Timp de mai mult de un deceniu, producătorii auto din întreaga lume au aşteptat cu nervozitate ziua în care China va începe exportul unui număr considerabil de maşini către Occident. Se pare că au evaluat greşit ameninţarea. China expediază doar câteva mii de maşini pe an în UE şi practic niciuna în SUA. Dar exporturile către pieţele emergente sunt în creştere. Pe şoselele din Algeria, Brazilia, Iran, Rusia, Arabia Saudită şi Africa de Sud circulă din ce în ce mai multe maşini ale unor producători cum ar fi Geely, Great Wall Motors şi Chery, scrie, intr-o analiza, cotidianul american New York Times.


Cumpărători mai puţin înstăriţi din Santiago până la Bagdad au început să cumpere maşini ieftine din China ca alternativă la maşinile uzate, motociclete şi modelele low-end vândute de multinaţionale. Exporturile chineze de automobile au crescut cu 21% în primele cinci luni ale acestui an.

Producătorii auto chinezi spun că se pregătesc de extinderea în continuare a exporturilor către ţări emergente. 'Este uşor pentru noi să operăm în aceste ţări', spune Steven Wang, director general adjunct pentru exporturi la Great Wall Motors Company. 'În Europa, există o mulţime de legi pentru nou veniţii pe piaţă iar aici şi în SUA clienţilor le place sa păstreze mărci familiare'. Companiile chineze reprezintă o potenţială provocare pentru diviziile de peste mări ale unor companii precum General Motors, Ford, Toyota, Volkswagen şi Fiat, care privesc toate spre pieţele emergente pentru a avea creştere şi îi monitorizează pe concurenţii din China cu diferite niveluri de îngrijorare.

Vânzările anuale de maşini în ţări emergente altele decât China au crescut cu 45% din 2005, la 21,3 milioane de autoturisme si camioane uşoare anul trecut, potrivit LMC Automotive, o companie globală de date. Incluzând China, pieţele emergente au întrecut ţările industrializate pentru prima dată în 2010, ca număr de autoturisme şi camioane uşoare vândute. Din 2005, vânzările auto din ţările industrializate au scăzut cu 17,4%, la 36,2 milioane de autoturisme şi camioane uşoare anul trecut.

Producători auto occidentali au cumpărat autoturisme din China şi le-au demontat pentru a studia calitatea şi costul probabil al componentelor majore. 'Avem un proces de evaluare comparativă foarte amănunţită' a concurenţilor chinezi, a declarat Kumar Galhotra, vicepreşedintele Ford pentru dezvoltarea produsului în Asia, regiunea Pacific şi Africa.

Până acum, calitatea celor mai bune maşini chinezeşti a fost mult mai slabă decât a omologilor occidentali, lăsând chiar mulţi clienţi chinezi nemulţumiţi. Atunci când compania de consultanţă JD Power & Associates, a efectuat un sondaj în rândul unor cumpărători de maşini noi în China, anul trecut, a constatat că ei au raportat 232 de probleme de calitate la fiecare 100 de maşini chinezeşti cumpărate. Pentru maşinile unor branduri internaţionale, au fost semnalate 131 de defecte la fiecare 100 de maşini.

Jacon George, managing director al diviziei JD Power din China, a declarat că producătorii auto din China îngustează constant acest decalaj faţă de rivalii de peste mări, în contextul în care compania sa a început să facă sondaje anual din 2000. Dacă tendinţele continuă, el a prezis că producătorii chinezi vor recupera calitatea până în 2018. 

Deficienţele la maşinile din China tind să vizeze designul de bază. Producătorii chinezi cheltuiesc neobişnuit de puţin din veniturile lor pe design, concentrându-se în schimb asupra reducerii drastice a costurilor. JD Power a sondat cumpărători din China privind cât de atractive au găsit maşinile lor după trei luni de utilizare. Mărcile chineze se prezintă constant mai rău decât cele internaţionale, în special la categorii precum zgomotul motorului, dinamica condusului şi confortul scaunelor, a afirmat George. În ceea ce priveşte siguranţa, aceasta este mai puţin importantă pentru cumpăratorii de pe pieţele emergente.

O cercetare de piaţă a constatat în 2006 că siguranţa se află pe ultimul loc dintre cele nouă atribute cele mai importante pentru cumpărătorii de autoturisme chinezi. Deşi siguranţa a evoluat pe locul şase, aspectul exterior al unei maşini a fost prioritatea de top pentru cumpărători atunci şi acum.  Autorităţile de reglementare din China pun presiune pe producătorii auto pentru a-şi întări designul. Ei au început să acorde ratinguri cu stele pentru siguranţă unor maşini vândute în China, după ce au copiat metodele de testare de la Administraţia Naţională de Siguranţă a Traficului din SUA.

Clienţii din China şi de pe alte pieţe emergente se focalizează în general mai mult asupra preţului. Producătorii chinezi sunt lideri ai preţurilor scăzute în lume, vânzând maşini noi la jumătate din preţul rivalilor occidentali. Chile, deşi este o piaţă mică, oferă o fereastră brandurilor din China. În timp ce companiile chineze de abia erau înregistrate cu şase ani în urmă, astăzi deţin 10% din totalul vânzărilor de vehicule de pasageri şi 19% din toate vânzările de camioane comerciale. Această creştere a fost stimulată de lipsa unor producători locali şi aproape absenţa de bariere comerciale, a declarat Francisco Errandonea, director de cercetare a capitalului la Santander GBM în Santiago.

'Datorită acestei deschideri, multe branduri văd în Chile o piaţă-test pentru regiune şi o poartă de acces spre America Latină', a afirmat Errandonea.
În Brazilia, creşterea rapidă a vânzărilor de maşini chinezeşti a determinat guvernul să anunţe în septembrie că va creşte tarifele la import pentru maşini cu 30%, la 55%, pentru a proteja filialele locale ale multinaţionalelor. Brazilia a fost anul trecut una dintre cele trei pieţe de export de top pentru maşinile chinezeşti, în timp ce anul acesta nu se clasează în top 10.

China a exportat 850.000 de vehicule anul trecut, fiind depăşită de Japonia, cu 4,4 milioane de autoturisme şi camioane anul trecut, şi Coreea de Sud, cu 3,2 milioane. Dar China recuperează terenul, cu exporturi de până la 50% din 2010. În pofida prezenţei largi de mărci şi fabrici occidentale în China, directorii companiilor multinaţionale au declarat că nu au planuri de a exporta un număr semnificativ din maşinile lor fabricate în China. Pentru moment, se luptă pentru o cotă de piaţă mai mare în China, cea mai mare piaţă auto din lume cu 18 de milioane de autoturisme şi camioane uşoare vândute anul trecut.

Producătorii chinezi au deţinut 28,7% din piaţa internă pentru vehicule de pasageri, în primele cinci luni ale acestui an, în scădere de la 32% în aceeaşi perioadă a anului trecut.