Un studiu realizat de organizatia ECOTIC si compania de cer­ce­tare de piata Daedalus Millward Brown arata ca mare parte a obiectelor electroIT sunt utili­za­te pana cand se strica. Cand se hotarasc sa achizitioneze un nou aparat electroIT, romanii urmaresc atat ofertele promo­tionale, cat si marca  produsului.

Potrivit studiului desfasurat pe un esantion de 1.300 de persoane, 53% dintre participanti isi schimba telefonul mobil o data la 12 luni. Numarul celor care inlocuiesc mai des mobilul a crescut cu 47% in 2009. Doar 13% dintre repondenti au declarat ca pastreaza un telefon mobil pana cand se strica. „Intre sase si douasprezece luni pastreaza un utilizator un telefon mobil, cel putin in mediul urban. Este un produs care arata statutul social, dar si care avanseaza din punct de vedere tehnologic destul de rapid. Nu cred ca in mediul urban exista persoane care sa nu aiba un telefon mobil”, a declarat Valentin Negoita, presedinte al asociatiei ECOTIC,  care se ocupa de gestionarea deseurilor de echipamente electrice si electronice. Potrivit studiului efectuat de Daedalus Millward Brown, realizat in mediul urban, in orase cu peste 20.000 de locuitori, in ultimele 12 luni a crescut numarul achizitiilor de telefoane mobile. Astfel, daca in urma cu un an 99% dintre participantii la studiu declarau ca poseda un telefon mobil, numarul acestora s-a ridicat la 99,4% in 2010, cresterea fiind considerata „semnificativa” de realiza­torii studiului. „Se cumpara telefoane mo­bile si in detrimentul celor fixe, segment pe care s-a observat o scadere de 6,2% com­pa­rativ cu 2009. Pe de alta parte, achizitiile de telefoane mobile sunt influentate si de subventiile oferite de operatorii de tele­fo­nie mobila”, a explicat Cristina Iordache, reprezentant al companiei de cercetare Daedalus Millward Brown.

Si numarul celor care si-au reinnoit televizorul in ultimele 12 luni a crescut la 30% in 2010, fata de 27% in 2009, 25% au declarat ca il pastreaza pana se strica si 26% il schimba dupa o perioada de utilizare intre trei si cinci ani. Iordache a mai spus ca s-a observat o crestere si la nivelul computerelor, de la  86,9% in 2009 la 91,3% in acest an. „Cres­terea este data de lap­to­puri”, a completat Iordache.  In pofida aces­tor majorari, piata totala de produse electroIT a continuat sa scada in prima jumatate a anului cu aproximativ 15%, dupa declinul de circa 50% din 2009, a declarat Valentin Negoita. Telefoanele mo­bile, televizoarele si com­pu­terele au fost cele mai achizitionate pro­duse electroIT in ultimele 12 luni, potrivit studiului. 

Buy-back-ul influenteaza negativ renuntarea la deseuri


Studiul prezentat de Daedalus Millward Brown mai arata ca in 4 din 10 gospodarii din mediul  urban romanesc exista deseuri electroIT, iar utilizatorii le pastreaza in cea mai mare parte pentru a le repara, dar si pentru ca le-ar putea valo­rifica. „Buy-back-ul (dai produsul vechi la achizitia unuia nou si primesti o reducere - n.r.) a influentat negativ colectarea de deseuri electronice si electrocasnice. Daca in Vest campaniile de buy-back  se fac de obicei in sezoanele cu vanzari mai slabe, in Romania se fac tot timpul anului, iar oamenii au impresia ca vechitura din casa are o valoare. Studiul efectuat anul acesta ne confirma inca o data ca romanii se despart cu greu de electronicele vechi. Ba, mai mult, spre deosebire de 2008 si 2009, editia din acest an releva o usoara crestere a numarului celor care fie pastreaza, in gospodariile proprii, aparatele uzate, fie le dau altor persoane”, a mai spus Valentin Negoita.

Ofertele din supermarket au atras clientii


Aproximativ 90% dintre repondenti au precizat ca atunci cand cumpara produse electroIT noi sunt influentati de marca pro­dusului, criteriul fiind considerat foarte important. Peste 70% au declarat ca sunt atrasi de existenta ofertelor promo­tio­nale si de serviciile de livrare la domiciliu a noilor produse achizitionate.

Magazinele specializate in vanzarea de produse electroIT au pierdut in ultimul an din clienti, pe de o parte si din cauza pro­ble­melor economice pe care le-au avut, dar si pentru ca sunt concurate de ofertele promotionale din supermarketuri. Astfel, in ultimul an, doar 55,9% din repondenti au cumparat produse electroIT din maga­zinele specializate, fata de 64,8% anul trecut si 67,8% in 2009. Pe de alta parte, 34,3% di­n­tre repondenti au declarat ca au cumparat produse electroIT din supermarketuri in 2010, fata de 32,5% in 2009.