La cumparaturi, intr-o zi de duminica, intr-unul dintre hipermarketurile Capitalei. Pun mana (cu greu din cauza aglomeratiei) pe un produs (un preparat din carne), dar constat cu stupoare ca eticheta nu contine nicio referire la continut. Motiv pentru care ma adresez unei angajate care imi raspunde sec: „Are acelasi continut ca de obicei”. Ii raspund ca de obicei nu cumpar acest produs, „greseala” care avea sa ma coste: pe un ton ridicat, deloc amabil, imi primesc rasplata de a fi client - din nefericire si fidel pana la acel moment. „Doamna, vrei sa cumperi, cumperi, dar eu nu am timp sa-ti dau explicatii. Nu vezi cata lume e in magazin? Oricum se va vinde tot, asa ca poti sa nu cumperi, si cu un gest de superioritate mi-a intors spatele. A urmat o discutie cu seful, care, ceva mai amabil, dar la fel de grabit, mi-a spus ca nu au putut scoate etichetele pentru a le lipi pe produs din nu stiu ce eroare de soft, dar ca e alegerea mea daca vreau sa cumpar sau nu. Cat priveste posibilitatea de a ma adresa unei institutii care apara drepturile consu­matorilor „mai bine va vedeti de treaba. Va pierdeti timpul inutil. Nu stiti cum e in tara asta...”. Sfatos, mi-a zambit si a plecat la fel de repede ca si angajata furioasa.  Dincolo de intreaga poveste si de faptul ca la cateva minute dupa aceasta intamplare un alt client reclama ca unul era pretul pentru ananas la raft si altul cel care i se batuse lui pe eticheta (evident ca al doilea era mai mare), ramane intrebarea: Ce poti sa faci intr-o astfel de situatie? Cum poti protesta? Care este calea prin care ii arati acelui retailer ca serviciile oferite sunt deplorabile (pentru ca aici e vorba in primul rand de servicii) si ca unele produse au o calitate indoiel­nica? Cum poti sa-l faci sa inteleaga ca in schimbul profiturilor uriase trebuie sa ofere servicii si produse de calitate?

Nu mai cumperi din acel loc. Mare lucru: la fiecare client pierdut apar doi noi in loc, dupa cum spun chiar marii retaileri. Te simti mai bine stiind ca i-ai dat o lectie, dar asta nu va ajuta urmatoarea victima.

Reclami la institutiile care se ocupa cu protectia consu­matorului. Daca e vorba de un produs pe care l-ai cumparat deja, poti primi banii inapoi. Dar daca e vorba de o situatie precum cea de mai sus e greu de crezut ca se va lua vreo decizie. Poate, cu putin noroc, o amenda, dar la cat de mici sunt acestea ai zice ca retailerii le platesc de placere.

Alte solutii? Sa initiezi un protest public. Dupa experi­mentul „faliment pentru benzinari”, care a esuat lamen­tabil, cred ca ar fi un chin inutil.

Sa fie oare resemnarea singura solutie? Si nu ma refer aici numai la retaileri. Ci la tot ceea ce se intampla in Romania. Pentru ca nu de putine ori am auzit chiar de la guvernanti „cui nu-i convine sa plece”.