Cu toate ca in ultimii doi ani au avut loc multe inaugurari pe Calea Victoriei, inca nu putem sa admitem ca este cu adevarat artera comerciala de lux a Bucurestiului, comparabila cu bulevardele renumite ale capitalelor europene, spune Mihaela Petruescu, Director, Head of Retail, Capital Property Advisors. In perioada mentionata aici si-au deschis unitati branduri precum Belstaff, Helvetansa, Maison Haute Horologerie, Frey Ville, Micri Gold, Cellini, Ferrari Store, Emporio Armani, Gucci, Diamond Boutique, Hugo Boss.

Daca despre Calea Victoriei se spunea ca detine suprematia in ceea ce priveste gazduirea retailerilor de lux, in acest moment deciziile comerciantilor de a deschide noi locatii sunt extrem de diferite: de la prezenta in cadrul hotelurilor de cinci stele, pana la zone comerciale cu traditie pentru segmentul de lux.

„Cunoscuta in trecut ca si gazda luxului in Romania, Calea Victoriei a devenit o artera comerciala a extremelor, spune Mihaela Petruescu (foto). Regasim astfel o zona de maxim interes pentru brand-urile de lux, cuprinsa intre Strada Piata Amzei si Str. Episcopiei, insa cu foarte putine optiuni reale de inchiriere, si alte doua zone cuprinse intre Piata Victoriei-Teatrul Act si Athenee Palace Hilton- Splaiul Independentei, unde oferta spatiilor comerciale vacante este foarte generoasa, insa insuficient de atractiva. Desi se inregistreaza o rata de neocupare a spatiilor comerciale de peste 25%, chiriile medii se mentin la valori cuprinse intre 50-60 euro/mp.”, spune reprezentantul Capital Property Advisors. 

Cu toate acestea, observam noi tendinte de orientare a brand-urilor de lux si catre alte zone foarte atractive din perspectiva potentialilor cumparatori.

O decizie aparent surprinzatoare este aceea de relocare a magazinului Victoria 46 de pe Calea Victoriei pe Calea Dorobantilor, intr-un spatiu cu o suprafata de doua ori mai mare decat a magazinului actual. Acest fapt va genera cu certitudine in viitorul apropiat prezenta si a altor brand-uri de lux de renume, trend ce va fi sustinut si de valoarea chiriilor practicate , care sunt in medie cu 20-30% mai mici in aceasta zona decat cele de pe Calea Victoriei.

Si anul trecut am fost martorii unui astfel de transfer, cand, dupa 20 de ani de prezenta pe Calea Victoriei, brand-ul Stefanel a decis mutarea catre Piata Romana, prin deschiderea primului magazin concept din Romania, pe o suprafata de expunere de 357 mp, dispusi pe doua nivele. Fosta locatie Stefanel a fost ulterior inchiriata de catre compania Alsa Boutique pentru brand-ul Max Mara, relocand-ul dintr-un spatiu comercial de 250 mp, amplasat tot pe Calea Victoriei.

 

O zona importanta pe care au inceput sa mizeze brand-uri renumite de lux este Calea Dorobantilor, zona ce a avut mult de suferit inca de la inceputul crizei, odata cu schimbarea preferintelor consumatorilor de cafenele catre locatiile din Centrul Istoric. Cu o rata de neocupare a spatiilor comerciale sub 10%, sesizam o usoara dinamizare a zonei. Daca zona va avea suficienta putere de revenire va depinde in primul rand de disponibilitatea proprietarilor de a da spre inchiriere spatiile comerciale la preturi corecte si sustenabile pentru cei care sunt real interesati sa inaugureze noi magazine.

Parfumeria de lux Madison a inaugurat recent un nou magazin pe Calea Dorobantilor, prin decizia de relocare intr-un spatiu cu o suprafata mai mare si cu o vizibilitate mai buna, preluand o parte din spatiul in care a functionat pana in 2010 cafeneaua Pascucci. Tot in aceasta zona isi va face aparitia spre sfarsitul acestui an si brand-ul exclusivist Brunello Cucinelli, alaturi de celelalte brand-uri din grup, Distinto, Mosquino si Cavali, semn ca zona a fost cea mai buna alegere pentru compania care administreaza magazinele.

O alta optiune pentru retailerii care se focuseaza pe nisa de lux a pietei o reprezinta galeriile comerciale din cadrul hotelurilor de cinci stele, cu intentia de a prinde cat mai mult din traficul de clienti al acestor hoteluri. Astfel, avem exemplele Louis Vuitton, Valentino sau Ermanno Scervino prezenti in cadrul galeriei The Grand din J.W. Marriott si mai recenta deschidere Escada din aceasta primavara, brand care a inchiriat un spatiu de 85 mp in aceeasi locatie. Gucci a optat pentru parterul hotelului Athenee Palace Hilton iar brand-ul britanic Burberry a deschis un magazin de 440 mp in cadrul hotelului Raddison SAS, cu acces insa din Str. Luterana.

Capital Property Advisors activeaza pe linii de business precum: investitii, terenuri, evaluare, consultanta & research si brokeraj. Compania a fost creata prin asocierea dintre Radu Lucianu, un expert in industria imobiliara, si membrii fondatori ai companiei Capital Partners, oameni de afaceri cu o vasta experienta in domeniul bancar, fuziuni & achizitii si industrie. Grupul de companii din care face parte si Capital Property Advisors a consiliat in 2011 tranzactii imobiliare in valoare cumulata de 40 de milioane de euro.