Companiile specializate in cer­ce­tare de marketing, social si politic trec cu bine peste criza. Anul trecut, piata de profil a fost estimata la aproximativ 35 de milioane de euro, pentru 2010 fiind estimata o majorare de 5%-10% comparativ cu nivelul din 2009. Pe fondul scaderii consumului si al intensificarii concurentei, companiile incearca sa gaseasca solutii de contracarare a caderii pietei apeland la cercetarea de marketing.

Piata de reseach din Romania a fost evaluata, anul trecut, la 148,7 mil. lei (aproximativ 35 mil. euro), in regres de 4% com­parativ cu 2008, potrivit datelor Socie­tatii Romane de Marketing si Cercetarea Opiniei Publice (SORMA).  Daniel Enescu, pre­se­dintele SORMA si Managing Partner Daedalus Millward Brown, declara ca  2010 pare sa fie un an mai bun decat 2009 pentru piata de profil. „Estimarea mea este ca in 2010 pia­ta va inregistra o crestere de 5%-10% fata de 2009”, spune Daniel Enescu.

Care sunt motoarele acestei cresteri impotriva curentului generalizat pe piata autohtona? „Explicatia este relativ simpla: dupa un an 2009 in care bugetele au fost reduse la minimum, multe firme s-au trezit in situatia in care nu mai erau la curent cu modificarile survenite in piata”, spune Daniel Enescu, care aminteste de faptul ca jucatorii din piata incearca sa gaseasca solutii de contracarare a caderii pietei apeland la cercetarea de marketing.

„Din punct de vedere structural, 2010 a adus cu sine un accent pe studiile stra­te­gice in detrimentul celor tactice. In ge­ne­ral, focusul a fost pe comunicare si bran­ding, pe politicile de pret si pe stra­tegie. O alta directie vizibila a fost aceea de optimizare a comunicarii. Am observat o cres­tere puternica a cererii pentru pretes­tarea reclamelor si pentru postevaluarea eficientei campaniilor de comunicare”, continua Daniel Enescu.

Daedalus Millward Brown anunta depasirea obiectivelor financiare stabilite la inceputul anului cu peste 10%, estimand un avans de aproximativ 15% pentru finele anului 2010. „La nivelul proiectelor de acum, estimam ca in 2010 vom depasi 3 mil. euro. Cresterea se datoreaza in parte avansului pietei, dar mai ales unei pozi­tionari a firmei in zona de valoare adau­gata”, declara Daniel Enescu. Daedalus Millward Brown are 37 de angajati, nu­mar identic cu cel din 2009.

 Mercury Research: cifra de afaceri majorata cu 40%


Mercury Research si-a stabilit pentru acest an obiectivul de crestere a cifrei de afaceri si profitului comparativ cu 2009, declara Ingrid Lambru, Marketing Di­rector al companiei. De altfel, spune ofi­cialul Mercury Research, in prima ju­matate a acestui an fiscal, cifra de afaceri a companiei  a crescut cu peste 40% com­pa­rativ cu perioada similara a anului trecut. „Sectorul serviciilor, unde clientii nostri, chiar si in perioada de criza, au mentinut bugetele alocate cercetarii relevante pentru businessul propriu, este cel mai dinamic sector”, spune Ingrid Lambru. „In cadrul Mercury Research cer­ce­tarea de tip Satisfactie a clientilor si intelegerea mecanismelor de retentie a clientilor sunt tipurile de cercetari unde pon­derea a cres­cut, intrucat nicio com­pa­nie de servicii nu isi permite sa renunte la astfel de indi­catori importanti ai per­for­mantei afacerii, in special in vremuri de criza”, exem­plifica Ingrid Lambru. Nu­ma­rul de clienti ai Mercury Research a ramas relativ cons­tant in acest an fata de 2009, insa bugetul mediu al unui client al companiei a crescut, exis­tand si clienti care si-au dublat inves­titiile in cercetare fata de 2009. Mercury Re­search are in acest moment un numar de 52 de anga­jati, in crestere cu 10% fata de anul trecut, cand, potrivit Ministerului Finantelor, a avut o cifra de afaceri de 1,33 mil. euro si un profit net de 1.149.034 de lei (271.636 euro).

Cu ochii pe consumatori


  • „A crescut cererea de studii in pro­funzime asupra comportamentului consumatorilor, clientii au inceput sa fie foarte preocupati de schimbarile inter­ve­nite la acest nivel, de motivatiile care influenteaza atitudinile de consum si, in final, actul de cumparare”, spune Andi Du­mitrescu, directorul general al GfK Ro­ma­nia. Astfel, studiile GfK realizate pe pa­nelul de consumatori, care mo­nito­ri­zea­za continuu comportamentul de con­sum si detaliaza tendintele din com­por­tamentele de achizitie si de con­sum, au inregistrat o crestere de peste 25% fata de 2008. Domenii care au mers de asemenea bine in ultimii doi ani pentru research au fost piata far­maceutica, FMCG, financiar-bancar, cu multe studii ad-hoc, studii de produs, repozitionari de brand si satisfactie a consumatorilor in aceasta zona, po­trivit lui Andi Dumitrescu.
  • ”Cererile de proiecte au continuat sa fie numeroase in domeniul cercetarii de piata, cu o inclinare vizibila catre stu­dii strategice, de definire si re­definire a portofoliului de business pen­tru companiile cu care lucram. Pentru stu­diile tactice, cererile au avut ca obiec­tive principale de business efi­cien­tizarea in zona costurilor de pro­ductie sau optimizarea structurii de preturi”, declara Carmen Wieck,
  • Managing Director Synovate Roma­nia. Compania are acum 46 de angajati, numar identic cu cel de anul trecut, anuntand insa o majorare semnificativa a numarului de clienti noi.

CCSB: portofoliu mai mare de clienTi



„Mai mult ca sigur, com­pa­nia noastra va raporta profit in acest an”, declara Mihai Motoc, directorul ge­ne­ral al CCSB. „Criza financiara a influ­e­ntat serios, in sens negativ, cererea pe segmentele de piata pe care acti­vea­za compania noastra. Activand pre­pon­de­rent pe segmentele politic si mass-media am resimtit contractia pie­tei me­dia, precum si faptul ca 2010 nu este un an electoral”, spune Mihai Motoc. Nu­ma­rul de angajati full-time si de cola­bo­ratori ai CCSB a ramas cons­tant in 2010, la finele anului trecut insa  De­pa­rtamentul de call-center fiind redus cu aproximativ 50%. CCSB si-a pastrat majoritatea  clientilor din anii anteriori, mai spune directorul general al companiei, in plus marindu-si portofoliul cu clienti noi din zone precum ONG, servicii medicale, companii de in­vestitii etc. Pentru anul 2011, CCSB isi propune sa abordeze noi segmente de piata din zona FMGC (bunuri de larg consum), din domeniul financiar-bancar si cel al companiilor de investitii.

Efectele recesiunii


  • Intr-o piata din ce in ce mai concurentiala si afectata de scaderi in consum, principalii jucatori din piata incearca sa gaseasca solutii de contracarare a acestei scaderi.
Iata de ce investitiile in cercetarea de marketing au crescut vizibil, declara Daniel Enescu, presedintele SORMA.
  • „Criza a obligat companiile sa priveasca mai atent atat la propriile actiuni, cat si la modalitatile de manifestare ale pietei si consumatorilor.
  • Aceasta situatie s-a reflectat in activitatea Nielsen si printr-o crestere a solicitarilor pentru studiile ad-hoc (care vizeaza intelegerea reactiilor si a schimbarilor obiceiurilor consumatorilor - n.r.), unde compania noastra a venit cu abordari si metodologii noi pentru a raspunde mai rapid si mai bine nevoilor clientilor sai”, declara Roxana Baciu, Manager de Marketing si Comunicare al Nielsen Romania.
  • Clientii sunt mai orientati spre cercetarea calitativa pentru ca este mai rapida si mai eficienta, permite o interactiune directa cu consumatorul si obtinerea de rezultate detaliate, care raspund mai aprofundat obiectivelor vizate, mai spune oficialul Nielsen Romania.
  • Cercetarea calitativa semnaleaza o evolutie a pietei de research catre „nivelul urmator”, spune Roxana Baciu, in care agentia de cercetare nu numai ca ofera clientului perspectiva consumatorului, ci poate transforma rezultatele studiilor in abordari strategice, agentia actionand astfel ca si consultant in relatia cu clientul sau.
  • Desi FMCG-ul ramane principalul „client” al cercetarii de piata, in Romania, in ultima vreme mult mai multe industrii apeleaza din ce in ce mai mult la acest instrument, precum retailul bancar, constructiile, industria divertismentului.
  • Anul trecut, Nielsen Romania a raportat o cifra de afaceri de 3,4 mil. euro (la un curs mediu leu/euro pe 2009 de 4,23 lei), iar in 2008 de 3,1 mil. euro (la un curs mediu leu/euro pe 2008 de 3,68 lei, potrivit BNR).