Guvernul a injumatatit numarul sectoa­relor strategice care vor fi sprijinite la export pentru urmatorii patru ani. Au ramas pe dinafara industrii grele, pre­cum cea chimica si petrochimica, side­rurgia sau sectorul de petrol si gaze. In schimb, vor fi sprijinite asocierile micilor producatori, firmele inovative si companiile care ajung pe piete consi­derate netraditionale.

Taierea conductei cu gaz ieftin din productia interna catre combinatele chimice ale lui Ioan Niculae si turcilor de la Azomures Tg.-Mures de la 1 noiembrie a fost semnalul prin care Execu­tivul a oficializat scoaterea industriei chimice din randul exportatorilor strategici ai Romaniei. Costin Lianu, coordonatorul Strategiei Nationale de Export 2010-2014, sustine ca eliminarea chi­miei s-a facut luand in calcul mutatiile semni­ficative la nivelul cererii de produse pe plan mondial. In urma cu cinci ani, cand a fost pusa in aplicare strategia pentru  2006-2009, industria ingrasamintelor chimice era preamarita, in sen­sul ca „Romania are exporturi stabile sau in cres­tere pe o arie geografica diversificata si ca pro­dusele romanesti, cum ar fi urea, au devenit tra­ditionale si se bucura de o buna recunoastere mondiala, reusind sa fie competitive in pofida fluctuatiilor cererii, a conditiilor adverse de piata sau a constrangerilor interne cum ar fi cresterea graduala a pretului gazelor naturale”. Mai mult decat atat, s-au trasat piete tinta: UE, Turcia, Africa, Asia. In strategia pe 2010-2014, intrata de ieri in dezbatere publica, toate acestea lipsesc.

De altfel, a fost redus consistent numarul sectoarelor strategice, de la 16 la 9. Pe dinafara au mai ramas industria de petrol si gaze, siderurgia, sticlaria si ceramica, serviciile medicale si cultura, cu exceptia cinematografiei. In schimb vor fi promovate companii inovative, explorarea de noi piete internationale, consolidarea colaborarii in­terna­tionale, iar sectoarele forte vor fi IT&C, in­dustria auto, constructiile de masini si echipamente, agricultura ecologica, potrivit secretarului de stat in Ministerul Economiei, Karoly Borbely. La acestea se adauga domenii noi precum desig­nul si audiovizualul.

Atac la pietele din India, China si Brazilia


„Mi-as dori ca exporturile sa creasca in statele noneuropene, precum Brazilia, India sau China”, a spus Borbely. La conferinta prilejuita de lansa­rea strategiei, acesta a afirmat ca exportul este unul din putinele domenii care a reusit sa inre­gistreze cresteri, un plus de 24,8%. Pentru urma­torii patru ani, regulile sprijinului s-au schimbat considerabil. In afara de faptul ca a redus sec­toarele strategice, guvernul va taia si din facilitati, in sensul ca va acoperi doar costurile de parti­cipare la targuri si expozitii internationale, nu si pe cele de productie sau cheltuielile cu utilitatile. De asemenea, firmele vor trebui sa se asocieze in consortii de reprezentare colectiva pentru a primi facilitati.

Presiuni din partea „speculatorilor”


Prezent la conferinta, presedintele Asociatiei  Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR), Mihai Ionescu, a declarat ca in 2011 exportatorii se vor confrunta cu o mare di­lema: cursul valutar. „Marea dilema a exporta­torilor este ce se va intampla cu cursul valutar in 2011. Sunt presiuni enorme din partea unor spe­culatori interni si externi, care isi doresc o evolu­tie nefavorabila a cursului de schimb, adica pe care nici Banca Nationala a Romaniei (BNR) sa nu o mai stapaneasca”, a declarat Ionescu. Cei mai mari exportatori interni sunt, potrivit ANEIR, Au­tomobile-Dacia, Nokia Romania, Rompetrol Rafi­nare, ArcelorMittal Galati, Petrom, Petrotel-Lukoil, Renault Industrie, Honeywell Technolo­gies, Con­ti­nental Automotive, Autoliv Romania.

Sectoare strategice


  • Tehnologia informatiilor si telecomunicatiilor
  • Confectii, incaltaminte bazata pe design si tendintele modei
  • Produse agroalimentare cu focalizare pe agricultura bio si organica
  • Constructii de masini si mijloace de transport si componente
  • Cooperatie, mestesuguri si turism rural
  • Servicii profesionale cu focalizare pe design si audiovizual
  • Mase plastice si produse farmaceutice
  • Produse electronice si electrotehnice