In 2010 valoarea totala a pietei de digital in Romania a fost intre 36-38 mil. euro, potrivit estimarilor HyperActive, agentia de digital a grupului de comu­ni­care Lowe. HyperActive a lansat ieri pe piata din Romania studiul „Digital Fact­book”, luand in calcul in evaluarea sa cheltuielile media totale estimate pentru anul 2010, cheltuielile media de tip perfor­mance (Google, Yahoo.com, Facebook), comisioanele platite agentiilor de digital locale, cat si bugetele investite in mobile marketing. Potrivit studiului, bugetele alocate de companii pentru publicitatea online au crescut cu 36% anul trecut, com­parativ cu 2009, ajungand la nivelul de 24 mil. euro, 2010 fiind astfel cel de-al doilea an consecutiv in care digitalul a inre­gis­trat cresterea investitiilor in advertising.


Evolutie fulminanta


„Numarul licitatiilor organizate de advertiseri pentru proiecte digitale a cres­cut anul trecut si acest trend va continua si chiar se va accelera pe masura ce con­ceptul de comunicare 360 de grade cu un core puternic digital isi va dovedi eficienta pentru marketeri”, este de parere Alex Visa, Managing Partner HyperActive. Ofi­cialii studiului avertizeaza ca digitalul este un mediu pentru care intreaga industrie de comunicare trebuie sa se reinventeze.

In ultimii ani, evolutia mediului digital s-a accelerat, pe masura ce ser­viciile de internet, website-urile si retelele sociale au devenit un mod de viata pentru consu­ma­tori, ­se arata in „Digital Factbook”.

Rete­le­le sociale precum Face­book sau Twitter au in­­re­­gistrat o crestere semni­fi­ca­­tiva a numarului de utiliza­tori, atat la nivel global, cat si pe piata din Romania. Astfel, la nivel global 42% din internauti aveau in aprilie cont pe  Facebook.com, fata de 10% in 2008, in timp ce Twitter.com ajunge in prezent la 11% din numarul total de utilizatori de internet la nivel global, in comparatie cu aproape niciunul acum trei ani. Aceasta tendinta poate fi observata si in Romania, unde Facebook.com si-a crescut baza de utilizatori de la 850.000 la peste 3,2 milioane in aprilie 2011, fiind estimat pentru finalul anului un numar de aproximativ 5 milioane de conturi.


Potential de majorare


Studiul apreciaza ca recesiunea a ajutat la accelerarea cresterii comunicarii online, din ce in ce mai multi advertiseri fiind de parere ca publicitatea digitala furnizeaza mai multa valoare investitiilor si, de asemenea, permite o mai buna ma­su­­rare. In plus, publicitatea pe internet este considerata o platforma care nu are rivali pentru interactiunile comer­cia­le&sociale intre branduri si consumatori. Potentialul acestui canal de comunicare este urias.

Trendurile, adoptate la o scala larga in Europa de Vest, au fost insusite intr-un ritm alert in Romania, unde in urma cu 10-12 ani aproape ca nu existau internauti. Un exemplu ar fi portalul Yahoo.com, unde au conturi in prezent aproximativ 95% din utilizatorii de internet din Romania.


Perspective pentru 2011


  • La nivel global World Adver­ti­sing Research Center (WARC) esti­mea­za cresterea veniturilor din p­u­bli­citatea pe internet cu 13%, depasind rata de crestere a industriei de media traditionala.
  • „Digital Factbook” apreciaza majorarea pietei autohtone de digital marketing cu 20% in 2011, pana la aproximativ 50 de milioane de euro.
  • Pentru prima data in istorie, nivelul cheltuielilor de publicitate in mediul digital va fi peste cel atras de fiecare canal media, cu exceptia TV, reusind sa obtina 11% din totalul  bugetelor de publicitate, arata studiul.
  • In termeni exclusivi ai bugete­lor media destinate digitalului, ofi­cialii raportului estimeaza o valoare totala de 32 mil. euro pentru 2011, respectiv un plus de 33% fata de anul trecut.
  • In primele trei luni ale anului s-a ob­servat o majorare cu 25% a pietei de di­gital marketing fata de perioada si­­mi­­lara a anului trecut, tendinta ce „va con­­­tinua sa se accelereze pe parcursul anului”.
  • Telecom va ramane segmentul cu cele mai mari investitii in marketin­gul digital, fiind urmat de Finante si Auto.


Cum s-a finalizat anul 2010


  • Cheltuielile media totale, inclusiv cheltuielile media de tip perfor-mance (Google, Yahoo.com, Facebook) au adunat anul trecut 20-25 de milioane de euro, in crestere cu 36% fata de 2009.
  • Onorariile platite agentiilor de digital locale (strategie, creatie, design, productie, social media, analytics etc.) au totalizat 9-10 milioane de euro.
  • Bugetele investite in mobile marketing au valorat anul trecut 2,5 milioane de euro.