2010 este anul in care primii doi mari operatori de telefonie mobila din Romania isi vor intensifica prezenta in mediul online, in masura in care in 2009 au intrat pe un nou segment, cel al comertului electronic. Cu ce atrag operatorii clientii? Promotii la diver­se produse, review-uri, timpi de livrare mai mici si optimizarea continutului existent. Unde vor aparea schimbari? In abordarea fata de retelele sociale, unde ambele companii spun ca isi vor intensifica prezenta in 2010.

Comertul electronic a permis targe­tarea unui nou segment de clienti, cel al utilizatorilor care se informeaza si iau decizia de cumparare pe internet, potrivit celor doua companii telecom. „Conform studiilor noastre, acesta este un segment in crestere, de aceea este foarte important sa fim prezenti online cu oferte care sa se potriveasca astep­ta­rilor clientilor”, a declarat pentru „Fi­nan­cia­rul” Valentin Sulfideanu, Manager Online Capabilities la Vodafone Roma­nia, mentionand ca strategia de vanzari a Vodafone nu a fost schimbata ca urmare a introducerii noului canal de vanzari online.

In acelasi timp, potrivit oficialilor Oran­ge, clientii incep sa isi contureze com­­portamentul de cumparare online. „Targetam aici doua tipuri de com­portament: cumparatorii - cei care isi in­cheie experienta online printr-o tran­zactie de achizitie, si exploratorii - cei care folosesc mediul online in special pentru documentare, urmand sa fina­lizeze expe­rienta de cumparare fie intr-un magazin clasic, fie electronic. Pon­derile se impart in acest moment in mod categoric in favoarea celei de-a doua categorii. Insa estimam ca, odata cu maturizarea pietei si cu intelegerea mai buna a mediului online, o mare par­te din exploratori vor deveni cumpa­ratori”, explica pentru „Financiarul” Robert Anghel, Online Marketing Mana­ger la Orange Romania.

Comparativ cu un magazin clasic, valoarea comenzii medii in magazinul online Orange este usor mai ridicata, spun oficialii Orange. „Aceasta tendinta decurge din profilul cumparatorului online, care are necesitati de comunicare avansate. El este interesat de cele mai noi gadgeturi, se informeaza online in lega­tura cu cele mai recente inovatii in ma­terie de comunicatii si este dispus sa aloce un buget mai mare achizitiei de servicii si produse IT&C: telefoane, laptopuri si accesorii”, explica Robert Anghel.

Promotiile au adus cei mai multi clienti


Produsele si serviciile aflate la promo­tie au fost in topul vanzarilor de anul tre­cut, spun oficialii operatorilor. La Voda­­fone vorbim de terminalele HTC Magic, dar si modele Nokia, Sony Eric­sson, alaturi de abonamentele din ofer­tele promotionale. Abonamentele Voda­fone Complet sau Vodafone Avantaj au inregistrat vanzari foarte bune, mai spun reprezentantii companiei. La Orange, cartelele prepay si telefoanele achi­zitionate impreuna cu o prelun­gire de contract sunt actele comerciale ce­le mai frecvente desfasurate in magazinul online. In 2009, telefoanele „vedeta“ ale magazinului online Orange au fost iPhone 3G si 3GS, LG GT 505, Nokia E63 si Sony Ericsson.

Cat priveste numarul de vizitatori, cei doi operatori se asteapta la cresteri semnificative. „Site-ul Vodafone a atras anul trecut aproximativ 600.000 de uti­li­­za­tori unici in fiecare luna, re­mar­candu-se o tendinta constanta de cres­tere a traficului. Ne asteptam ca ten­din­ta sa continue si in acest an, fiind in­fluen­tata atat de informatiile si ofer­tele prezente pe site-ul Vodafone, de ser­vi­ciile noi pe care le vom lansa, dar si de do­rinta crescuta a utilizatorilor de a se informa online asupra serviciilor Vod­a­fone”, argumen­tea­za Valentin Sul­fi­deanu. Cat priveste traficul Orange, „in 2009 am avut apro­xi­mativ opt mili­oa­ne de vizitatori pe siteul orange.ro, dintre care un milion doar in luna decembrie. Dintre acestia, in medie 60% acceseaza magazinul online. Ne astep­tam la o crestere consistenta a nu­ma­rului de vizitatori si in 2010”, spune Robert Anghel, fara sa avanseze si o ci­fra sau un procent de crestere in acest sens.

Planurile operatorilor pentru mediul virtual


Cand vine vorba de abordarea in 2010 a mediului online, cei doi operatori au planuri mari. Orange va investi in trei directii: mentinerea sau chiar cresterea usoara a bugetelor, optimizarea comu­ni­carii online si prezenta in retelele sociale. Pentru Vodafone, 2010 va reprezenta un an in care serviciile online se vor dez­vol­ta in continuare, atat cantitativ - prin lan­sa­rea unor noi servicii si oferte, dar si calitativ - prin optimizarea continutului exis­tent. In plus, ambii operatori vor lan­sa proiecte noi pentru magazinele online.

Pentru Orange, primul proiect deja lansat, review-urile de produse permit utilizatorilor sa ia decizia de cumparare pornind de la recenziile si impresiile altor utilizatori. Urmeaza o serie de proiecte care vor imbunatati timpii de livrare si fluxurile de navigare in maga­zin, mai spune oficialul Orange. Abor­darea Voda­fone este una orientata catre promotii. „Chiar acum derulam o oferta pro­mo­tio­nala, prin care utilizatorii magazinului online pot obtine reduceri de pana la 100 de euro din pretul dis­po­zitivului cum­pa­rat. Astfel de oferte vor continua si in perioada ur­ma­toare. In plus, vom incerca sa avem un portofoliu de produse foarte variat, care sa se potriveasca necesitatilor tutu­ror tipurilor de clienti”, precizeaza Valentin Sulfi­deanu.