A apus epoca supermarketului? Din cele 77 de magazine noi - din cadrul reţelelor moderne de retail - deschise până acum în acest an, doar unul singur este supermarket. Este vorba despre magazinul Auchan din complexul Palas din Iaşi. Restul sunt magazine de proximitate, discounteri sau magazine de tip market ori expres. Mai mult decât atât, un supermarket a fost închis - este vorba despre magazinul Real din comuna timişeană Ghiroda. Pe de altă parte, nici măcar singurul supermarket deschis în acest an nu este 100% supermarket, pentru că francezii de la Auchan încearcă piaţa la Iaşi cu un nou tip de magazin, mai mic (de circa 5.000 de metri pătraţi, faţă de 10.000 sau chiar 16.000 de metri pătraţi în cazul Auchan Titan).

Unde migrează clienţii

Cozile interminabile de la case, coşurile arhipline şi facturile de sute sau mii de lei din supermarketuri sunt istorie. Chiar şi în zilele de sâmbătă şi duminică, atunci când românii îşi fac aprovizionarea pentru o săptămână, puţine sunt supermarketurile aglomerate la fel ca în urmă cu patru-cinci ani. De fapt, cele mai multe sunt aproape goale. Dacă este să luăm exemplele celor de la periferia Bucureştiului, prin magazinele care aparţin reţelelor Carrefour şi Cora aproape bate vântul. La fel şi în cele de tip cash&carry (Selgros şi Metro). Şi asta nu doar în timpul săptămânii, când se presupune că oamenii sunt la serviciu şi nu au timp de cumpărături, ci şi în weekend. Iată şi un exemplu: vânzările Metro în România au scăzut anul trecut cu 7%, până la 1,17 miliarde de euro, aproape de nivelul din 2004.

Şi chiar dacă în ultimii ani a fost - şi încă este - criză, cumpărătorii din supermarketuri nu au dispărut, ci au migrat către o nouă nişă din piaţa locală de retail: magazinele de proximitate. Dacă în urmă cu cinci ani magazinele de proximitate erau într-un procent covârşitor aşa-zisele băcănii sau magazine de cartier, lucrurile au început să se schimbe. Vorbim despre o piaţă de retail cifrată în jurul a 20 de miliarde de euro anual, în stagnare în anii 2009 şi 2010, dar în uşoară creştere în 2011, conform datelor Atrium European Real Estate, o companie care deţine diverse investiţii imobiliare axate pe retail în România, dar şi statele Europei Centrale, Rusia, Turcia şi Georgia.

„Dezvoltarea magazinelor de proximitate reprezintă mai degrabă o oportunitate la care concură efectele crizei, existenţa sau, mai bine zis, sporirea numărului de spaţii mai mici cu costuri mai reduse, sau posibilitatea achiziţionării de terenuri cu suprafeţe mai mici în oraşe”, afirmă Adriana Pita, Division Manager Corporate Communication pentru reţeaua de supermarketuri Real. Foarte adevărat, cu precizarea că tortul este atât de  tentant, încât aproape toate reţelele de hipermarketuri caută să prindă o felie din el. De exemplu, liderul acestei pieţe, Carrefour România, a deschis în acest an zero supermarketuri şi 12 magazine de proximitate, 8 Carrefour Market şi 4 Carrefour Express Angst (în colaborare cu producătorul de preparate din carne Angst). Reprezentanţii Carrefour nu au dorit să răspundă întrebărilor Income Magazine despre ce ar urma să se mai întâmple pe această linie până la sfârşitul anului, însă surse din piaţă spun că retailerul francez a spus stop deschiderii de hipermarketuri în România pentru mulţi ani de-acum înainte. „Doar să existe vreo oportunitate excelentă ca spaţiu şi ca locaţie, altfel Carrefour va mai deschide numai magazine mici pe termen mediu şi chiar lung în România”, susţine reprezentantul unui jucător din piaţă care nu a dorit să-i publicăm numele în acest context.

De altfel, strategia francezilor de la Carrefour pare bună, din moment ce a reuşit să stopeze scăderea vânzărilor, ba chiar înregistrând o uşoară creştere. Faţă de un 2009 în care grupul francez avea vânzări de peste un miliard de euro, în 2010 cifra de afaceri a scăzut la 933 de milioane. Tot 2010 a fost însă anul în care au început să fie deschise magazinele de proximitate din cadrul reţelei. Rezultatul s-a văzut repede: conform site-ului Ministerului Finanţelor, vânzările au crescut în 2011 la 951 milioane de euro. Mai mult, compania a înregistrat un profit net de 31 de milioane de euro.

Expansiune rapidă

Dar cu numai 40 de magazine de proximitate în acest moment, Carrefour este unul dintre „juniorii” acestei pieţe. De exemplu, Mega Image se dezvoltă într-un ritm care probabil că le dă dureri de cap concurenţilor. Reţeaua belgiană a deschis în acest an 37 de noi magazine şi probabil că nu se va opri aici, deşi reprezentanţii companiei sunt rezervaţi în declaraţii. „Aceste date sunt confidenţiale şi nu vi le putem oferi”, ne-a transmis coordonatorul Departamentului Comunicare al Mega Image, Mihaela Blaj, ca răspuns la întrebările privind planurile de dezvoltare ale companiei. Ca o paranteză, Mega Image încearcă să se poziţioneze pe o nişă proprie, anume cea a „supermarketurilor de proximitate” – dar, atât prin suprafaţa magazinelor, cât şi prin amplasament, reţeaua belgiană este mai degrabă una a magazinelor de proximitate.

Iar mişcările dinspre periferie către oraş, acolo unde sunt, de fapt, cumpărătorii, nu se petrec doar în România. „În Polonia, de exemplu, explozia pieţei magazinelor de proximitate a avut loc cu circa cinci ani înainte”, spune polonezul Pawel Musial, directorul general al Profi, una dintre cele mai mari şi mai mobile reţele de magazine de proximitate din România. De altfel, conform site-ului polishmarket.com, nici în Polonia nu s-a încheiat transformarea, din moment ce Carrefour îşi propunea în 2010 să deschidă câte 200 de magazine de tip expres anual. Jean Anthoine, CEO al Carrefour Polonia, spune, citat de polishmarket.com, că din punct de vedere logistic poate aproviziona în orice moment 600 de astfel de mici magazine, iar pe termen mediu şi lung ar putea deschide 1.000 de magazine de proximitate.

Ca şi concept, principalele diferenţe dintre magazinele de proximitate şi hiper sau supermarketuri vin în primul rând din ordinul de mărime, iar în al doilea rând din amplasare. Astfel, hipermarketurile sunt magazine gigantice, cu suprafeţe de 10-15.000 de metri pătraţi, cu o gamă de produse destul de amplă. Ca şi cumpărător, este aproape obligatoriu să-ţi rezervi câteva ore pentru o vizită la un astfel de magazin. Iar amplasarea tradiţională la periferia oraşelor le face ceva mai greu accesibile, în sensul că cei mai mulţi cumpărători merg cu maşinile proprii la hipermarket. Pe de altă parte, magazinele de proximitate sunt mai mici - de câteva sute de metri pătraţi, cel mult 2-3.000, şi au o gamă de produse mai mică, dar preţuri relativ apropiate de cele din supermarketuri şi hipermarketuri. Însă, poate cel mai important atu al acestui tip de retailer este faptul că este prezent peste tot prin cartiere, iar localnicii le vizitează zilnic pentru mici cumpărături, renunţând astfel la drumul de la sfârşitul săptămânii la hipermarket.

Cine mai mizează pe hiper


Revenind la piaţa locală, pentru partea a doua a anului în curs sunt anunţate două deschideri de hipermarketuri, amândouă parte a lanţului francez Cora. „Deschidem două noi magazine: unul la Bacău şi unul la Bucureşti, pe Şoseaua Alexandriei. Ambele sunt prevăzute pentru luna noiembrie”, afirmă Ana Maria Florea, responsabil PR Cora România. Iar pe termen mediu, în strategia de dezvoltare a companiei se prevede deschiderea a 15-20 de noi magazine în următorii 5-8 ani. Acesta este cel mai curajos plan al retailerilor care deţin hipermarketuri în România - sau cel puţin este singurul lanţ care anunţă o asemenea dezvoltare. Iată şi câteva detalii: „Ne vom concentra pe deschiderea de magazine proprii, adică hipermarketuri cu galerie comercială, adaptând formatele şi numărul de metri pătraţi în funcţie de locaţii şi de numărul de locuitori”, spune Ana Maria Florea. Cora, unul dintre cei mai tradiţionalişti retaileri prezenţi pe piaţa locală, nu a făcut nici măcar un singur pas către comerţul cu magazine mici, dar bine amplasate în cartiere. La fel Real şi Auchan, mizează pe vânzările în magazine mari. Dacă este să privim la exemplul polonez, practic nu au dispărut supermarketurile - şi este greu de crezut că s-ar putea întâmpla aşa ceva - însă explozia reţelelor de magazine de proximitate a stopat deschiderea altor noi hiper şi supermarketuri. Cel puţin din ce s-a întâmplat în acest an pe piaţa locală de retail, aceasta ar fi prima concluzie.

Rămâne de văzut care dintre aceste reţele a ales varianta cea mai bună de dezvoltare, iar asta se va constata pe termen scurt sau mediu.


 TOPUL RETAILERILOR

Topul retalerilor este condus în mod istoric în România de compania germană Metro. Interesantă este evoluţia Kaufland, care, conform raportărilor către Ministerul Finanţelor, a depăşit un miliard de euro ca vânzări în 2010, când opera 60 de magazine, faţă de 70, în 2011. Cifrele din tabel reprezintă milioane de euro la cursul mediu anual publicat de BNR.
Compania Cifra de afaceri
2011
1. Metro Cash&Carry 1,17
2. Kaufland România* 1,1
3. Carrefour România 951
4. Selgros Cash&Carry 800
5. Real Hypermarket 710
6. Penny Market 415
7. Auchan Hypermarket 375
8. Lidl România 370
9. Cora Hypermarche 323
10. Mega Image 300
11. Profi România 220
12. Billa România 256
*Reprezintă vânzările pe 2010, cele pentru anul 2011 nefiind încă publicate de către Ministerul Finanţelor.


 CINE PARIAZĂ PE PROXIMITATE

Un singur supermarket deschis în acest an şi peste 70 de magazine de proximitate, dar şi un supermarket închis - aceasta este realitatea de la jumătatea anului 2012 în piaţa locală de retail.
Retailer Tipul de magazin Magazine Total
deschise magazine
în 2012
Mega Image proximitate, super 37 142
Lidl discounter 11 140
Penny Market discounter 1 130
Profi proximitate 15 122
Carrefour hiper, proximitate 11 83
Kaufland proximitate, super 5 75
Billa proximitate, super 2 63
Metro Cash&Carry 0 32
Real super, hyper -1 24
Selgros Cash&Carry 0 19
Auchan super, hiper 1 10
Cora hiper 0* 8
*Retailerul ar urma să deschidă două hipermarketuri în acest an, conform declaraţiilor reprezentanţilor companiei.