Distribuitorii de ceasuri de lux din Romania participa la marile expozitii din Elvetia, fie ca vizi­tatori, fie ca asociati ai pro­du­catorilor, pentru a fi in pas cu ultimele tendinte si pentru a stabili strate­giile de marketing.

Targurile de la Geneva si Basel repre­zinta cele mai importante evenimente internationale din domeniul orologeriei si dau principalul semnal despre cum se misca industria in anul respectiv. Chiar in aceste zile se desfasoara Salon Interna­tional de la Haute Horlogerie (Geneva, Elvetia, 17-21 ianuarie), iar peste doua luni va avea loc BaselWorld (Basel, Elvetia, 24-31 martie). Acestea sunt evenimente de tip „business to business”, care nu sunt deschise publicului larg. Melania Alexe, Country Manager al firmei Horologivm, spune ca Salon Inter­na­tional de la Haute Horlogerie (SIHH) si BaselWorld sunt cele mai relevante eveni­mente anuale ale industriei de profil, unde au loc lansarile celor mai spectacu­loase produse sau inovatii. „Participarea la aceste targuri este deja traditie. Ca «jucator» in acest domeniu nu poti lipsi de la targurile unde brandurile pe care le re­prezinti isi lanseaza produsele”, a declarat Melania Alexe. BaselWorld este cel mai mare eveni­ment de profil - in 2010 au expus apro­xi­mativ 2.000 de companii de ceasuri, biju­terii si domenii conexe, pe o suprafata de 160.000 mp. Locurile de cazare in Ba­sel, pe perioada BaselWorld, sunt rezer­vate cu un an sau doi inainte. Pentru ce­reri mai din scurt, cazarile se fac in toata regiunea, pe o raza de pana la 100 km, atat in Elvetia, cat si in Germania sau Franta. Basel este cunoscut drept „orasul celor trei tari", fiind situat chiar la granita cu Franta si Germania. In 2010 s-au inregistrat peste 100.000 de vizitatori din toata lumea, cu 7% mai mult decat in 2009. In acest an, la SIHH expun 19 branduri de ceasuri de lux, pe o suprafata de 30.000 mp. In comu­nicatul care a precedat editia din acest an, organizatorii de la Geneva au afirmat ca SIHH 2011 se deschide intr-un climat cu mult mai favorabil. „Dupa ce au calmat furtuna declansata de criza economica globala, industria elvetiana de ceasuri are parte de o evolutie pozitiva, care este de bun augur pentru expozitie”, se afirma intr-un comunicat public. SIHH este la edi­tia cu numarul 21.

Acum se stabilesc strategiile


Majoritatea companiilor din Romania participa la unul dintre cele doua targuri sau la ambele ca parte a echipelor de distributie ale marilor branduri. Raluca Dobre, director de comunicare al Chrono­link, spune ca targul de la Basel repre­zinta cea mai importanta ocazie pentru echipa firmei de a se intalni cu repre­zentantii marcilor Rolex si Bou­cheron, ale caror pro­­duse le distribuie in Roma­nia. Se pun la cale strategii de afa­ceri, se discuta despre marketing si se fac co­menzi. Ralu­ca Dobre afirma ca se co­manda toate modelele noi care apar la Basel, iar acestea ajung in tara, in general, pana la sfarsitul anului. Alessandro Ama­to, directorul general al firmei Cellini, crede ca piata din Romania reactioneaza la fel de repede ca celelalte piete din Europa. „Doar anumite serii cu tiraj foarte limitat se obtin mai greu in pietele mici, cum este a noastra. Livrarea modelelor noi depinde de pro­du­ca­tor, nu de distribuitor”, a declarat Ama­to. „Modelele lansate la Basel sau la Ge­­ne­v­­a pot ajunge pe piata, la consu­ma­torul final, uneori si dupa 10-12 luni.

Pot exista mo­dele care sa nu ajunga deloc pe piata: daca feedback-ul nu este favorabil, mo­delul nu va intra in productie”, a de­cla­rat Melania Alexe. La inceputul fiecarui an, se organi­zeaza tar­guri de bijuterii si cea­suri rele­vante si la nivel regional - Goldist, la Istan­bul, in februarie, si Carat, la Buda­pesta, in martie. Amato spune ca Romania nu este o piata suficient dezvol­ta­ta pentru a sustine un targ de am­ploare. „Nu cred ca acest lucru se va intampla prea curand”, a spus acesta. Melania Ale­xe crede ca so­lutia pen­tru piata romaneas­ca este orga­nizarea de agentii locali a unor eve­nimente de lansare a colectiilor bran­durilor pe care le reprezinta.

„La aces­te lansari, si publicul din Romania poa­te admira modele ce au fost prezentate de curand la marile targuri de profil. De obi­cei, modelele prezentate sunt aduse doar pen­tru expozitie, comenzile pu­tand fi ono­rate similar cu cele facute la targ, adica dupa cateva luni”, a afirmat d-na Alexe.