Comisia Europeana acuza autoritatile administrative si judiciare din Romania ca actioneaza in mod coordonat pentru a impiedica investigatiile Oficiului Antifrauda - OLAF, potrivit unui document intern de la Bruxelles, consultat de „Fin.ro”. „OLAF a exprimat o ingrijorare serioasa asupra faptului ca autoritatile administrative si judiciare relevante din Romania, cum ar fi Directia Nationala Anticoruptie, agentia de plati, autoritatea de management, ministerele de linie, par sa lucreze intr-o maniera coordonata pentru a contracara investigatiile OLAF. Aceasta suspiciune se bazeaza pe o argumentatie similara prezentata ca raspuns la cererile OLAF si pe indiciile ca anumite documente sunt distribuite intre aceste autoritati”, se afirma in documentul citat. Concluzia referitoare la piedicile puse OLAF a reiesit din investigatiile derulate in prezent asupra unor proiecte cu fonduri de preaderare, in special SAPARD. In acest set de investigatii, 61 din 64 de proiecte sunt suspectate de frauda, in special nereguli in achizitiile publice si conflict de interese.


Din 2013, se taie din bani


Fondul documentului se refera la problema generala a absorbtiei fondurilor europene, fiind invocata perspectiva retragerii unei mari parti din bani din 2013, in lipsa unor masuri concrete in acest an. Functionarii Comisiei arata ca ratele de absorbtie sunt mici in Bulgaria si „alarmant de mici” in Romania, cu exceptia fondurilor pentru agricultura. In cazul Romaniei, rata de absorbtie pentru Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR) este de 3,4%, iar pentru Fondul Social European (FSE) - 1,4%. Spre comparatie, media UE in al patrulea an de implementare a fost de 17%. Comisia aminteste si ca au fost aplicate o serie de suspendari de plati din cauza neregulilor. In Romania, Comisia Europeana a intrerupt deja platile pentru Axa 2 a Programului Operational Regional - Imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport, din cauza deficientelor constatate.

„In pofida efor­turilor Comisiei de a aborda aceasta situa­tie, nu se inregistreaza mari progrese. Ras­punsul Romaniei pare sa fie superficial si nu se adreseaza  cauzelor initiale ale problemei. Aceasta evaluare ne­gativa este impartasita si de alte institutii financiare internationale. Directoratele Generale nu au interlocutori la nivel politic, iar directorii din administratie sunt inlocuiti des. Capacitatea sistemului de a se ocupa de achizitii publice ramane redusa. Daca nu se iau masuri concrete in 2011, Romania va pierde o mare parte din fondurile UE din 2013. Directoratele Generale au cerut actiuni la cel mai inalt nivel politic din partea Comisiei”, se mai arata in document. Aceste mesaje au fost trimise oficial catre Administratia de la Bucuresti, ceea ce explica si precipitarea in sensul unei remanieri avand drept criteriu rezultatele in implementarea proiectelor europene sau chiar infiintarea unui minister special. „Astazi, Comisia nu are un interlocutor la nivel central in Romania, cu suficienta influenta politica pentru a asigura implementarea unui plan de actiune agreat, pentru a accelera absorbtia”, spun specialistii de la Bruxelles. Pentru perioada 2007-2013, Romania are la dispozitie fonduri structurale nerambursabile de 20 de miliarde de euro si 10 miliarde pentru agricultura si dezvoltare rurala.


Politica regionala a UE, pusa la indoiala


Cauzele identificate de Comisie pentru aceasta stare de fapt sunt administratia slaba, procedurile ineficiente, interferentele politice, modul formalist de aplicare a regulilor si un sistem judiciar care nu poate proteja suficient impotriva conflictului de interese, coruptiei si fraudei. „Consecintele financiare ale ratei mici de absorbtie ameninta credibilitatea politicii regionale si slabesc pozitia Comisiei in negocierile bugetare care vor urma”, se mai arata in raport.

Functionarii Comisiei fac un scurt istoric al celor mai recente evenimente in relatia cu Romania. In decembrie 2010, Jose Manuel Barroso, presedintele Comisiei Europene, le-a sugerat liderilor politici de la Bucuresti sa creeze un portofoliu ministerial special pentru coordonarea fondurilor UE si sa stabileasca un plan de actiune, oferind ajutorul Comisiei. „Replica Romaniei la aceasta initiativa a fost dezamagitoare pana acum. Nu a fost stabilita vreo politica eficienta de coordonare la nivel inalt, implementarea unui plan de actiune primit de Romania in mai a depasit deja termenele limita si nu a fost primit vreun raspuns la oferta de asistenta tehnica specializata”, se afirma in document.  

In acest context, Comisia afirma ca Romania ar trebui sa ia cateva masuri imediate:

1. Sa transfere coordonarea fondurilor UE catre o persoana cu rang de ministru, in subordinea prim-ministrului, pana la 1 august 2011
2. Sa implementeze riguros planul de actiuni prioritare pentru cresterea capacitatii de absorbtie a fondurilor, la care s-a angajat in aprilie 2011. Implementarea va fi monitorizata in intalniri periodice intre guvern si Comisie si prin raportari lunare. Daca este necesar, planul va fi revizuit prin decizia guvernului, in consultare cu Comisia
3. Pana pe 1 octombrie 2011 se va stabili, impreuna cu Comisia, o lista cu masuri de imbunatatire a capacitatii administrative, care va fi aprobata de guvern. Aceasta lista ar trebui sa includa masuri de imbunatatire a stabilitatii institutionale, de adoptare a unor criterii de numire transparente, pe baza de merit, pentru pozitii de management si de prevenire si detectare a conflictelor de interese in managementul fondurilor
4. Pana pe 1 octombrie 2011 se va stabili, impreuna cu Comisia, o lista cu masuri de imbunatatire a activitatii de achizitii publice, care va fi aprobata de guvern, dupa o evaluare independenta. Masurile vor fi revizuite pana pe 1 martie 2012, in urma publicarii unei analize complementare a Bancii Mondiale.