Peste tot in lume se poate ca activitatea economica sa se imbine in mod armonios cu turismul, mai putin in Romania. Un astfel de exemplu este vechiul port al Constantei unde, in prezent, isi desfasoara activitatea mai multi operatori, care deruleaza insa doar aproximativ 1% din traficul total al Portului Constanta, dar unde sunt amplasate si mai multe monumente cu valoare istorica.

Primul a vorbit despre aceasta posibilitate, in 2007, fostul director al Com­paniei Nationale Ad­mi­nis­tratia Porturilor Maritime Constanta, Constantin Ma­tei, in prezent, consilier local muni­ci­pal. Desi la acel moment Matei a pre­zentat un plan concret si o valoare estimativa a investitiei, nimeni nu a miscat un deget pentru a pune in practica proiectul. Acesta a fost insa readus, de curand, in atentia Con­siliului Local Constanta, care ar putea sa il transforme in hotarare.

Avem cu ce, avem initiative, dar ne lipseste vointa. Acesta este principiul care pare sa se aplice, de mi­nune, in cazul portului vechi al Constantei, care desi ascunde mo­nu­mente cu o valoare istorica foarte mare, este lasat exclusiv in admi­nistrare economica. In 2007, fostul director al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, Constantin Matei, a pre­zentat, dupa modelul altor state euro­pene, unde turismul de croa­ziera este foarte dezvoltat, un pro­iect care viza amenajarea vechii parti a Portului Constanta. Matei declara atunci ca doreste sa dea o noua destinatie suprafetei cuprinse intre danele 0 si 22 intrucat acolo apa are o adancime foarte mica si nu per­mite apropierea navelor comerciale de tarm, dar si datorita apropierii sale de zona veche a orasului Con­stanta. „Zonei respective i se poate oferi un potential turistic si de afaceri, acest sistem fiind aplicat si de alte porturi europene”, a spus Matei. De altfel, o recomandare a International Cooperation Agency, care a intocmit studiul de feza­bilitate pentru dezvoltarea Portului Constanta si planul de reabilitare a zonei sudice a tarmului romanesc al Marii Negre, prevede ca partea de nord a portului „sa fie modificata pentru alte destinatii, cum ar fi calatorii sau turismul de afaceri”.

Spatii comerciale si zona de agrement nautic


Potrivit proiectului initial, noua zona turistica va avea 80 de hectare (20 de hectare de luciu de apa si 60 de hectare de teren), amenajarea unei insule artificiale, care deja exista, dar si reabilitarea mai multor obiective turistice din zona, cu o valoare istorica foarte mare si intro­ducerea acestora in circuitul turistic. Proiectul mai prevede transformarea acestor cladiri vechi in muzee, sali de spectacole, restaurante, cazinouri si hoteluri. De asemenea, in zona ar mai putea fi amenajate spatii comer­ciale moderne si magazine de tip outlet, care ar atrage ca un magnet turisti din toate colturile lumii. Proiectul mai prevede si amenajarea unei baze de agrement nautic, unde turistii pasionati ar putea practica sporturi extreme. Potrivit primelor estimari, toate aceste lucrari vor costa 350 de milioane de euro.


Proiectul are nevoie de unda verde de la doua ministere


De punerea in aplicare a acestui proiect nu a mai vorbit nimeni vreme de mai bine de doi ani. Proiectul ar putea fi votat insa, in curand, de Consiliul Local Municipal Constanta, intrucat fostul director al CN APM Constanta, Constatin Matei, a ajuns consilier local municipal si este decis sa isi puna in aplicare initiativa. Pentru inceput, alesii locali ar trebui sa voteze intocmirea unui studiu de fezabilitate si apoi sa isi dea acordul de principiu pentru transferul portului vechi din admi­nistrarea Ministerului Turismului in cea a autoritatilor locale de la Con­stanta. Acesta este momentul in care soarta proiectului va trece in mainile autoritatilor de la Bucuresti, care trebuie sa aprobe un act normativ in acest sens. Cu siguranta, proiectul va avea nevoie si de acordul Minis­terului Mediului dar, mai cu seama, de o sursa de finantare consistenta. Cel mai probabil, autoritatile de la Constanta vor lua in calcul obtinerea unei finantari europene, dar si acest lucru dureaza, sau incheierea unui parteneriat public-privat, perspec­tiva destul de dificil de pus in prac­tica intr-o perioada de criza eco­nomica. In aceste conditii, Constanta se va putea mandri ca are un port tu­ristic extins, ce atrage ca un ma­g­net turistii straini care ajung in ter­minalul de pasageri la bordul na­velor de croaziera din toata lu­mea, abia peste 5-10 ani.

Reabilitarea portului vechi si a zonei peninsulare, reinvierea vietii istorice a orasului


Portul vechi a fost construit dupa planurile si sub coordonarea inginerului Anghel Saligny si gazduieste mai multe cladiri-monument, de patrimoniu national: Cuibul Reginei, care a fost deja transformat in muzeu, silozurile construite de Anghel Saligny (care se degradeaza pe zi ce trece din cauza exploatarii lor irationale de catre doi agenti economici: SC Niva Prodcom SRL si SC Silo Port SRL), Bursa Veche (fosta cladire a Navrom), sediul CN APMC, uzina electrica si vechea cladire a capitaniei. Este adevarat ca zona gazduieste, in prezent, activitatea mai multor operatori: Romned Port Operator, Casa de Expeditii Phoenix, Niva Prodcom, Silo Port si Rotrac, dar nu vorbim de un trafic mai mare de 1% din totalul Portului Constanta, ceea ce inseamna ca activitatea din zona ar putea fi stramutata, fara prea mari probleme, in alta zona a portului. In prezent, intreaga suprafata a portului vechi se prezinta ca o zona industriala veritabila, fiind acoperita cu platforme, hale si depozite detinute in mare parte de compania Romned Port Operator. Portul vechi se afla in imediata vecinatate a zonei vechi a orasului Constanta. Reamintim ca reabilitarea peninsulei este un alt proiect care treneaza de ani buni, intreaga investitie urmand sa ajunga la peste 75 de milioane de euro, bani pe care municipalitatea constan­teana spera sa ii poata atrage de la Uniunea Europeana. In aceasta zona se afla, de asemenea, obiective turistice extrem de importante care insa, in mare parte, au fost lasate sa se degradeze: Edificiul Roman cu Mozaic, Marea Moschee Mahmud al II-lea, inspirata din moscheea din Konya - Turcia, care combina elemente bizantine cu cele romane, Geamia Hunchiar, Catedrala Sfintii Apostoli Petru si Pavel, construita intre anii 1883-1895 in stil greco-roman de catre Ion Mincu, Cazinoul, Acvariul, Farul Genovez, Muzeul Marinei Romane si ruinele cetatii antice Tomis.