Existenta unei retele de transport rutier rapid este esentiala atat pentru atragerea investitorilor straini, cat si pentru mentinerea acestora in Romania. O spun chiar si investitorii, nu doar analistii economici. Doar guvernul se face ca nu pricepe.
 

Cu o suprafata de peste 238.000 de kilometri patrati si cu o latime, de la Est la Vest, de peste 800 de kilometri, Romania are doar in jur de 350 de kilometri de autostrada. Extrem de putini, nu doar in comparatie cu alte state vestice sau din regiune, ci raportati la necesitatea unei retele optime de transport pentru o tara de marimea Romaniei.

O infrastructura rutiera inadecvata, coroborata cu o retea de cai ferate distrusa, nu face decat sa lungeasca lista de dezavantaje pe care orice investitor care se gandeste sa deschida in Romania o unitate de productie de bunuri destinate in special exportului trebuia sa o ia in calcul.
Sa luam, de exemplu, zona Clujului, ca tot analizeaza guvernul solutii pentru atragerea unor investitori care sa suplineasca plecarea Nokia. Pana la Debrecen, in Ungaria, unde se gaseste cea mai apropiata autostrada, sunt aproape 250 de kilometri, exclusiv de drumuri nationale. La o viteza medie de 50-60 km/ora, cu care poate un TIR sa circule in aceste conditii, distanta se parcurge in patru ore. Pe o autostrada, timpul de parcurgere aproape s-ar injumatati.

Lucrurile stau si mai rau in cazul transporturilor spre si dinspre Constanta, principalul punct de import si export pe apa al Romaniei. Intre Cluj si portul de la Marea Neagra sunt aproape 700 de kilometri, din care nici 300 pe autostrada. Distanta se parcurge in aproximativ 9-10 ore, in cazul fericit in care pe Valea Oltului ori pe centura Capitalei nu se merge „bara la bara”. Spre comparatie, distanta dintre Budapesta si Hamburg, al treilea mare port al Europei, se parcurge in 11 ore, pe autostrada.

Pentru a traversa tara din Constanta pana la prima autostrada spre Vestul Europei, la Mako, in Ungaria, trebuie parcursi aproape 900 de kilometri. Chiar daca din acestia aproape 300 sunt autostrada (Constanta-Murfatlar, Cernavoda-Bucuresti, Bucuresti-Pitesti si centura Sibiu), drumul se face in cel putin 13-14 ore. Timp echivalent pentru traversarea intregii Europe, exclusiv pe autostrada, de la Mako la Rotterdam - cel mai mare port din Europa.
Darea in folosinta, probabil la finele acestui an, a tronsonului Timisoara-Arad nu rezolva deloc lucrurile. Camioanele de marfa nu vor avea niciun motiv sa mearga dinspre Deva spre Lugoj apoi spre Timisoara pentru a intra pe autostrada de Arad, pentru ca ar insemna un ocol de 60 de kilometri.

CIS: La infrastructura, Romania pierde puncte importante

De altfel, necesitatea unor investitii rapide in infrastructura rutiera a fost subliniata de mai multe ori chiar de Consiliul Investitorilor Straini. Intr-un top 10 al celor mai importante investitii ce trebuie realizate cu prioritate de catre guvern, primele trei pozitii sunt ocupate de proiecte rutiere: Autostrada Sibiu-Nadlac, Autostrada Bucuresti-Brasov si infrastructura solicitata de Ford, printre care centura Craiova Sud si un drum expres care sa lege Craiova de Pitesti.

„Infrastructura este un element important in calculul potentialilor investitori si in acelasi timp o oportunitate pentru dezvoltari viitoare. O viziune pe termen mediu si lung, inclusiv o prioritizare a principalelor 10-15 obiective de investitii precum si identificarea resurselor necesare pentru perioada urmatoare, ar putea aduce stabilitate si continuitate in derularea acestor proiecte. Atunci cand vine vorba despre infrastructura, Romania pierde puncte pretioase in evaluarile facute de potentialii investitori, iar comparatia cu tarile din vestul Europei este desigur in defavoarea Romaniei, ne-a declarat Doina Ciomag, director executiv al Consiliului Investitorilor Straini (CIS). Potrivit acesteia, atragerea de investitii straine trebuie definita ca prioritate, dar trebuie avuta in vedere mai ales crearea conditiilor pentru suplimentarea investitiilor deja existente.

„Reactia Romaniei trebuie sa fie rapida si de aceea Consiliul Investitorilor Straini a propus o prioritizare a Proiectelor de investitii dupa criterii economice si contributia pe care investitia o va avea la repornirea cresterii economice. Recentele schimbari in organizarea MTI par sa fi adus schimbari strategice si o crestere a ratei de absorbtie a fondurilor UE relevante, potrivit cifrelor ministerului. De asemenea a fost anuntata lansarea proiectelor de construire a infrastructurii rutiere, in legatura cu Coridorul IV Pan-European, care are o valoare de 1,4 mld. euro, un proiect important pentru mediul de afaceri”, ne-a mai declarat directorul executiv al CIS.

Doina Ciomag considera ca Romania are nevoie stringenta sa creasca in competitivitate pentru a putea atrage investitii noi, „mai ales acum, cand toate pietele emergente sunt in competitie pentru atragerea resurselor financiare”. Asta, cu atat mai mult cu cat, in afara lipsei infrastructurii, Romania mai are o serie de neajunsuri pentru investitori: legislatie fiscala nepredictibila, un sistem judiciar defectuos si o lipsa de interes din partea autoritatilor in consultarea tuturor actorilor din mediul economic la elaborarea de strategii economice.

Nu avem autostrazi, dar nici cai ferate

In opinia analistului economic Ilie Serbanescu, existenta unei retele de autostrazi este extrem de importanta. „Pentru Romania este de-a dreptul fundamentala, din cauza faptului ca s-a distrus infrastructura feroviara. Toate tarile europene au pus accent pe dezvoltarea retelelor de cai ferate, pentru a salva infrastructura rutiera, pe care oricum o aveau bine dezvoltata. La noi, dincolo de faptul ca nu am dezvoltat retele de autostrazi, am distrus si materialul rulant”, considera Ilie Serbanescu. Potrivit acestuia, existenta unei infrastructuri adecvate este a doua ca importanta in privinta conditiilor pe care o tara trebuie sa le ofere investitorilor, dupa regimul fiscal.


Tronsoane de autostrada existente

Bucuresti-Pitesti (A1) 110 km
Bucuresti-Cernavoda (A2) 148 km
Murfatlar-Constanta (A2) 14 km
Campia Turzii-Gilau (A3) 52 km
Centura Sibiu (A1) 17 km
Centura Constanta (A4) 9 km
Total 350 km