Dezvoltarea unui monopost de Formula1 (F1) reprezinta cel mai costisitor sector din bugetul unei echipe.


A concepe un monopost costa in jur de 1 milion de euro, dar a pune la punct toate resursele pentru a-l face sa progreseze este ceva mult mai complicat. In ultimii 10 ani, trei proiecte de Formula1 s-au remarcat prin volumul urias al investitiilor inghitite. Unele au avut un final fericit, altele au fost mai putin norocoase din acest punct de vedere.

1. BRAWN BGP01, intre 100 si 350 milioane de euro. Masina campioana a lumii in 2009, propulsata de un motor Mercedes-Benz a fost la origine un proiect Honda, numit RA109. Cand constructorul nipon a anuntat retragerea lui la sfarsitul anului 2008, masina traversase deja un lung drum evolutiv, iar creatorul ei, Ross Brawn, a dorit scoaterea din exploatare. Honda a oferit echipei despagubiri de 100 milioane de euro. Astfel, echipa Brawn GP, cu Jenson Button si Rubens Barrichello a participat, cu sprijinul Mercedes-Benz, la campionatul din 2009 al F1, dominand ca niciodata inceputul sezonului.

Potrivit estimarilor, aceasta masina a fost cea mai costisitoare din istorie. Volumul investitiilor s-a cifrat intre 100 si 350 milioane de euro, Honda sacrificand in aceast scop 50% din bugetul pe 2008 pentru acest monopost. La dezvoltarea lui au lucrat patru uzine si patru echipe de specialisti timp de 18 luni.

2. McLaren MP-4-18, 40 milioane euro. Masina a fost prezentat in mai 2003, superba in stilul ei, dar nu a mers niciodata mai departe de aceasta prezentare si cateva tururi pe pisa. De fapt, nu a fost niciodata omologata pentru participarea la o cursa in acel an.

Cu acest monopost conceput de Adrian Newey, echipa McLaren a dorit sa rivalizece cu Scuderia Ferrari, imbatabila la acea data. Ron Dennis a pus pe masa un cec in alb pentru a i se oferi o arma capabila sa fie mai performanta decat F2002 si F2003. Pe hartie, V10 furniza 930 cai viteza, era usoara, dotata cu o cutie de viteze revolutionara si, tot pe hartie, cu 1,5 secunde mai rapida decat MP4-17D care rivaliza pe pista cu masinile italiene. 40 de milioane de euro au fost pompati in aceasta masina revolutionara, care nu a facut altceva decat sa perturbe timp de un an dezvoltarea uzinei de la Wiking.

3. USF1 Type 1, 20 milioane de euro. Desemnata finalista pentru participarea la sezonul din 2010 al F1, echipa americana condusa de jurnalistul Peter Windsor avea toate elementele pentru a reusi. Federatia de resort i-a propus numeroase solutii comode, dar rezultatul va fi un imens esec.

Proiectul a fost finantat de Chad Hurley, unul dintre cofondatorii serviciului Web 2.0 Youtube, cumparat de Google in 2006. Omul de afaceri a fost sedus de proiectul unei masini „made in America” si conceputa in totalitate in Statele Unite. Dar a ramas doar la faza de intentie. Pentru ca acest monopost, ale carui schite au costat 20 milioane de dolari, nu a fost niciodata fabricat. Nici macar intr-un singur exemplar.

Afacerea USF1 ramane unul dintre cele mai mari dezastre economice si financiare din ultimii ani. Pe hartie, echipa a avut baze solide, dar care s-au transformate intr-un castel de nisip. Investitia insa a fost reala si dramatica prin finalul ei.