cat mai multe dintre modele la biciclete si mai toate accesoriile din sortiment, dar daca se intampla, si se intampla oricat de prevazator esti, sa nu fie pe stoc un model pe care un client il doreste, in majoritatea cazurilor poate fi adus in maxim 30 de zile, iar daca se intampla sa nu se poata, este aprope imposibil sa nu putem oferi ceva similar care sa satisfaca cerintele cumparatorului. Garantia produselor oferite pe piata este foarte importanta, pentru ca o reactie rapida la problemele cumparatorilor sporeste increderea acestora in produsele oferite. Problemele de garantie sunt chiar putine, un motiv in plus pentru a ne asigura de rezolvarea urgenta a lor existand si situatii cand am rezolvat probleme care nici macar nu tineau de garantie, doar pentru a oferi un grad de satifactie ridicat clientului si convins fiind ca aceasta abordare nu face decat sa se intoarca in favoarea noastra in timp.

Radu Boteanu: "Cand statul o sa fie un partener pentru afacerile din Romania si nu doar un tonomat de taxe si impozite, cu siguranta, va fi mai usor."

R: E greu sa faci business cu biciclete in Romania?

R. B.: Cred ca in ani acestia e greu sa faci business in multe tari. La noi uneori daca nu e greu e complicat, trebuie sa te supui unei legislatii de multe ori ilogice si va dau un singur exemplu: sa platesti taxa de mediu pentru cauciucurile de biciclete, cel mai eco mijloc de locomotie? Va las pe voi sa trageti concluzia. Cand statul o sa fie un partener pentru afaceriile din Romania si nu doar un tonomat de taxe si impozite cu siguranta va fi mai usor. In ceea ce priveste business-ul cu biciclete, desi piata, imbucurator, este in crestere este frustrant sa constati ca si piata de biciclete furate este intr-o crestere alarmanta si din pacate tot partenerul nostru statul ar trebui sa-si joace rolul.

R: Ce sfat ai da cuiva care vrea sa porneasca un astfel de business?

R. B.: Ca in orice afacere, situatiile nu sunt niciodata la fel, fiecare avand sansa si oportunitatile lui, de aceea singurul sfat e acela de a nu porni un business cu biciclete decat daca vrei cu adevarat si crezi ca poti fi consecvent fata de client, fara sa ai pretentii la un profit imediat.

 

R: Care a fost evolutia pietei in ultimii 5 ani?

R. B.: Piata de biciclete este in continua crestere, chiar daca aceasta crestere nu aste in ritmul in care ne dorim si mai avem ceva pana sa ajungem sa fim la nivelul pietelor mature din Europa, dar suntem pe drumul cel bun. Ca pe orice piata care este in crestere, concurenta se inaspreste, dar eu cred ca este un lucru bun - ne obliga pe toti care activam pe piata sa fim mai buni, sa oferim mai multa calitate in servicii, sa selectam mai atent sortimentul.

R: Cum este infrastructura pentru biciclete in Romania si cum ar trebui sa fie? In alte tari, bicicletele sunt un mijloc de transport alternativ, mai ales in marile orase. In Romania avem sanse sa se intample asta? Cum poate fi sprijinita miscarea ciclista?

R. B.: As incerca sa va spun cum este infrastructura pentru biciclete in Romania, dar nu prea este… Atat timp cat nu exista o prioritate reala a autoritatilor locale - si nu inteleg de ce nu este - nu cred ca se poate face mare lucru. Nici macar nu cred ca ar fi prea costisitor, dar latura practica uneori nu prea o regasim in planurile autoritatilor. Bineinteles ca in alte tari bicicleta este un mijloc de transport alternativ, iar noi, cei ce operam pe piata de biciclete, abia asteptam ca si la noi bicicleta sa devina un mijloc de transport mai mult decat un mijloc de recreere. Chiar cred ca si la noi se va intampla asta, dar mai trebuie sa asteptam si sa sugeram celor in masura ca trebuie sa se intample asta. Legat de miscarea ciclista, lucrurile au inceput sa se miste, dar, binenteles, tot mediul privat e pionier. Ma refer la concursurile organizate in mai toate orasele. Nu cred ca exista week-end fara cateva concursuri la nivel de tara, iar participantii sunt din ce in ce mai numerosi si mai dornici sa-si depaseasca performantele anterioare. Ca sa fie completa, miscarea ciclista ar trebui sa ia amploare si in orase si  sa revenim la pistele de biciclete.