Cardul de credit ar putea fi produsul-vedetă al sistemului bancar în 2012, potrivit unei cercetări online realizate de Banca Românească, la care au participat 9.093 de respondenţi.


'Dacă în 2011, cei mai mulţi dintre românii care deţin un card de credit l-au utilizat pentru achiziţii de valoare mică, urgenţe sau cheltuieli lunare, anul acesta ei se orientează către cumpărături cu valoare ridicată. În prezent, mai mult de jumătate dintre români deţin carduri de credit, dintre aceştia 65% fiind posesorii unui singur card, în timp ce restul au două sau chiar trei carduri. Dintre motivele care stau la baza achiziţionării unui card de credit, cel mai frecvent menţionate sunt cele legate de posibilitatea realizării unor achiziţii majore, dar şi de acoperirea cheltuielilor zilnice. Astfel, 37,89% dintre respondenţi au declarat că au solicitat un card de credit pentru a avea la dispoziţie o sumă mai mare de bani, în timp ce 19,43% au apelat la acesta pentru o urgenţă. 17% dintre deţinătorii de card de credit afirmă că l-au utilizat pentru acoperirea cheltuielilor lunare, inclusiv datorii, iar un procent similar, pentru cumpărături importante', se arată în document.

Pe lista cumpărăturilor efectuate de români cu ajutorul cardului de credit se află produsele din supermarket (57,4%) (alimente, produse de curăţenie şi îngrijire personală), electronice, gadgeturi, electrocasnice şi tehnologie (39,13%), dar şi articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte (24,8%). De asemenea, românii mai utilizează cardurile de credit la plata facturilor (17,35%), dar şi pentru diferite distracţii precum cadouri, vacanţe, călătorii (12,78%).

'Cardul de credit devine vedeta produselor bancare, majoritatea celor chestionaţi în cadrul studiului comandat de noi declarând că îl vor folosi pentru a acoperi cheltuieli sau investiţii importante. În cazul clienţilor Banca Românească, s-a constatat o uşoară tendinţă de creştere, a nivelului tranzacţiilor, iar cea mai ridicată valoare a fost înregistrată în luna decembrie 2011, la un nivel mediu de aproape 200 lei/tranzacţie efectuată la comercianţi', a declarat Dan Grigoriu, director Retail Banca Românească.

Peste jumătate dintre posesorii de carduri de credit îl utilizează de mai multe ori pe lună, 18,31% doar o dată pe lună, iar 17,31% din respondenţi au declarat ca folosesc cardul de credit ocazional, doar pentru urgenţe. La ultima tranzacţie efectuată prin cardul de credit, peste 41% din respondenţi declară că au plătit între 50 şi 200 lei, doar un sfert dintre ei indicând o sumă între 200 şi 500 lei. Pe parcursul acestui an, 1 din 2 români deţinători de carduri de credit declară că vor să achiziţioneze produse cu o valoare ridicată prin intermediul acestora. Printre cumpărăturile menţionate se află electronicele (51,66%), produsele pentru renovarea casei sau mobila (24,05%) şi vacanţele (18,31%).

Acelaşi studiu comandat de Banca Românească arată că reducerile oferite reprezintă un factor important în alegerea unui card de credit, 20,31% din respondenţi menţionând că au luat în considerare beneficiile legate de ofertele speciale şi reducerile la cumpărături când au optat pentru un anumit card. Alte criterii luate în considerare sunt legate de costul cardului (24,58%) şi banca emitentă (21,07% au ales aceeaşi bancă pe care o utilizau şi în cazul altor servicii). În ultima vreme, influenţaţi de criza economică, pentru cei mai mulţi dintre români reducerile au avut o importanţă majoră, cei mai mulţi utilizatori (61,02%) susţinând că folosesc carduri care le oferă reduceri în anumite magazine. În majoritate, cei chestionaţi - aproximativ 80% - admit că la achiziţia unui produs au fost influenţaţi de reducerile oferite.

De aceea, sezonul reducerilor este perioada preferată de cumpărături pentru cea mai mare parte dintre respondenţi, 48,56% dintre aceştia declarând că merg des şi foarte des (13,99%) la cumpărături cu aceasta ocazie.

Banca Romaneasca are un capital social de până la 200 de milioane de euro şi o reţea naţională de sucursale în toate oraşele importante ale ţării. În octombrie 2003, cel mai mare grup financiar din sud-estul Europei, National Bank of Greece (NBG), a cumpărat pachetul majoritar de la Banca Românească, deţinând în prezent 89,07% din capitalul social al acesteia. Un alt acţionar important este Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), care deţine 10,21% din capitalul social al băncii. Banca Românească este una dintre cele mai lichide bănci de pe piaţa locală, cu un indice de solvabilitate de 24%, comparativ cu o medie a sistemului de 14% şi un minim reglementat de 10%.