Criza a redus la jumatate veniturile celui mai cunoscut restaurant specializat pe livrari la domiciliu de mancare chinezeasca, Wu Xing. „Scaderea, inceputa odata cu criza, ar putea sa se opreasca anul acesta, iar de la anul vom avea din nou cresteri pe zona de livrari“, spune Sabin Cernea, care asteapta in 2011 venituri de 4 milioane de lei. Concurenta pe zona de livrari s-a intetit in ultima perioada, iar marile lanturi de restaurante ofera acest serviciu. „La Mama”  ar putea factura pana la finalul anului comenzi de 750.000 de euro.

Wu Xing, unul dintre cele mai cunos­cute branduri care livreaza mancare cu specific chinezesc la domi­ciliu, estimeaza pentru acest an afaceri de 4 milioane de lei, in scadere cu 7% fata de anul tre­cut. Practic, cifra de afa­­ceri a com­pa­niei CSC Exim’92, care opereaza brandul Wu Xing, s-a injumatatit fata de 2008, cand a aparut criza, iar veni­turile erau de aproxi­mativ 8 milioane de lei. „Evolutia cifrei de afa­ceri pe primul semestru confirma sca­derea pietei cu 10%”, spune Sabin Cernea, presedintele CSC Exim’92. Acesta punc­­teaza ca ritmul de scadere a incetinit fata de 2010, ceea ce sugereaza ca suntem aproa­pe de minim. „Pentru 2012, preve­dem rein­ce­perea cresterilor pe fondul iesirii din recesiune”, subliniaza fon­datorul Wu Xing. 

Printre masurile luate pe timp de criza de Wu Xing se numara extinderea intr-un mall si o noua echipa de bucatari condusa de maestrul bucatar asiatic Tushin.


Planuri de extindere


In contextul scaderii numarului de comenzi, cei de la Wu Xing au optat pen­tru extinderea intr-un centru comercial, fiind mai aproape de consumatori.

„Am deschis de cateva luni prima locatie Wu Xing cu servire directa in Afi Palace Cotroceni, in urma unei investitii de peste 50.000 de euro.

Obiectivul este sa mai deschidem cel putin o locatie de acest gen in zone cu cladiri de birouri sau cele de trafic precum Centrul Vechi”, declara Sabin Cernea.

Cei de la Wu Xing au incercat ca model de extindere si franciza. „Am avut o franciza la Cluj, care este momentan inchisa, dar intentiile noastre de viitor sunt sa dezvoltam si retea­ua de francizati in orasele de provincie mai mari. Pentru moment ne focusam pe dezvoltarea organica si studiem posi­bilitatea deschiderii unor noi locatii in Iasi, Cluj, Timisoara, Sibiu, Brasov, Cons­tanta”, mai spune Sabin Cernea.



„La Mama” aduna 750.000 de euro din livrari


Pe piata livrarilor la domiciliu cei mai multi dintre jucatori sunt spe­cializati pe mancare cu specific roma­nesc si italian (pizza si paste). Catalin Mahu, pro­prietarul lantului de restau­rante „La Mama”, spune ca in prezent segmentul de livrari la domiciliu repre­zinta aproxi­mativ 10% din businessul sau.

Pentru acest an, Catalin Mahu estimeaza o cifra de afaceri cuprinsa intre 7 si 7,5 milioane de euro, iar la aceasta va contribui si noul restaurant, care va fi deschis in curand in Centrul Vechi. Investitia in cel de-al 8-lea restaurant „La Mama” se ridica la 150.000 de euro, puncteaza Catalin Mahu. In prezent, valoarea medie a unei comenzi de livrare la domiciliu de la „La Mama” se ridica la aproximativ 10 euro. Parcul auto al lantului de res­tau­rante, care se ocupa de seg­mentul de livrari, este reprezentat de 18 masini. In ceea ce priveste planurile de dezvoltare, Catalin Mahu spune ca anul acesta nu va mai cumpara vreo masina, dar la anul, in functie de evolutia cererii pentru acest segment, poate sa extinda parcul auto. „Acest segment ar putea creste pana la 13%-15% din businessul total al lantului «La Mama», dar nu mai mult, pentru ca noi nu o sa deschidem locatii doar pentru livrari, acest serviciu il atasam restau­rantelor deschise”, subliniaza Catalin Mahu. 

Wu Xing In cifre


 peste 130 de angajati impartiti in doua puncte de livrare la domiciliu, locatia cu servire directa din Afi Palace Cotroceni si un parc auto de 20 de masini
 numarul de comenzi s-a stabilizat in zona 350/zi fata de aproximativ 480/zi in 2009, iar bonul mediu a scazut in aceeasi perioada cu aproximativ 15%


Piata, sub potential la nivelul tarii


„Piata serviciilor de livrare la domiciliu a mancarii este din ce in ce mai aglomerata, iar competitia pe acest segment creste sensibil pe masura ce apar mai multe companii. Estimam ca in Bucuresti avem cea mai mare pondere a companiilor cu acest specific, in timp ce in restul tarii, in special in orasele cu mai putin de 300.000 de locuitori, piata este sub potential, in special datorita diferentelor de stil de viata inregistrate in randul consumatorilor”, spune Andrei Iordache, consultant Visionwise.