Un zvon recent, negat ulterior de Amazon, arata ca cel mai mare retailer on-line ar fi in cautare de spatii comerciale pentru deschiderea de magazine fizice. Desi costisitoare, o astfel de abordare a pietei prinde tot mai bine radacini in retail, iar migrarea se face din ambele sensuri.

Potrivit proprietarilor britanici de spa­tii citati de publicatia „Sunday Times“, cel mai mare retailer on-line, Ama­zon, si-ar cauta spatii comerciale pentru a-si deschide magazine fizice. Ama­zon a negat informatia si a refuzat sa comenteze si in ceea ce priveste alte al­ternative precum parteneriate cu re­tai­lerii clasici. Speculatiile presei bri­tanice au fost alimentate si de retragerea de pe pia­ta a lantului de librarii Bor­ders. In plus, mai spune presa, Ama­zon si-a di­ver­­sificat foarte mult gama de pro­duse livrate, in unele cazuri livrarea fiind dificila, iar daca au optiunea de a primi gratuit produsul, majoritatea clientilor merg pe aceasta varianta, chiar daca asta inseamna sa astepte mai mult pro­dusul. In 1994, Amazon a ince­put cu van­zarea de carti, produse care se livrau foarte usor prin posta.

Acum  insa vinde de la biciclete la canapele si aspiratoare, ceea ce ridica probleme de livrare. Pe de alta parte, deschiderea de magazine sau showroomuri din care clientii sa isi ri­dice produsele e o miscare destul de cos­tisitoare. Cert este ca, in ultima pe­­ri­oa­da, tot mai multi retaileri traditionali migreaza catre on-line, dar si in­vers. Cunoscutul magazin de elec­­tro­nice si IT&C Best Buy a avut in primele 12 luni o crestere a traficului pe site-ul web de 18%. Un alt exemplu este magazinul de haine Gap ale carui vanzari on-line au crescut cu 4,9%, pana la 298 de milioane de dolari, in trimestrul al treilea al acestui an si, de asemenea, ponderea in vanzarile totale s-a apreciat cu 0,3% fata de anul trecut, pana la 8,3%.

Businessul combinatse intampla si la noi


Miscari de acest gen se petrec si la noi, chiar daca piata de comert elec­tronic este mult mai restransa. eMAG, cel mai mare magazin on-line romanesc, a reluat anul acesta proiectul de extin­dere prin showroomuri. In plus, merge si pe modelul de afaceri al Amazon, potrivit declaratiilor noului proprietar Asesoft Distribution, in care magazinul renunta total la logistica, aceasta fiind asigurata de furnizor.

„Retail eficient inseamna o combinatie intre retailul clasic si cel on-line - asa-numitul model click-n-mortar -, in care comanda se face on-line, iar ridi­carea produsului se face din showroom“, a declarat Radu Aposto­lescu, manager de marketing si actionar al eMAG, intr-un interviu acordat an­terior cotidi­a­nului „Financiarul“. Un alt retailer autohton, de aceasta data tradi­tional, Domo, a dezvoltat in ultima vre­me canalul on-line, care va genera anul acesta vanzari de 20 de milioane de euro, cu 25% mai mult decat anul trecut. Si ceilalti retaileri de electronice, elec­tro­casnice si IT&C au prezenta on-line, insa vanzarile sunt nesemnificative.

Si Domo s-a inspirat din modelul de afaceri al unui retailer strain - „Circuit City“ - care de asemenea a imbinat on-line-ul cu offline-ul. „Numai combinatia asta func­tio­neaza. E adevarat ca al doilea jucator american, Circuit City, care avea un mo­del de afaceri de genul acesta - on-line plus showroomuri - a falimentat. Pentru mine a fost un model multa vre­me, mi-au placut si magazinele, au avut cifre foarte mari, motiv pentru care nu am inteles cum au dat faliment. Cinci ani am considerat ca acesta e modelul in co­mert - combinatia perfecta intre retail tra­di­tional si on-line“, a declarat pentru „Fi­nan­ciarul“ Lorand Szarvadi, actionar si CEO al Domo.

Amazon in cifre


Desi lansat in 1994, magazinul on-line Amazon nu a reusit sa intre pe profit decat in 2003, insa a reusit sa faca fata cu bine crizei dotcom din anii 2000. Acum, in plina criza, magazinul a raportat pentru trimestrul trei vanzari de 5,45 miliarde de dolari, in crestere de la 4,26 miliarde de dolari.

Profitul operational a crescut cu 62%, pana la 251 de milioane de dolari, fata de 154 de milioane de dolari anul trecut. Profitul net a crescut cu 68%, de la 118 milioane de dolari pana la 199 de milioane de dolari.