Asociatia Internationala de Transport Aerian (The International Air Transport Association - IATA) a anuntat ieri ca 2009 a marcat pentru industria aeronautica cel mai mare declin al sau de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Astfel, cererea la nivel global pentru transportul de pasageri s-a diminuat per ansamblul anului 2009 cu 3,5%, gradul mediu de ocupare a capa­citatii de transport  fiind de 75,6%.

Pentru tran­sportul de marfa, declinul a fost de 10,1%, gradul mediu de incarcare fiind de 49,1%. „Din punc­tul de vedere al cererii, 2009 reprezinta cel mai rau an din istoria industriei. Am pierdut pentru totdeauna doi ani si jumatate de dez­voltare pe piata trasportului de pasageri si trei ani si jumatate de crestere in transportul de marfa“, sustine Giovanni Bi­signani, director general si CEO al IATA.

La sfarsitul anului trecut, respectiv in luna de­cembrie, capacitatea de transport de pasageri la nivel international a scazut cu 0,7%, in timp ce in aceeasi perioada transportul de mar­fa a con­semnat o crestere de 0,6% peste nive­lul inregistrat in decembrie 2008. „Imbuna­tatirile la nivelul veniturilor vor fi mai lente decat ritmul de crestere a cererii. Profitabilitatea va fi chiar mai greu de recuperat, iar companiile aeriene ar putea pierde 5,6 miliarde de dolari in 2010”, completeaza Bisignani.

Cererea pentru tran­sportul de pasageri  la nivel international a con­semnat in luna decembrie a anului trecut o crestere de 4,5% fata de perioada similara din 2008, cu un grad de incarcatura de 77,6%. In 2009, operatorii aerieni din Asia Pacific, Europa si America de Nord au inregistrat scaderi ale cererii de transport pasageri de respectiv 5,6%, 5% si 5,6%.

Avioanele din Orientul Mijlociu au generat cea mai mare crestere a traficului de pasageri la sfarsitul anului trecut, de 19,1% in luna decembrie si de 11,2% pentru intreg anul 2009. America Latina a inregistrat de asemenea o crestere a cererii pentru transportul de pasageri de 7,1% in luna decembrie,  inre­gistrand o crestere usoara, de doar 0,3%, per ansamblul anului 2009, pe fondul impactului raspandirii virusului A(H1N1).

Companiile ae­riene din Africa s-au confruntat cu o scadere a ce­rerii pentru transportul de pasageri de 6,8% per ansamblul anului 2009, in luna decembrie 2009 cererea consemnand o usoara crestere, de 3,1% peste nivelul inregistrat in perioada si­milara a anului 2008. „Anul 2010 a inceput cu provocari enorme pentru industrie. Ce a fost mai greu a trecut, insa nu este momentul sa sar­batorim”, afirma  Bisignani.