Pentru a-si „lipi” imaginea de cel mai urmarit sport, sponsorii principali ai echipelor din Liga I scot din buzunar intre 100.000 de euro si 1,5 milioane de euro pe sezon. Numarul de suporteri si palmaresul echipei sunt principalele criterii luate in calcul la negocierea unui contract de sponsorizare. De exemplu, o echipa care joaca in Champions League poate obtine cu 500.000 de euro mai mult din sponsorizari decat una prezenta in Europa League.

FC Dinamo, CFR Cluj, FC Steaua... stati linistiti, nu s-a schimbat peste noap­te clasamentul la zi din Liga I, dar sunt, in ordine aleatorie, cele mai tari echipe de fotbal la capitolul contracte de pu­bli­ci­tate. Companiile care vor sa „joace” pe pieptul jucatorilor de la formatiile de mai sus contribuie anual cu sute, chiar milioane de euro, la bugetul cluburilor.

Cum ajung companiile pe echipamente­le de joc ale fotbalistilor? Bobby Durbac, Marketing Director FC Steaua Bu­cu­resti, spune ca atunci cand se ne­go­ciaza un contract de sponsorizare sunt mai multe criterii luate in calcul, precum: numarul fanilor, palmaresul, po­pu­la­ri­ta­tea, participarile in competitiile eu­ro­pe­ne, acoperirea in mass-media a echi­pei. Veniturile din sponsorizari ale clu­burilor de fotbal cu pretentii depind, in mare masura, de performantele sportive obtinute. Clubul cu cea mai mare re­zo­nan­ta pe plan european din Liga I, FC Stea­ua, are din acest sezon un nou spon­sor principal.

Operatorul de pariuri spor­tive, Sportingbet, trece pe echipamentul de joc al echipei de fotbal Steaua in locul Citibank. Valoarea de piata a con­trac­tu­lui de publicitate dintre FC Steaua si prin­cipalul sponsor a fost estimata de spe­cialisti intre 1 si 1,5 milioane de euro, pe sezon. In prezent, echipa din Ghen­cea evolueaza in cea de-a doua com­pe­ti­tie europeana inter­clu­buri, Europa Lea­gue. Ce inseamna aceas­ta pentru bu­ge­tul Stelei? Diferenta dintre a juca in Cham­-pions League si Europa League cuan­ti­fi­ca­ta in banii obtinuti de la spon­sori poa­te ajunge si la 500.000 de euro, spune directorul de marketing al FC Steaua. Acesta aminteste de faptul ca o echipa care nu s-a calificat in nicio competitie europeana primeste de la sponsori ju­ma­tate din cat aduna o echipa par­tici­pan­ta.

Steaua vrea 5-6 milioane de euro din publicitate si merchandising


Pe langa veniturile din publicitate, un club de fotbal aduna bani seriosi si din activitatea de merchandising - van­za­rea de echipament si diverse obiecte per­sonalizate. Insa criza si-a spus si aici „cu­­vantul”. „Probabil nu vom dubla su­ma din sezonul trecut (4 milioane de eu­ro - n.r.), dar mizam pe venituri din mar­keting, merchandising si tiketing de 5-6 milioane de euro pentru sezonul acesta, o performanta in contextul actual al pie­tei”, puncteaza Bobby Durbac. Clubul de fot­bal Dinamo Bucuresti reuseste sa adu­ne si el sume consistente din spon­so­ri­zari.

Din 2007, sponsorul principal al echipei de fotbal Dinamo Bucuresti este Orange, contractul anual fiind estimat de presa specializata la 1,5 milioane de eu­ro. Alexandru Filip, Senior Events and Sponsorship Specialist Orange, a de­cla­rat ca valoarea contractului cu echipa de fotbal Dinamo pentru acest sezon este „mai mare fata de valoarea contractului pen­tru sezonul precedent”.

Altex a trecut de la Rapid la Ceahlaul


Iulian Boghean, directorul de mar­ke­ting al clubului de fotbal Ceahlaul Piatra-Neamt, declara ca valoarea con­trac­tului dintre principalul sponsor Altex si echi­pa este de aproximativ 130.000 de euro pe sezon. Un alt sponsor important al echi­pei din Piatra-Neamt este Dedeman, care investeste apro­xi­ma­tiv 100.000 de euro. „Veniturile din spon­sorizari se ridica in medie pe sezon la 700.000-800.000 de euro, la aceasta suma contribuind si 50 de firme mari si mici”, explica Iulian Bo­ghean. Spon­sorizarile echipei din Piatra-Neamt reprezinta aproximativ 35%-40% din bugetul total al formatiei. Criza a „taiat” echipei de sub Pietricica apro­xi­mativ 10% din veniturile din spon­so­rizari in acest an, mai declara Iulian Boghean.

Obrazul subtire cu cheltuiala se tine


Ce primesc in schimb sponsorii principali


De ce vor companiile in Liga I? Pentru a-si crea imagine, notorietate, pozitionare pe piata, campanii media si pentru ca fotbalul este cel mai mediatizat fenomen in Romania, indica Roberto Verdes, in prezent reprezentantul companiei Sport Evolution Group, care reprezinta interesele de marketing ale FRF.

Directorul de marketing al FC Steaua spune ca din calculele sale reiese ca este mult mai eficient sa fii sponsor al unei echipe de top decat sa ai o campanie clasica pe TV pentru cateva luni. Roberto Verdes spune ca pachetul pe care il obtine un sponsor principal consta in: branding stadion in cele mai bune zone, pozitii dominante pe panourile de la conferintele de presa, flash-interviuri, posibilitatea de a folosi brandul si culorile echipei in campanii media.