Cât aţi fi dispus să plătiţi pentru o imagine perfectă?
Sunt oameni de afaceri care dau zeci de mii de euro pentru că ştiu că, în mediul de business, brandingul personal este mai mult decât un concept abstract. Poate fi cheia succesului atât la locul de muncă, cât şi în viaţa de zi cu zi, spun experţii. Tot ei mai susţin că sloganul „reclama-sufletul comerţului” nu este valabil numai pentru produse, ci poate fi „împrumutat” şi pentru oameni.

„Se zice că atunci când oamenii devin mai interesaţi de dezvoltarea personală şi de branding este un semn că economia merge prost”, spune freelancer-ul Iulia Bertea, care face traininguri de personal branding. Explicaţia ei este simplă - în perioade de criză „oamenii se simt în nesiguranţă şi atunci devin mai preocupaţi de viitorul lor şi încep să se gândească să facă ceva, să iasă în evidenţă. Atunci când lucrurile merg bine, ai tendinţa să mergi în virtutea inerţiei, să te relaxezi şi să nu te gândeşti atât de mult dacă ar trebui să mai faci ceva, fiindcă totul e ok”. Prin urmare, cum din toamna anului 2008 criza s-a resimţit şi în România, la cursurile de specialitate, unde se poate învăţa cum să îţi construieşti un brand pentru a comunica mai bine în viaţa privată şi la serviciu, locurile se ocupă aproape imediat.






  Ce este, de fapt, brandul personal?

Specialiştii răspund că brandul personal este, înainte de toate, modul în care o persoană reuşeşte să iasă în evidenţă şi să rămână în mintea celorlalţi. Este imaginea pe care şi-o construieşte şi cu care se asociază în ochii celor din jur. Teodora Migdalovici (foto), fondatorul agenţiei de comunicare Migdale Amare şi ambasadorul României la Festivalului de Creativitate de la Cannes, spune că „un brand personal nu este un artificiu chimic” şi nici clienţii pe care îi consiliază nu sunt „nişte marionete în mâna noastră. Analizăm împreună ce e strategic de comunicat, noi propunem nişte direcţii, clienţii dispun. Niciodată nu vom transforma clienţii în altcineva decât sunt de fapt”.

Iulia Bertea dezvăluie profilul cursanţilor săi. „Sunt oameni în plină ascensiune profesională, au deja o carieră, unii au ca obiectiv să promoveze, alţii şi-au dat demisia şi şi-au început afaceri pe cont propriu”, spune Bertea. Aceştia au în jur de 30-40 de ani şi vin din toate domeniile de activitate: financiar-bancar, turism, vânzări sau chiar din industria de cosmetice. Marea provocare a cursurilor este ca oamenii să reuşească să se gândească la ce fel de imagine vor să-şi creeze şi cum anume vor să-şi contureze cariera. Rezultatele se lasă, uneori, aşteptate. „Eu nu pot să fac nimic în locul altcuiva, pot doar să dau un mic impuls”, adaugă Iulia Bertea şi dă, mai departe, exemplul unei cliente din România, dar care locuia în Austria şi care a avut nevoie de doar patru şedinţe private pentru a-şi atinge scopul. „Ar fi vrut să se promoveze acolo, să se angajeze sau să îşi deschidă o firmă în sectorul în care lucrase aici, dar intrase într-o zonă de melancolie, avea şi un anume confort financiar şi nu se putea mobiliza să meargă mai departe”, povesteşte Bertea. Aşa că i-a propus o serie de exerciţii care să o ajute să se gândească ce vrea să transmită, care este mesajul ei şi ce vrea să facă. „În patru săptămâni a obţinut cinci interviuri de angajare, într-o ţară străină, unde nici nu vorbea foarte bine limba”, spune Bertea.

Cât durează să te faci mare?

Dacă, în general, cei care vin la astfel de traininguri sunt din zona middle-managementului, asta nu înseamnă că managerii, la fel ca politicienii, nu iau, la rândul lor, cursuri de branding, fiind, de cele mai multe ori, ajutaţi de firme specializate. „Din 2000 până astăzi au trecut prin me.alchemy spre 100 de lideri ai lumii de business şi politice. Pare puțin, dar, de fapt, este foarte mult”, mărturiseşte Teodora Migdalovici. Tot ea explică faptul că, în funcţie de circumstanţă, pot fi activaţi psihologi, oameni de scriitură, stil vestimentar, machiaj şi hair stilişti, media traineri, editorialişti şi fotografi, astfel încât parcursul evoluţiei imaginii clientului să fie unul coerent, expresiv şi credibil. Pornind de la premisa că „brandologul” este un specialist al analizei, diagnozei şi sănătăţii unui brand, fondatoarea agenţiei Migdale Amare povesteşte că „totul e o chestiune de viziune: analizând personalitatea, stilul şi businessul clientului, ştim să extragem ecuaţia care să-l valorizeze impecabil, pe el şi afacerea lui, în spaţiul public”.

În opinia sa, transformarea unui manager într-un brand de succes durează între unul şi trei ani, timp în care se conturează şi se văd rezultatele unui demers de personal branding, după care urmează perioada de menţinere. În plus, „misiunea unui manager nu este să se uite în oglindă şi să-şi găsească, metaforic, cele mai bune unghiuri din care industria lui să-l privească. Există specialişti pentru asta”, mai spune Teodora Migdalovici. Astfel de specialişti costă, însă. „O şedinţă foto me.alchemy, care începe cu analiza personalităţii clientului şi a mesajului de expus vizual şi termină cu prelucrarea celor mai reuşite elemente vizuale, variază între 350 şi 1.100 de euro, în funcţie de hair-stiliştii, make-up artiştii şi fotografii implicaţi în proiect”, explică Migdalovici. Totuşi pentru o consiliere consecventă, agenţia de comunicare Migdale Amare semnează contracte pe minimum un an de zile, pentru că este nevoie de timp ca mesajul să se propage. „Onorariul anual începe de la 12.000 de euro (atunci când sunt accesate serviciile de bază, echipele alese sunt mai tinere şi clientul are un business de dimensiuni medii) şi creşte mult peste 24.000 de euro pentru acei clienţi de anvergură, din top management, care vin din mediul antreprenorial sau din multinaţionale, iar provocarea şi impactul mesajelor de transmis sunt la altă scară. Pentru ei e activabilă deopotrivă echipa de seniori şi toată suma de servicii care, în cazul anterior, e de multe ori latentă”, mai precizează specialista în comunicare.

Când apelăm la „doctorul în imagine”

Brandul personal poate fi pus în valoare şi vizual prin cărţi de vizită, mape de prezentare, logo, pliante sau chiar afişe. Pentru aceasta, ar trebui apelat la un „doctor în imagine”. Cristian Iancu, un grafician freelancer, ne-a explicat că rolul său este de a face dintr-un brand care nu a avut prea mult succes unul care să îşi atingă obiectivele propuse.

„Am o caracteristică mai ciudată: nu prea ofer clienţilor de produse print-advertising mostre multiple din care aceştia să îşi aleagă ce li se potriveşte cel mai bine. Nu! Ai venit la un «Doctor în Imagine», la un specialist, mergi pe mâna acestuia. Acelaşi principiu îl aplică şi doamnele la coafor când apelează la un hair-stilist, merg pe mâna lui, căci sigur vor avea un nou look demn de invidiat”, mai spune graficianul care, în ultima vreme, a lucrat mai mult cu clienţi din străinătate decât din România, pentru că „designerii români sunt bine văzuţi în alte state”. Pe piaţa internaţională, Cristian Iancu concurează cu indienii şi pakistanezii, care au mâna de lucru cea mai ieftină şi, câteodată, cu bulgarii. Costurile sunt şi ele pe măsura efortului. „La mine, un poster sau banner, echivalent a trei zile de lucru, costă 1.000 de euro, din care îmi plătesc dările către stat, echipamentele, la nivel de amortizare. La toate acestea, adaug onorariul meu”, mai spune Iancu.


CINE ARE NEVOIE DE UN BRAND PERSONAL

De la începutul anilor ’90 lucrurile au evoluat foarte mult în ceea ce priveşte interesul acordat brandului personal. „Era suficient să te uiţi la textele şi fotografiile managerilor români din anii ’90, de prin revistele de business, ca să înţelegi că e nevoie de un upgrade considerabil. Ce cosiţe, ce posturi în care oamenii îşi cereau scuze că există sau dimpotrivă, erau ca la armată. Cui serveşte o poză pixelată, unde cravata e lipsită de armonie cu contextul, sacoul e suflecat, iar cămaşa prea strâmtă? Pe lângă un material scris aseptic şi o fotografie precum cea descrisă mai sus, treci ori cu indiferenţă, ori cu repulsie,”, spune Teodora Migdalovici. În opinia sa, zona care ar avea nevoie acum de consultanţi de specialitate este cea politică, „unde parte dintre lideri au înţeles că e important să arate bine în poze, dar sunt cu desăvârşire lipsiţi de o strategie articulată şi un discurs al gesturilor politice”, adaugă Migdalovici.



DE CE BRANDINGUL DE PRODUS DIFERĂ DE CEL PERSONAL

Cu toate că atât unui produs, cât şi unei personae li se pot aplica aceleaşi principii de branding, diferenţa majoră este că „brandul de produs este făcut de specialişti care îşi permit să îl creeze de la zero, în funcţie de ceea ce îşi doreşte piaţa”, explică Iulia Bertea. Pe de altă parte, atunci când în joc este o persoană, „ai deja un ADN, nişte trăsături pe care nu prea poţi să le schimbi, trebuie să lucrezi cu ceea ce ai, să te cunoşti foarte bine, să vezi ceea ce ţi se potriveşte şi să lucrezi în această direcţie. Pare mai greu, pentru că, fiind om, nu poţi fi tot timpul perfect, cum sunt brandurile pe hârtie sau produsele pe un raft”, argumentează Iulia Bertea.


CUM E ÎN STATELE UNITE

Peste Ocean, Dan Schawbel este considerat un guru al brandingului personal. Cu peste 126.000 de followeri pe Twitter şi un număr maxim de prieteni pe Facebook, Schawbel este şi autorul unui bestseller internaţional: Me 2.0. La rândul său, William Arruda concurează pentru titlul de guru al personal brandingului, mai ales pentru că ar fi ridicat acest concept la rangul de industrie. Arruda lucrează cu unele dintre cele mai puternice companii, printre care se numără IBM, Microsoft, Disney, Ogilvy&Mather sau Adobe.

O altă personalitate în domeniu este şi Anthony Robbins, ale cărui cărţi despre antrenarea personală spre succes au fost traduse şi în limba română. La el ar fi apelat pentru consiliere şi Bill Clinton, pe vremea când era preşedintele SUA, în 1994, potrivit unui articol din New York Times.