Scaderea vanzarilor de autoturisme noi, in contextul crizei economice inter­nationale, a impulsionat comertul cu piese de schimb auto la nivel mondial.

Acelasi fenomen se petrece si in Romania, iar distribuitorii de piese auto estimeaza ca anul acesta afacerile din piata vor creste cu 4-5 procente. De la inceputul declansarii crizei mondiale, la sfarsitul anului 2007 si pana in 2010 s-a inregistrat o scadere a numarului de masini noi inmatriculate in UE in medie cu 12%. Mai mult decat atat, po­tri­vit Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), in 2011 numarul de masini noi inregistrate a fost cu 15% mai mic decat in anul 2007, iar acest fapt a dus la o crestere a investitiilor in piese de schimb. „Pur si simplu oamenii nu mai au bani sa-si cumpere masini noi, de aceea prefera sa le tina mai mult timp. Cu alte cuvinte, parcul auto im­ba­tra­neste, iar durata medie de functio­na­re a vehiculelor creste, acest fapt im­pul­sionand comertul cu piese de schimb”, a declarat Dragos Paduraru, re­prezentantul Asociatiei Distribui­torilor de Piese Auto din Romania (ADPAR).


Varsta „profitabila”


Potrivit Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile, in perioada urmatoare vor iesi din garantie masinile care au fost achizitionate in anii dinain­tea crizei economice, ani cu vanzari-record pe piata auto. De exemplu, in ianuarie-martie 2007 au fost achizitio­nate 4,92 mil. masini noi in Europa, in timp ce pentru aceeasi perioada a acestui an, numarul a scazut la 4,22 mil. Fenomenul are o anvergura uriasa si in Romania. Aproape 600.000 de autotu­risme vandute in anii 2007-2008 au iesit anul trecut sau urmeaza sa iasa din garantie anul acesta, insa gradul de inlocuire a acestora s-a redus dramatic: in 2010 s-au comercializat sub 100.000 de autoturisme noi. „Aceste masini achi­zitionate inaintea crizei au o vechime intre trei si sase ani, iar aceasta este o varsta «profitabila» pentru piata pieselor de schimb. De aceea, estimam o cerere mai mare pe aceasta piata”, explica Dragos Paduraru. Daca inainte de de­clansarea crizei varsta medie a utilizarii autotu­rismelor in UE era de putin peste sapte ani, in 2011 varsta medie a crescut la 8,2 ani, estimandu-se o majorare de pana la 8,6 ani pana in 2015. In privinta valorii pietei auto in Romania aceasta este estimata la 950 mil. euro, in UE  fiind de 100 mld. euro, pentru ca la nivel mondial valoarea acestei piete sa se ridice la 330 mld. euro. Se estimeaza ca pentru acest an vor fi comercializate 54 mil. de autovehicule, din care in Asia vor fi comercializate 22 mil., 15 mil. in SUA si 17 mil. in Europa.


Original sau nu


In Romania exista mentalitatea potrivit careia daca o piesa nu este produsa de fabricantul autoturismului, aceasta este „contrafacuta”. „De fapt, nu este vorba de piese contrafacute ci de pie­se «aftermarket», fabricate de produ­ca­tori independenti”, a declarat Hara­lam­bie Stanciu, presedintele ADPAR. In Romania, din piesele de schimb aflate pe piata, aproximativ 45% sunt piese after­ma­rket.

„Exista prejudecata potrivit ca­reia piesele originale sunt doar cele care poarta insemnele producatorului de ma­sini. Lumea nu stie ca, de fapt, pr­oducatorii de masini apeleaza la producatori in­dependenti la fabricarea autoturismelor. De fapt, peste 75% din valoarea unei ma­sini noi este data de componentele fa­cute de producatorii independenti. Ace­­leasi piese originale sunt apoi co­­mer­cializate si retelei de dealeri a pro­du­catorilor de masini, dar si service-urilor si distribuitorilor inde­pendenti”, explica Dragos Paduraru. Potrivit ADPAR, in Romania procentul de piese contrafa­cute este foarte mic, de sub 2%.