Gura de oxigen” primita de importatorii si producatorii auto prin noul program „Rabla” a readus reclamele la autoturisme pe TV. Daca in primele doua luni din 2009 jucatorii din industrie au investit aproximativ 1,5 milioane de euro net pe TV, anul acesta si-au majorat bugetele de publicitate cu peste 30%. In 2009, constructorul de la Mioveni a fost liderul advertiserilor auto, cu un buget de reclame TV de aproape sase milioane de euro.

Programul de stimulare a innoirii parcului auto national 2010 a dezghetat industria auto si a „eliberat” bugetele de publicitate ale importatorilor si produ­catorilor de autoturisme. Lansat in febru­arie, noul program „Rabla” 2010 a readus pe micile ecrane reclamele si ofertele reprezentantelor auto. Astfel, in primele doua luni ale acestui an, importatorii auto au majorat bugetele nete de publicitate pe TV cu pana la 30% fata de aceeasi perioada din 2009, potrivit estimarilor companiei Media Hub. Cei mai activi jucatori in primele doua luni ale acestui an au fost Dacia, Citroen si Opel. Daca importatorii inves­teau in primele doua luni ale anului trecut aproximativ 1,5 milioane de euro net in reclamele televizate, in aceeasi perioada a anului bugetele lor au crescut la aproximativ doua milioane de euro net, potrivit datelor Media Hub. Produ­catorul de la Mioveni a fost in 2009 cel mai prezent pe micile ecrane, fiind pe primul loc la investitiile in reclamele TV dintre marcile auto. Dacia a „decontat” catre televiziuni aproximativ sase mili­oane de euro net in 2009. Pe locul urmator in clasamentul advertiserilor auto s-a clasat Citroen, care a investit 2,5 milioane de euro. Podiumul a fost com­pletat de Porsche Romania, impor­tato-rul mai multor marci, printre care Volkswagen, Skoda si Seat, care a alocat pentru reclamele auto aproximativ doua milioane de euro. In topul investitorilor in reclamele auto s-a mai regasit in 2009 Ford, cu aproape 1,5 milioane de euro, iar AutoItalia, importatorul marcilor Fiat, Alfa Romeo sau Maserati, a investit in spoturile TV aproximativ un milion de euro, potrivit datelor Media Hub.

 
Comunicarea auto a intrat in „marsarier” in 2009


Per ansamblu, piata auto din Roma­nia a inregistrat, anul trecut, o scadere de peste 50% fata de anul 2008, iar publicitatea aferenta a urmarit indea­proape piata. In 2009, volumul total de publicitate alocat de importatori pe reclamele TV a fost de aproximativ 18 milioane de euro, in scadere cu aproape 50% fata de 2008, potrivit estimarilor Media Hub. Brandul autohton Dacia a fost singurul jucator din topul adver­tiserilor auto care si-a pastrat in 2009 bugetul de comunicare la un nivel comparabil cu cel din 2008. De altfel, Eduard Croitoru, seful Departamentului de publicitate Dacia, declara la sfarsitul lunii august pentru „Finan­ciarul” ca Dacia are o comunicare constanta si permanenta. Pentru anul acesta, Eduard Croitoru declara ca nu vor fi schimbari majore fata de 2009, semn ca bugetul alocat comunicarii se va mentine cel putin la nivelul anului trecut. Princi­palul mijloc de comunicare pen­tru Dacia si in general pentru juca­torii auto este televiziunea.

Anul acesta ar putea aduce schimbarea strategiei de comu­nicare a brandului Peugeot. Radu Cristian, di­rectorul de mar­keting al Trust Motors, importator Peugeot, decla­ra ca in 2010 linia de comunicare Peu­geot va incepe sa se deplaseze mai mult spre intarirea imaginii de marca, renuntand la dedicarea cva­si­­exclusiva pe mesaje tactice (promotii), cum a fost cazul in ultimii ani.


Toyota l-a distribuit pe Mircea Badea pentru „Rabla” 2010


Toyota Romania l-a ales pe Mircea Badea in rol principal pentru cam­pania de promovare a ofertelor din programul „Rabla” 2010. Campania de comunicare Toyo­ta include promo­varea ofertelor atat pe TV, print, outdoor, cat si pe radio si online. Cam­pania TV a inceput pe data de 5 martie, iar cea radio pe data de 2 martie. Ana-Maria Toma, PR Coor­dinator Toyota Roma­nia, spu­ne ca aceasta cam­panie „Ra­bla” du­rea­za tot anul. „In func­tie de mo­dul in care va evolua pro­gra­mul de sti­mu­lare a inn­o­irii par­cului auto national si de felul in care vom decide sa co­mu­nicam, cam­pania in care perso­naje principale sunt Mircea Badea si tatal sau va fi folosita pe parcursul in­tre­gului an, intr-un mod frag­mentat”, declara Ana-Maria Toma. Daca Toyota are in plan  con­ti­nuarea campaniei pe tot parcursul anu­lui, cei de la Skoda au un termen limitat.

Patricia Zegreanu, Marke­ting&Co­mmunication Manager Škoda Roma­nia, precizeaza ca durata campa­niei Skoda pentru programul „Rabla” 2010 este de doua saptamani. Mediile folo­site de Skoda pentru aceasta campa­nie au fost TV, internet si leafleturi (brosuri de prezentare), cu o pondere in bugetul alocat de 65%, 20%, respectiv 15%. In afara de campania pentru pro­gramul „Rabla” 2010, Skoda a mai derulat anul acesta o campanie de imagine pentru Octavia facelift cu motor EU5. Patricia Zegreanu subli­niaza ca bugetul de comunicare pentru anul 2010 este comparabil cu cel al anului 2009.