Chiriile din sectorul retail au sca­zut pe majoritatea pie­te­lor internationale in ultimii doi ani. Insa dintre tarile membre ale Uniunii Europene, doar Romania a inregistrat reduceri ale chiriilor cu mai mult de 40% in sectorul maga­zi­nelor individuale si de peste 30% la spatiile din centrele comerciale.

Chiriile spatiilor comerciale din ca­te­goria prime, situate in centre comerciale din Romania, s-au redus pe parcursul anului 2009 cu 33,3%, potrivit ultimului raport de piata al analistilor Cushman& Wakefield. In acelasi fel au evoluat chiriile spatiilor comerciale stradale, unde ni­ve­lul mediu s-a redus cu 42,7%.

Din punctul de vedere al tendintelor de piata, sectorul de retail romanesc da dovada de mai multe similitudini cu pie­tele ucraineana si rusa, care, ca si in cazul nostru, au inregistrat valori foarte ridi­cate in ceea ce priveste ritmul de scadere al chiriilor. Potrivit analizei Cushman, in Ucraina chiriile spatiilor din malluri s-au redus cu 39,4%, iar ale magazinelor stradale cu 40,5%. In ceea ce priveste piata rusa, aici scaderile de chirii sunt de 29,2% pentru shopping mall si 33% pentru ma­gazine din afara mallurilor.

Trebuie vazuta insa si cealalta fata a lunii. La nivel european, scaderea chi­riilor a reflectat o reducere a cererii de spatii din partea retailerilor, dar nu a eliminat-o definitiv. Potrivit raportului „Key Drivers in Retail for 2010“ al com­paniei Cushman&Wakefield, cererea a devenit mai pretentioasa, fiind tot mai evi­denta polarizarea intre ampla­samen­tele prime si cele secundare. Totodata, in timp ce amplasamentele cele mai bune si-au mentinut popularitatea, unii retaileri au cuplat la modulul „wait and see“ (asteapta si vezi), iar altii pur si simplu au renuntat la magazinele neprofitabile aflate in portofoliu. In ceea ce priveste cererea de spatii din partea marilor bran­duri internationale, acestea au ramas focusate pe amplasamentele de tip AAA localizate in doua-trei orase de top din fiecare tara. In prezent, acesti retaileri con­stituie principala categorie a cererii de spatii comerciale.

Mark Burlton, director al departa­men­tului retail international de la Cushman& Wakefield, spune ca, „desi recesiunea a eliminat pe unii retaileri locali si inter­nationali, multi altii au traversat aceasta perioada dificila cu bine. Se pare ca acesti retaileri se vor extinde in 2010 pentru a obtine cota de piata si pentru a-si mari notorietatea, in timp ce inlesnirile oferite de proprietari se vor mentine relativ generoase. Retailerii internationali vor fi preocupati sa deschida noi magazine in orasele principale. Impreuna cu retailerii de alimentatie publica si discounterii, toti acestia vor reprezenta principala baza a dezvoltarii retailului“.


10.000 de tranzactii


Anul trecut, in Romania, piata tran­zac­tiilor cu spatii comerciale a fost „in­tretinuta“ in principal de asa-zisele inlo­cuiri. Unele magazine s-au mutat in spatii mai mari sau mai mici in functie de mersul vanzarilor, analistii Cushman estimand la nivelul anului trecut perfec­tarea a aproximativ 10.000 de astfel de tranzactii.

In ceea ce priveste spatiile stradale, ace­stea au in general aproximativ 100-150 mp, ceea ce este destul de putin pentru un operator de fashion, fapt care explica de ce, in cursul anului 2009, spatiile stradale au fost ocupate in principal de retailerii din sectorul alimentar.

Razvan Gheorghe, partener, Mana­ging Director Cushman&Wakefield Ro­ma­nia, spune ca mare parte din volumul de spatii inchiriate anul trecut erau magazine in centre comerciale finalizate in 2009. Acestea insumeaza aproximativ 281.500 mp. In Bucuresti, in aceeasi perioada, spatiile comerciale livrate au totalizat aproximativ 152.300 mp, ceea ce reprezinta 54% din totalul stocului nou livrat.

Oportunitati cu proprietati in dificultate


In cursul anului 2010 se va finaliza un numar mai mic de centre comerciale, probabil aproximativ 50% din ceea ce se estimase cu 12-16 luni in urma.

Cel mai mare proiect care va fi livrat in primavara acestui an este Sun Plaza din Bucuresti. „Cu siguranta, se vor fina­liza proiectele aflate in stadiu avansat, cum ar fi Atrium Arad, Gold Plaza Baia Mare sau Real Ploiesti, spune Razvan Gheorghe. Referitor la nivelul tran­zac­tii­lor, este posibil ca in acest an sa se in­re­gistreze mai multe tranzactii cu distressed assets (proprietati aflate in dificultate)“. 

Reprezentantul Cushman sustine ca anul 2010 probabil va da prioritate  tranzactiilor cu spatii comerciale stradale. Dar, in general, variatia nu va fi semni­ficativ diferita comparativ cu 2009. „Chi­riile credem ca nu vor avea fluc­tuatii importante fata de nivelul atins in ultima jumatate a anului trecut.

Probabil retelele de retail, inclusiv retailul bancar, vor continua politica de renegociere ince­puta in 2009, ceea ce va duce la o scadere a chiriilor pe contractele existente.

In ceea ce priveste cifra de afaceri in comertul cu amanuntul, aceasta nu va creste mult in 2010, daca luam in calcul masurile anticriza anuntate de Guvern, ce prevad reduceri semnificative de per­sonal in aparatul de stat.

La nivel european, cresterea comer­tu­lui cu amanuntul si-a diminuat rit­mul, in timp ce in unele tari s-au con­sem­nat chiar prabusiri ale vanzarilor in maga­zine. Cifrele privind comertul cu ama­nuntul difera la nivelul regiunii. Astfel, daca in Polonia si Austria se inregistreaza o majorare a ritmului de crestere in van­zarile cu amanuntul de 5,4%, respectiv 3,1%, in tarile baltice precum Letonia, Lituania si Estonia s-au consemnat cele mai drastice reduceri in comertul cu amanuntul (30,9%, 25,7%, respectiv 20,8%).

Chiar daca, in ansamblul sau, retailu­lui nu ii merge prea bine, afirmatia nu este valabila pentru toti retailerii. Cei spe­cia­lizati in produse alimentare conti­nua sa inregistreze profit, e drept, nu la cotele anilor anteriori. Profitand de con­junc­tura economica actuala, multi di­scoun­­teri au reusit sa-si creasca cota de piata.

Au suferit insa retailerii mici sau cei foarte mari, dar cu strategii de piata nereusite. In aceeasi situatie se afla si vanzatorii de mobilier si produse pentru casa. Aici au avut de suferit mai ales retailerii din tarile care au avut cel mai mare declin pe piata rezidentiala, cum ar fi Spania, Irlanda, Marea Britanie. Toti acestia au dus tot greul recesiunii eco­nomice.

In timp ce ocupantii de spatii comerciale in mallurile cel mai bine amplasate au ramas pe pozitii, neclintiti, in centrele comerciale secundare unii retaileri au cuplat la modulul „wait and see” (asteapta si vezi), iar altii pur si simplu au renuntat la magazinele  neprofitabile aflate in portofoliu.