Aviatia militara ro­ma­na are de trecut un mare hop in perioada urmatoare: tre­buie sa schimbe ba­tranul MiG 21 LanceR, a carui rezerva de zbor e pe punctul sa expire, cu un avion multirol standard NATO. La licitatie, teo­retic, mai au sanse cinci competitori, dar tot mai multe semne arata ca se detaseaza in cas­tiga­toare oferta ame­ricana care pro­pune pen­tru urma­­torii 10 ani apa­ratul F16, dar si in­­­scrierea in programul F35, aparat de generatia a cincea. Decizia va avea un pro­nun­tat caracter politic.

Ce concurenti credibili au mai ramas in cursa pentru achizitia avionului multirol care va inlocui MiG 21?

Concurenti credibili sunt cei cinci care sunt in competitie. Din cate stiu eu, pana acum nu a fost exclus nimeni. Pe de alta parte, stiu ca s-au mai facut demersuri pentru a mai face un pas inainte in aceasta licitatie. Este vorba despre lamurirea unor aspecte de foarte mare importanta, atat tehnice, cat si comerciale.

In ce stadiu este acum procesul de achizitie? Stiu ca au fost selectati cei cinci competitori, s-a lansat o cerere de oferta si apoi au fost cerute o serie de clarificari.
Eu pot sa va spun care era stadiul pana in luna ianuarie, cand am parasit comanda Fortelor Aeriene. Probabil ca intre timp Ministerul Apararii a mai facut anumite demersuri, mai ales din punct de vedere comercial. La momen­tul ianuarie, toate cele cinci oferte erau analizate. Fortele Aeriene au intocmit o documentatie tehnica serioasa: ce inseamna peformantele acestor avioane, care ar fi costurile de exploatare si ce implicatii sunt atunci cand achzitionezi un nou tip de avion. Aceasta documen­tatie a fost prezentata ministrului Apa­ra­rii, apoi in CSAT. Prima prezentare in CSAT a fost facuta in iunie 2006, cand pre­sedintele Basescu ne-a cerut sa deta­liem aceste date, si au mai fost parcurse doua etape in care au fost prezentate date referitoare la achizitie. Nu stiu daca pana in prezent sa se mai fi facut un pas serios inainte.

Care ar fi urmatorul pas?
Urmatorul pas ar fi luarea unei decizii. Pentru Fortele Aeriene nu mai este atat de important acum sa tot stam si sa alegem. Trebuie luata o decizie. Si este una politica. Decizia nu este usor de luat in acest moment. Pentru ca exista cel putin trei mari factori care trebuie analizati si corelati. Pornind de la nevoia practica a Fortelor Aeriene si ajungand la bugetul pe care-l vor avea Fortele Aeriene la dispozitie. Si, nu in ultimul rand, trebuie tinut cont de aspectul politic, avand in vedere ca o astfel de achizitie presupune o decizie politica. Este complex acest moment al deciziei, dar ea trebuie luata. Pentru ca orice intarziere va complica procesul. Nevoia Fortelor Aeriene creste de la o zi la alta.

Nu se poate face politie aeriana cu 10 MiG21 LanceR


Motivul este faptul ca in scurt timp se va epuiza resursa de timp a avionului MiG 21 LanceR?
Absolut. Ultimele bucati, si aici vorbim de cateva, poate 10 aparate, mai pot fi ridicate de la sol in 2013.

Si se poate face politie aeriana cu cele 10?
Nu. Nu s-ar mai putea face antre­namente, nu s-ar mai putea indeplini alte sarcini pe care Romania si le-a asumat in cadrul Alian­tei. Deci extrem de multe complicatii se vor naste in perioada urmatoare, pana in 2012.

Asadar, este important ca decizia politica sa fie luata cat mai repede?
Este important sa se decida daca se va face achizitia acum sau peste cinci ani. Fortele Aeriene trebuie sa-si planifice bugetul anual, instructia pe care o fac, perspectiva pe care o au pentru viitor. Din aceasta decizie, chiar daca se va intampla maine sau anul viitor, decurg o serie de alte masuri care trebuie luate in acest moment.

Cat ar dura instructia pilotilor dupa ce s-a stabilit ca se ia un anumit tip de avion?
Achizitia trebuie privita ca un pa­chet, in sensul ca se vor lua aeronavele, se va asigura pentru un grup restrans de piloti primul nivel de pregatire si exploatarea lor pentru o perioada scurta de timp. De aici incolo pot fi luate in calcul alte elemente pentru ca, odata cumparat avionul, nu inseamna ca problema este si rezolvata. Trebuie pregatita infrastructura specifica fiecarui tip de avion. Sa nu uitam ca noi schimbam acum complet o tehnica cu alta, o filosofie a exploatarii cu alta si, prin urmare, toate aceste deta­lii tehnice trebuie adaptate. Infrastruc­tura de aerodrom trebuie imbunatatita, masurile tehnice care sunt necesare exploatarii lui trebuie schimbate.

Si comunicatiile trebuie schimbate?
La acest capitol, datorita noilor achizitii facute de Fortele Aeriene, lucrurile sunt mult mai aproape de ceea ce avem nevoie. Dar imbunatatirile de care am vorbit vor costa destul de mult. Aceste costuri trebuie luate in calcul atunci cand se vorbeste de achizitia avionului.

Dar aici nu intervin diferente in functie de tipul de avion ales? De exemplu, daca optam pentru F16 mentenanta se va face in SUA?
Mentenanta curenta, zilnica, se va face de catre specialistii nostri la nivelul aerodromului, un alt nivel de mente­nanta s-ar putea face in tara. Stiu ca Aerostar Bacau se pregateste pentru asta. Reparatiile capitale nu stiu daca vor fi facute in facilitatile din tara noastra sau in SUA. Depinde de evolutia industriei noastre de profil, daca va fi sau nu partenera in acest contract.

Preferintele pilotilor de vanatoare


Avand in vedere ca ati fost seful Statului Major al Fortelor Aeriene, ati aflat probabil parerea pilotilor referitoare la performantele avioanelor care ne sunt propuse pentru achizitie. Care este aceasta?
Este adevarat ca pilotii au pareri in acest sens. Au fost piloti care au reusit sa zboare cu doua sau trei dintre avioanele care ne sunt propuse. Au zburat cu F16, cu Eurofighter si cu Gripen si au fost incantati de fiecare data. Toate au indeplinit sufragiul pilotilor, toate sunt la o alta clasa fata de avionul MiG 21 LanceR. Totusi, nu cred ca primul argument in alegerea avionului multirol este parerea pilotilor.

Este clar ca decizia este una politica. Dar aceasta nu este influentata si de punctul de vedere al specialistilor?
Este adevarat. Intr-o anumita masura se tine cont si de aceste lucruri.

Revenind la achizitie, circula cu insistenta zvonul ca balanta se inclina spre achizitia de F16, pe motiv ca in acest fel am avea acces peste 10 ani la programul avionului de generatia a cincea F35. Cat de credibil este zvonul?
Problema este complexa. Aceasta alternativa de a lua F16 ca etapa de tranzit spre F35 este foarte buna. Daca o privim simplist: luam F16, ne instruim pe acest tip de avion dupa reguli NATO, lucru care nu mai este o necunoscuta pentru noi pentru ca pilotii nostri se instruiesc deja dupa regulile NATO. F35 este, de fapt, o prelungire tehnica, dar la alta perfor­manta, a aparatului F16. Ramane doar ca factorul decident sa analizeze urmato­rul lucru: luam avion pentru 10 ani si apoi luam F35? Este excelent pentru ca peste 10 ani am avea un avion de generatia a cincea pentru alti 30 de ani.

Dar daca nu reusim sa luam F35?

Iata adevarata problema: acest „daca”. Eu cred ca aceasta achizitie trebuie facu­ta astfel incat Guvernul nostru sa aiba cateva elemente de siguranta ca vom fi admisi in programul F35. Mai ales daca ne gandim la situatia noastra financiara.

F16 este singura varianta care mai poate fi luata in calcul acum?

La Ministerul Apararii s-au facut mai multe simulari de costuri pentru a determina de ce fonduri ar fi nevoie in urmatorii cinci ani, 10 ani, in functie de avionul ales.

Si care avion a iesit cel mai bine?
Nu a fost unul care sa se detaseze net. Pe primele trei locuri, dar fara sa le ierarhizez, au iesit F16, Eurofighter si Gripen. Dar sa nu uitam ca alegerea unuia dintre aceste avioane este politica. Atunci cand cumperi unul dintre aceste aparate te conexezi cu un partener de afaceri, pe 10 ani sau pe 30 de ani. De regula, achizitiile serioase se discuta pe 30 de ani sau chiar mai mult.

Dar resursa de zbor a lui F16 se termina in 10 ani?
Nu. Se vorbeste de 10 ani pentru ca exista o oferta de avion care este in uz si o parte din resursa lui a fost consumata.

Este vorba de F16 Block 25?
Block 25 trebuie modernizat, pentru ca avionica lui nu mai corespunde noilor cerinte. Acum eu nu stiu exact la ce nivel va veni avionul. Interesant este ca avionica de pe MiG 21 LanceR este foarte moderna. De aceea trecerea pilo­tilor nostri la un nou tip de avion ar trebui sa se faca foarte usor. Daca luam F16 Block 50, acesta este deja modernizat. Deci avem aceste alternative: sa luam avioane aflate in uz pentru 10 ani sau avioane F16 noi pentru 30 de ani.


O tranzactie de 4,5 miliarde de euro


Revenind la simularile legate de costuri facute la Ministerul Apararii, ce bani vom cheltui in urmatorii 40 de ani in varianta in care am lua F16 in uz si F35?
Este foarte greu de spus pentru ca nu am abordat ce ar insemna achizitia de F35 pentru Romania.Pe de alta parte, noi trebuie sa ne incadram la achizitii si o perioada scurta de exploatare in cele 4,5 miliarde de euro prevazute pentru achizitia avioa­nelor multirol.

Referitor la sistemul de aparare antiaeriana a Bucurestiului, este adeva­rat ca in acest moment este ne­func­tional?

Apararea aeriana a spatiului are si aceasta componenta care se numeste sistemul de aparare antiaeriana a Bucu­res­­­tiu­lui. In acest moment, Capitala este aparata antiaerian cu rachete.

Numai ca sunt anumite procedee care trebuie derulate si care ne permit sa fim in pozitia „gata de atac” intr-un anumit interval de timp. Si rachetele, din pacate, isi termina resursa de exploatare in 2015 sau poate chiar mai repede cu un an sau doi. Dupa acest moment, ele mai pot fi folosite, dar cu riscuri foarte mari. Aproape ca nimeni nu-si poate permite sa-si asume un asemenea risc.

Pana in 2013, 2014 speram sa gasim o rezolvare la aceasta problema. Poate ca, dupa aceea, sa gasim o metoda tehnica sa prelungim cu resurse nationale posibilitatea de a folosi aceste rachete.

Dar care este provenienta acestor rachete?
Sunt rachete de provenienta ru­seasca.

Deci in acest domeniu mergem pe sistemele vechi, rusesti. Nu s-a facut nicio achizitie?

Ba s-a facut o achizitie. Este vorba de rachetele olandeze HAWK XXI, care sunt folosite la instructie, dar nu sunt inca pe pozitii. Si ele trebuie sa treaca printr-un proces de modernizare.

Deci astea sunt rachetele care au facut obiectul unui scandal in presa?
Intr-adevar acestea sunt. Dar sunt la noi, le-am receptionat, iar specialistii nostri le intretin foarte bine, se instruiesc cu ele. In functie de  bugetul care va dispune Ministerul Apararii Nationale si ele vor trebui sa treaca printr-un proces de modernizare.

Problema contractului de offset


Din cate stiti dumneavoastra, americanii sunt de acord cu incheierea unui contract de offset in cazul in care optam pentru F16?
Nu stiu ultimele discutii, dar nu stiu daca Lockheed Martin oferea offset. Nu stiu cu precizie. Poate intre timp dis­cu­ti­ile comerciale au detaliat si aceste aspec­te. Intre cele doua guverne poate s-a stabilit si acest lucru. Este un punct greu la negocierea comerciala a unui ase­menea contract.

Totusi sunt competitori care au oferte generoase de offset daca optam pentru avioanele lor. Este acest lucru hotarator in alegerea castigatorului?
In aceasta perioada, ofertele comerciale sunt foarte tentante, dar trebuie sa ne gandim la pozitia noastra viitoare.Pentru ca daca Romania isi alege un anumit partener, un anumit comportament politic, asa isi va gandi si achizitia. Avionul nu trebuie luat numai de dragul de a fi luat.

Achizitia de F16 poate fi privita ca o plata ca am fost primiti in NATO?
Nu cred. Se vorbeste mai mult despre achizitia de F16 pentru ca partenerul american a fost mai deschis, mai flexibil in a ne intelege nevoile si, mai ales, este extrem de important in ce conditii comerciale se face acest transfer. Se face pe un leu sau pe un sac de bani. Nu putem sa fim indiferenti la chestiunea aceasta.

E tentanta oferta cand se face transferul de F16, dar dupa aceea incepem sa cheltuim. Nu-i asa?

Indiferent care avion va veni vor fi cheltuieli. Poate nu in aceeasi proportie. 


Cariera Catalin Croitoru


1974 - a absolvit scoala Militara de Ofiteri de Aviatie, specialitatea piloti
1974-1981 a fost pilot, pilot-sef si comandant de patrula la Regimentul 57 Aviatie Vanatoare
1981-1983 a urmat cursurile Academiei de Inalte Studii Militare, sectia aviatie si aparare antiaeriana
1984-1990 instructor-sef la Divizia 70 Aviatie
1990-1993 instructor de zbor la Comandamentul Aviatiei Militare
1993-1994 ofiter 1 birou pregatire metodica la Statul Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene
1994-1995 loctiitor al comandantului pentru zbor la Divizia 70 Aviatie 
1995-1998 loctiitor al comandantului pentru zbor la Corpul 1 Aviatie si Aparare Antiaeriana „Siret”
1998-2000 loctiitor serviciu doctrina si instructie la Statul Major al Fortelor Aeriene
2000-2001 sef de stat major la Divizia 1 Aeriana „Siret”
2001-2002 comandant al Bazei 90 Transport Aerian de la Otopeni
2002-2003 comandant al Diviziei 1 Aeriene
18 ianuarie 2006 director general al Directiei Gene­­rale de Informatii a Apararii
15 martie 2007 generalul-locotenent de aviatie Constantin Croitoru a fost numit in functia de sef al Statului Major al Fortelor Aeriene Romane
13 februarie 2009 - prese­din­tele Romaniei a semnat Decretul privind trecerea in rezerva a gene­ral-locotenent-cu trei stele Croitoru Constantin