Vanzarile principalilor jucatori de pe piata de carton si ambalaje din carton au crescut anul trecut cu aproximativ 30%, fapt corelat  cu dezvoltarea retailului. Procesul nu a putut fi franat nici de pretul ridicat al energiei, chiar daca este o industrie energofaga. Gradul redus de colectare a maculaturii, din care se face cartonul ondulat, a avut prea putine piedici in sporirea afacerilor. Piata de profil mai are foarte mult pana la saturare.

Industria producatorilor de ambalaje din carton are in fata o piata de profil cu o cerere in continua crestere. Romania este deocamdata, alaturi de Bulgaria, tara ca avand cea mai redusa productie de ambalaje pe cap de locuitor din Uniunea Europeana. Piata autohtona este in permanenta dezvoltare.
Astfel, „daca in 2000, productia de carton per capita a fost de patru kilograme, in prezent aceasta  este de aproximativ zece kilograme”, a declarat Constantin Chiriac, directorul general al Federatiei Patronale pentru Celuloza si Hartie ROMPAP. In cazul Slovaciei, productia este de 17 kilograme per capita, Turcia 18 kilograme, Ungaria 22, Polonia 30, Cehia 40, in timp ce tarile occidentale dezvoltate economic depasesc 50 de kilograme. Cererea de ambalaje este mare in continuare, iar din totalul acestora, cele de carton au o pondere de 40%-45%.

Principalii jucatori interni

Costurile de fabricatie la ambalajele din carton sunt mai reduse decat in cazul celor din plastic sau aluminiu. In plus, Comisia Europeana incurajeaza utilizarea ambalajelor biodegradabile. Compania Vrancart Adjud a inregistrat un avans al afacerilor de 32,4%, la 85,8 milioane lei, in timp ce profitul net a fost de aproximativ 5,26 milioane lei, in crestere cu 8% anualizat. Aceste cifre inglobeaza atat productia de carton ondulat, cat si pe cea de hartie igienica. Compania acopera 12% din piata romaneasca a cartonului ondulat.
Romcarton Bucuresti apartine grupului francez Rossmann, care mai are in Romania unitatea de productie Ambro Suceava. Romcarton este specializata in productia de ambalaje de carton ondulat. „Cifra de afaceri a Rossmann (Ambro plus Romcarton) a fost de 31  de milioane de  euro si estimam o crestere de cel putin 12%”, a declarat Cristina Rotaru, directorul comercial al Romcarton SA. Cota de piata a grupului Rossmann este de 23% pe totalul pietei de carton ondulat si  de 33% pe cea de ambalaje, considera Rotaru.
Dunapack Rambox SRL evalueaza la 20,5 milioane de lei afacerile din productia de carton ondulat si ambalaje de carton ondulat pentru anul 2007. In privinta cotei de piata, firma acopera aproximativ 18% din piata cartonului ondulat.
Transilvania Pack, membra a grupului Offsetdruckerei Schwarzach din Austria, este specializata in producerea ambalajelor de carton duplex, triplex si de etichete. Face carton atat pentru domeniul alimentar, cat si pentru alte industrii, precum cea a aparatelor electrocasnice sau electronice. Aproximativ 65% din productia noastra merge spre export. Estimam o crestere a cifrei de afaceri cu 20% pentru 2007, de la 14,7 milioane lei in 2006”, a declarat Rudolf Karula, directorul general.

Investitii si reprofilari

Romcarton a investit anul trecut aproximativ un milion de euro in echipament tehnologic. Austriecii de la Rondo Ganahl,  care detin 92% din Romcarton Cluj, urmeaza in cateva luni sa construiasca o fabrica la Targoviste, cu o investitie de 30 de milioane de euro.
Fabrica Ambro de la Suceava a fost nevoita sa renunte la producerea celulozei avand ca materie prima lemnul, trecand prin investitii la producerea cartonului din maculatura. Fabrica utilizeaza in prezent doar celuloza in producerea hartiei kraft pentru cartonul ondulat. Singura fabrica de celuloza care utilizeaza ca materie prima lemnul din rasinoase este la Somes Dej. Pe langa cea de semiceluloza de la Drobeta-Turnu-Severin, Celrom, nu foloseste doar lemnul drept materie prima, ci o combinatie de lemn cu alte componente.

Dificultati

Principalele probleme ale industriei sunt date de capacitatea foarte redusa de colectare a maculaturii, in mare parte aceasta fiind aruncata la gunoi, de unde este foarte greu de recuperat. „In prezent, hartia pentru cartonul ondulat se obtine in proportie de 85% din maculatura”, precizeaza directorul ROMPAP.
Daca maculatura nu este colectata selectiv direct de la sursa, cum se face in cele mai multe state dezvoltate, este foarte greu de recuperat de la deseuri, pentru ca se uda sau se amesteca  si cu alte deseuri.  Pretul ridicat al energiei reprezinta, de asemenea, un impediment, avand in vedere ca este o industrie energofaga. Implementarea masurilor Legii salubrizarii este greoaie. Pe langa acest aspect, chiar daca  actul normativ  le impune celor mai multi comercianti sa ambaleze produsele alimentare, realitatea lasa de dorit. O mare problema este si aici, asemenea multor altor sectoare economice, absenta fortei de munca specializate.