Nicio companie de comunicare nu se mai deruleaza fara componenta online, spun re­prezentantii principalelor agentii de PR, situatie care a dus la transformarea procesului intr-unul mult mai dinamic, ce stabileste un dialog direct cu consumatorul. Per ansamblu insa, bugetele alocate comunicarii nu s-au modificat in acest an.


Saatchi&Saatchi PR: mizeaza pe adaugarea de noi expertize


,,Contextul economic nu a evoluat, ceea ce se reflecta in atitudinea inca pru­denta a clientilor care si-au mentinut bugetele la nivelul ultimilor doi ani”, spune Larisa Petrini, Managing Partner la Saatchi&Saatchi PR. Cu toate acestea, anul 2011 a inceput bine pentru Saatchi&Saatchi PR, ,,care a castigat clienti si proiecte noi si a inre­gis­trat o crestere a cifrei de afaceri fata de perioada similara a anului trecut. Saatchi&Saatchi PR si-a propus o majorare cu 10% a cifrei de afaceri pe fondul activitatii de new business si al elaborarii unei strategii de extindere a expertizelor de co­municare oferite de agentie. Anul trecut, compa­nia a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri fata de 2009 cu aproximativ 5% si o marja de profit de 10% (date preli­minare). 

Strategia de business pentru anul in curs a Saatchi&Saatchi PR implica adaugarea de noi expertize in lista serviciilor agentiei precum si extinderea echipei prin cooptarea unor specialisti atat intern, cat si in regim de colaborare.


DC Communication: imbunatatirea experientei echipei in online


,,Per ansamblu, putem vorbi de bugete in linie cu cele de anul trecut. Am vazut  fie scaderi, fie cresteri, dar media pare a fi in linie cu cea din anul anterior”, sintetizeaza Cren­guta Rosu, Managing Partner DC Commu­nication, evolutia bu­ge­telor clien­tilor in prima parte a anului. Ce anume s-a schimbat in preferintele acestora? ,,Clien­tii vor sa comunice cu diferitele categorii de public carora li se adreseaza activitatile lor pentru a le prezenta modul in care se dezvolta, rezultatele, gandirea de afaceri, noile produse si servicii etc. Vor sa faca acest lucru eficient, ceea ce este normal si nu este nou. Rab­darea de a construi raportul este insa ceva mai mica, ceea ce poate reprezenta o problema uneori. Pro­­­cesul de convingere presu­pune un dialog sus­ti­nut, constant si nu se des­fa­soara de azi pe maine si nici in absenta in­for­matiei relevante pentru publicul vizat. Conditia ,,masa criti­ca de public” este necesara, dar nu si sufi­cienta. Pe langa expunere este nevoie de intelegere, de asimilarea in­for­­matiei, si posibilitatea de a tes­ta promi­siunea facuta de ser­viciu, pro­dus”, spune Cren­guta Rosu. Aceasta spune ca sce­na­riul pe care a mers DC Commu­ni­ca­tion pentru finele acestui an a fost cel al realizarii unei cifre de afaceri in linie cu cea din 2010, respectiv 1,2 mil. euro. Com­pania a incheiat anul 2009 cu o cifra de afaceri de 1,2 mil. euro.

Premium Communications: domenii distincte de expertiza


,,Bugetele clientilor nostri sunt stabile de ceva vreme. Am cautat sa lucram cu firmele care inteleg valoa­rea comu­ni­carii si care isi alcatuiesc bugetele in consecinta. PR-ul si-a demonstrat utilitatea mai cu seama in ultimii ani, asa incat pe segmentul nostru bugetele nu au avut fluctuatii sem­nificative”, declara Sorana Savu, Senior Part­ner Premium Commu­nication.

,,Clientii vor consultanta de calitate, oameni pe care sa poata conta ca le inteleg businessul si le gestio­neaza cu chibzuinta si crea­tivitate bugetele”, punc­teaza Sorana Savu, care aminteste ca a contat mult in relatia cu acestia ex­pertiza echipei. Aceas­ta spu­ne ca Premium Commu­nication a avut un inceput de an bun, cu toate ca pri­ma parte nu este, in general, re­prezen­tati­va pentru tot anul. ,,Pana acum, in fiecare an, rezulta­tele (finan­ciare – n.r.) au fost bune”, spune Sora­na Savu, referi­tor la obiec­tivele fi­nan­ciare pe 2011. Anul trecut, Pre­mium  Commu­ni­ca­tion a avut o cifra de afaceri de 775.000 de euro, o crestere de 7% comparativ cu nivelul din 2009.


Rogalski Grigoriu PR: Ne-am extins si o mai facem


Alina Damaschin, CEO al Rogalski Grigoriu PR, declara ca in valoare absoluta bugetele clientilor nu s-au schimbat semnificativ in acest an, s-a modificat insa modelul de alocare a lor. ,,In plus, au aparut clienti noi care comunica, uneori exclusiv, prin inter­mediul PR-ului,”  anunta CEO Rogalski Grigoriu PR. Ce anume vor clientii de la o agentie de PR in acest an? ,,In linii mari, ce au dorit dintotdeauna: inte­legerea businessului lor, relatii solide in sfera presei si... creativitate, de la idee la modul de cheltuire a bugetului”, puncteaza Alina Damaschin. Rogalski Grigoriu PR a castigat clienti noi in acest an, unii care au mai comunicat prin PR, altii care doresc sa isi construiasca un brand doar prin instrumente specifice PR-ului, compania lucrand mai multe proiecte pentru clientii existenti.  Rogalski Grigoriu PR a avut anul trecut o cifra de afaceri de 775.000 de euro.

 ,,Ne-am extins deja si o mai facem, avem specialisti cu background foarte variat - jurnalistic, de online, de publicitate, de BTL”, anunta Alina Damaschin, CEO Rogalski Grigoriu PR.


Bortun-Olteanu vrea sa se consolideze


Agentia Bortun-Olteanu, care a devenit iden­tita­te de business independenta in mai 2010, anunta ca a avut o cifra de afaceri de aproximativ 700.000 de euro, cu 10% mai mare decat cea propusa in business plan in momentul lansarii. „Pentru urmatorul an fiscal avem ca obiectiv sa realizam o cifra de afaceri putin mai mare, dar sa crestem procentul de rentabilitate. Ne-am dezvoltat foarte mult in ultimii doi ani si este mo­men­tul sa ne consolidam pozitia castigata in piata”, de­­clara Bogdan Theodor Olteanu, Managing Director Bortun-Olteanu. In decursul unui an, agentia si-a largit echi­pa de la 14 la 18 membri si a castigat 5 clienti noi.

”De trei ani avem in vedere o crestere graduala a experientei echipei in zona online, astfel incat capacitatea de a derula proiecte online si offline sa existe in intreaga companie, nu numai in cadrul unui departament. Vom continua in aceasta directie pentru a valorifica optim informatiile si experienta acumulate in cadrul contactului direct cu clientii din echipele dedicate in proiecte si continut relevant online.

Nu avem in plan o extindere a echipei, proiectele pe care le acoperim se inscriu in capacitatea pe care o avem”, spune Crenguta Rosu.

Grayling: facem angajari

 
“Constatam o usoara marire a bugetelor, tinand cont de gradul relativ de incredere in capacitatea economiei romanesti de a iesi din recesiune si de a-si relua cresterea. Insa discutam aici doar despre bugete legate de serviciile clasice de PR”, spune Jan Simunek, Regional Director CEE Grayling. Acesta puncteaza insa ca, pentru proiectele de comunicare mai ample, care intra mai mult in zona de management consulting, bugetele nu au scazut niciodata - si cea mai mare parte din afacerile de baza ale companiei Grayling in Romania consta in asemenea proiecte. La ora actuala, Grayling are aproximativ 30 clienti in Romania. “Baza noastra de clienti de aici este alcatuita din aproximativ 40% clienti locali si 60% clienti regionali. Am remarcat ca mai multe companii ni s-au adresat in ultima vreme, solicitandu-ne sprijinul pentru pozitionare corporate, comunicare interna, managementul reputatiei, media traininguri, new media, analiza politicilor publice si managementul situatiilor de criza. Aceste companii fac in principal parte din sectoarele financiar, tehnologic, energetic si de sanatate”, spune Jan Simunek. Acesta informeaza ca obiectivul Grayling pentru Romania este „sa consolidam in continuare prezenta pe piata, in special pe segmentele de servicii dedicate segmentelor corporate si public affairs”. Regional Director CEE Grayling declara ca intentioneaza sa mareasca echipa din Bucuresti.
 

Impactul online

  • “O consecinta a cresterii online-ului este indreptarea atentiei clientilor inspre acest mediu, ceea ce a dus la dezvoltarea de campanii care includ aproape obligatoriu aceasta componenta, transformand procesul de comunicare intr-unul mult mai dinamic, ce stabileste un dialog direct cu consumatorul”, spune Larisa Petrini, Managing Partner al Saatchi&Saatchi PR.
  • Online-ul si mai ales social media au o influenta tot mai mare, mai ales pentru proiectele de marketing communication. Companiile au inteles ca este un mediu prin care pot ajunge direct la consumatori, dar incep sa constate ca online-ul implica si investitii costitisoare, nu de natura financiara, ci de natura umana si strategica. Evident, online-ul ne-a prelungit ziua de lucru si ne-a intensificat activitatea pe conturi, dar cum este un mediu in care e foarte simplu sa cuantifici rezultatele, ne-am bucurat sa vedem ca eforturile implicate in online au dat roade”, declara Sorana Savu, Senior Partner la Premium. Communication.
  • “Online-ul a adus toate industriile de comunicare, deci si PR-ul, mai aproape de oameni si interactiunea cu ei, sintetizeaza Alina Damaschin, CEO Rogalski Grigoriu PR . “Daca acum cativa ani PR-ul se confunda mult cu Press Relations, azi PR-ul genereaza (sau tine piept) unui mai mare volum de informatii si continut, care se ruleaza mai rapid prin intermediul online-ului. Chiar si modalitatea de a relationa cu presa s-a schimbat, in afara de fapul ca multe publicatii au fost nevoite sa se inchida sau sa se mute in online, modalitatea in care jurnalistii obtin informatia s-a schimbat - se deplaseaza mai putin si se concentreaza mai mult pe surse (conform unei recente cercetari Rogalski Grigoriu)”.
  • Diversificarea si explozia online-ului nu mai este o nici o noutate, nici o surpriza. Activitatea de comunicare si PR s-a adaptat din mers transformarilor legate de on-line. Regulile privind transparenta, calitatea informatiei, promptitudinea, onestitatea, etc - adica regulile  comunicarii - raman neschimbate. Se schimba insa viteza de reactie, numarul de interlocutori, asteptarile acestora, politicile de intretinerea a dialogului etc., spune Crenuguta Rosu, Managing Parter DC Communication.
  • Toata aceasta transformare este generata de penetrarea mai larga a internetului  si de modificarea termenului de mass-media. Stirile sunt astazi produse de publicatii, portaluri, bloggeri si cetateni diversi, utilizatori de produse, cu opinii exprimate in forumuri,  retele de socializare etc. In acest mod influentatorii se diversifica, se diferentiaza, segmentarea se face diferit. Iar PR-ul se adapteaza acestor realitati, avand misiunea sa intretina dialogul cu toate categoriile de public, in mod eficient, continua Crenguta Rosu.
  • Totusi, apreciaza Managing Partnerul DC Communication, este important sa retinem si faptul ca online-ul si offline-ul in mod normal convietuiesc si ca ceea ce se comunica in cele doua medii - desi adaptat obisnuintelor de consum specific al informatiei - trebuie sa fie convergent. Chiar daca exista o oarecare tendinta de absolutizare a online-ului (pentru ca este un mediu dinamic, alert, care permite dialogul facil), offline-ul ramane o componenta importanta in stabilirea raportului direct, dialogul fata in fata, contactul nemijlocit cu o companie/marca/sursa de informatie.
  • In acest context, PR-ul se imbogateste cu mijloacele specifice mediului on-line. Si relatiile stabilite cu clientii se transforma. Managementul comunicarii on-line presupune o si mai mare apropiere, un mandat clar pentru reprezentarea in dialog. Mediul fiind unul fluid, in continua schimbare, este necesara inca si mai multa incredere, stabilirea clara a modului de lucru, elaborarea politicilor de comportament online etc., subliniaza Crenguta Rosu.
  • “In mod clar, segmentul de new media joaca un rol important in comunicare si ofera cititorilor un alt mod de expunere la informatie / abordare. Intotdeauna vom depinde de briefingul clientului pentru a alege strategia potrivita, folosind fie new media, fie canalele traditionale. De asemenea, in ceea ce priveste canalele de media clasice trebuie sa-si mentina excelenta reputatie a brandurilor si continutul de calitate, pentru a le permite sa isi pastreze pozitia pe aceste piete care avanseaza constant”, spune Jan Simunek, Regional Director CEE Grayling.
  • Acesta remarca faptul ca sectorul online inca nu a devenit profitabil in Romania. Mediul online de aici se afla inca in “frageda pruncie” si, ca urmare, clientii sunt mai putin pregatiti sa investeasca un buget semnificativ in aceasta zona. Competitia este dura, caci foarte multi isi afirma competenta in acest sector, dar exista prea putini care pot oferi si rezultate palpabile. La Grayling, noi stabilim intotdeauna o legatura intre strategiile pe care le cream si rezultatele de afaceri ale clientilor nostri, iar oferta online nu face exceptie de la aceasta regula.