Acţiunile Facebook au debutat vineri pe bursa Nasdaq în creştere cu 13%, la 43 dolari pe unitate, şi au atins un vârf de 45 de dolari, dar ulterior au şters câştigul, fiind tranzacţionate la nivelul de 38 de dolari al ofertei publice iniţiale efectuate joi, când a obţinut 16 miliarde de dolari printr-una din cele mai mari operaţiuni de acest fel din istoria Statelor Unite.


Valoarea ofertei publice iniţiale a Facebook poate ajunge până la 18,4 miliarde de dolari, după alocări suplimentare ulterioare de acţiuni.
După o întârziere a începerii tranzacţiilor, care a provocat nelinişte în rândul brokerilor, acţiunile Facebook au deschis în urcare cu 13%, la 43 dolari pe unitate, faţă de preţul din oferta publică, de 38 de dolari pe unitate.

În aplauzele furtunoase ale angajaţilor, directorul general al Fecebook si fondatorul retelei, Mark Zuckerberg, flancat de directorul operaţional Sheryl Sandberg şi directorul general al Nasdaq, Robert Greifeld, a sunat din clopot pentru a marca începerea tranzacţiilor, la sediul central al companiei din Silicon Valley. Ajuns miliardar la 28 de ani, Zuckerberg s-a îmbrăţişat şi felicitat cu Sandberg şi alţi angajaţi.In acest timp, in fata birourilor Facebook s-au aflat numeroşi fotografi, peste 12 de care de televiziune şi un elicopter de presă.

Facebook a vândut joi 421,2 milioane de acţiuni la preţul de 38 de dolari pe unitate, obţinând 16 miliarde de dolari. Preţul ofertei a evaluat compania la 107 ori profitul anual, mai mult decât oricare alt membru al indicelui S&P 500, cu excepţia Amazon.com şi Equity Residential. "Preţul arată încrederea uriaşă în băiatul cu glugă", a declarat Erik Gordon, profesor la Ross School of Business a universităţii din Michigan, referindu-se la Zuckerberg şi la emblematicul său hanorac pe care l-a purtat la întâlnirile de promovare a acţiunilor.

În mai puţin de un deceniu, Zuckerberg a reuşit transformarea Facebook dintr-un proiect lansat într-o cameră din campusul Universităţii Harvard într-o reţea de socializare cu peste 900 de milioane de utilizatori. Totuşi, analiştii anticipează încetinirea creşterii veniturilor Facebook pentru al treilea an consecutiv, iar vânzările de publicitate nu au ţinut pasul cu creşterea numărului de utilizatori.

Preţul ofertei Facebook, de 38 de dolari pe acţiune, a fost la nivelul maxim al intervalului care a pornit de la 34 dolari pe unitate, şi a evaluat compania la circa 26 de ori vânzările din cele 12 luni încheiate pe 31 martie. La 16 miliarde de dolari, vânzarea Facebook a depăşit-o pe cea efectuată de General Motors, excluzând alocările suplimentare, care permit achiziţia ulterioară de titluri.

GM a obţinut 15,8 miliarde de dolari în noiembrie 2010, înainte de a extinde vânzarea la 18,1 miliarde de dolari, prin exercitarea opţiunilor suplimentare. Visa a atras 17,9 miliarde de dolari prin oferta publică iniţială din 2008, majorată ulterior la 19,7 miliarde de dolari. Facebook ar putea atrage în total, după exercitarea de către investitori a unor opţiuni pentru 63,2 milioane de acţiuni, până la 18,4 miliarde de dolari.Debutul Facebook pe piaţa de capital coincide cu intensificarea instabilităţii bursei americane, din cauza speculaţiilor că Grecia ar putea ieşi din zona euro.

Preţul ofertei conferă Facebook o capitalizare de piaţă de circa jumătate din cea a Google, care valora joi peste 200 de miliarde de dolari. Capitalizarea de piaţă a Google a crescut de aproape nouă ori în opt ani, de la listarea companiei.Pentru ca investitorii în acţiuni Facebook să obţină un câştig similar, după ce preţul ofertei a fost stabilit la nivelul maxim al intervalului, valoarea de piaţă a Facebook ar trebui să ajungă la circa 920 miliarde de dolari până în 2020.

Apple, cea mai valoroasă companie la nivel mondial, avea joi o capitalizare de aproximativ 496 miliarde de dolari. Oferta Facebook a eclipsat listarea Google din 2004, care a obţinut 1,9 miliarde de dolari la prima vânzare de acţiuni, inclusiv alocările suplimentare. Acţiunile Google s-au vândut atunci la 85 dolari pe unitate, conferind companiei o capitalizare de circa 23 de miliarde de dolari, respectiv de 10 ori vânzările din cele 12 luni încheiate în iunie 2004.