In primele patru luni ale anului, tranzactiile cu cardul pe internet au crescut cu 75% ca numar si cu 80% ca valoare. Pe intregul an e asteptata o crestere cu påna la 50% a sumelor tranzactionate pe internet cu cardul si o crestere a ponderii acestui sistem de plata in comertul electronic general de la 20% la 25%. Piata totala de comert electronic, ce include toate formele de plata, a fost anul trecut intre 230 si 250 de milioane de euro si va creste si anul acesta, chiar daca nu in ritmul de anul trecut. Cresterea e justificata de jucatorii din industrie ca o tendinta fireasca, avand in vedere debutul tarziu al acestui tip de comert pe piata locala, insa si prin prisma crizei care mobilizeaza companiile spre un canal de vanzari in care cash-ul devine disponibil mai rapid.

In primele patru luni ale anului, tranzactiile de comert elec­tro­nic au avut un avans de 75% ca nu­mar si 80% ca valoare, po­tri­vit da­te­lor furnizate „Finan­cia­rul” de Romcard, principalul fur­nizor de ser­vicii privind tranzactiile cu car­duri din Romania. Totusi, ca va­loa­re medie, cel putin pe primele luni ale anului, s-a inregistrat o sca­dere de opt procente, de la 84 de euro in 2008 la 77 de euro in primele luni ale acestui an. „Pe timp de criza, oa­menii sunt mai prudenti si cumpara produse mai putin cos­ti­si­toare. De exemplu, aleg variante mai ieftine de notebookuri sau telefoane mobile sau vacante care sa nu pre­supuna un efort financiar prea mare. Astfel se explica scaderea valorii medii a unei cumparaturi on-line, suplinita insa de cresterea constanta a nu­ma­rului de tranzactii”, a explicat pentru „Fi­nan­ciarul” Carmen Sebe, director ge­neral al Gecad ePayment. Totusi, cres­terea spectaculoasa pentru o pe­rioa­da ca aceasta, in care ma­jo­ri­tatea bu­si­nessurilor intra pe scaderi jus­tificate de criza, se datoreaza, in par­te, insesi crizei. „Avansul acesta re­pre­zin­ta, in primul rand, evolutia fi­reas­ca a comertului electronic. In acelasi timp, in acest avans se regasesc si reac­tiile oamenilor si ale so­cieta­tilor co­mer­ciale in fata crizei, adica ne­voia de cash (disponibil) si nevoia de di­ver­si­fi­care a modalitatilor de des­fa­cere”, a declarat pentru „Fi­nan­cia­rul” Marin Mitroi, directorul general al Romcard. In perioada ianuarie-aprilie 2009 s-au facut 356.141 de tran­zactii, fata de 198.354 de tran­zac­tii in perioada simi­la­ra a anului trecut. Cele mai multe tranzactii au fost efectuate in lei, res­pec­tiv peste 235.000, fata de apro­xi­ma­tiv 116.500 in euro si 2.400 in dolari; cu toate acestea, tranzactiile in euro au fost du­ble ca valoare - 18,5 milioane de euro, cu o valoare ex­primata in lei de peste 77 de milioane, fata de 34,95 milioane - valoarea tranzactiilor de­ru­late in moneda nationala. Cres­te­rea atat ca volum cat si ca valoare a tran­zac­tiilor se da­to­reaza, potrivit ace­le­iasi surse, si companiilor din turism, in special celor care vand bi­lete de avion low cost si care isi desfasoara, mai nou, acti­vi­tatea cu preponderenta pe in­ter­net. „Com­pa­niile de turism si-au du­blat numarul de tranzactii si valoarea tran­zac­tio­nata pentru ca a crescut pon­derea celor efectuate in euro“, a ex­plicat reprezentantul Romcard. Po­tri­vit unor date furnizate de Gecad ePayment, principalul integrator de pe pia­ta locala de solutii de comert elec­tronic, in primul trimestru al acestui an, turismul si transporturile au avut cea mai importanta crestere ca numar de tranzactii. „In mod sur­prin­zator, turismul si transporturile au avut in primele trei luni ale anu­lui cea mai buna evolutie, cres­te­rea in­re­gis­trata fiind de 111% fata de tri­mes­trul 1 din 2008. Piata a fost cu sigu­ranta in­fluen­tata de avalansa de oferte speciale cu care operatorii au intampinat cri­za”, a explicat Carmen Sebe. Te­le­co­mul, reprezentand van­zari de te­lefoane, plata abo­na­men­te­lor, cartele pre­pay, accesorii si ser­vicii conexe, a ramas cel mai mare client al platilor pe internet cu cardul in T1 din 2009, cu o pondere de 35%. Serviciile si e-tailul general au avut fiecare ponderi de 10%, respectiv 18%, si crestere de cate 80%. Hardul a fost singurul segment care a scazut in T1 cu 22%, pe fondul unui declin general al acestuia, fiind de­pa­sit, pentru prima data, de vanzarile de bilete la concerte si spectacole, care au crescut de peste trei ori fata de primele trei luni ale anului 2008. „Per an­sam­blu, desi sectorul IT pro­ba­bil va mai scadea putin, comertul electronic ar trebui sa fie in crestere fata de 2008, in pofida conditiilor economice. Motivele sunt multiple. Pe de o parte, este un domeniu aflat inca la inceput in Romania, iar oamenii cumpara lucruri de care oricum au nevoie. Cresterea comer­tu­lui electronic se inscrie inca intr-un ritm natural pentru orice in­dustrie aflata la inceput de drum. De asemenea, nu trebuie neglijate avan­ta­jele comertului pe internet: pre­tu­ri­le mai scazute, lipsa cozilor, posi­bilitatea de a compara rapid ma­ga­zi­nele pentru a afla pretul cel mai mic, economia de timp, confortul”, sus­ti­ne Carmen Sebe.


Avansul pietei in general, de pana la 50% in 2009


Plata cu cardul nu reprezinta insa decat 20% din valoarea tranzactiilor de comert electronic, potrivit juca­to­rilor, desi cresterea pentru acest mij­loc de plata a fost una cons­tan­ta. Pen­tru acest an, Gecad ePay­ment esti­meaza o crestere a ponderii platilor cu cardul la 25% din totalul comertului electronic. In cazul com­pa­niei, cres­te­rea este undeva la 30% pe an. „Potrivit estimarilor noastre, comertul elec­tro­nic cu plata on-line prin card bancar va ajunge anul acesta la 70 de milioane de euro, in crestere cu 32% fata de 2008. Desi nu detinem date referitoare la totalul pietei de comert electronic, estimam ca, la finalul anului, plata prin card va reprezenta 25% din total”, a de­cla­rat Carmen Sebe. Romcard esti­mea­za piata de comert electronic cu car­dul la 80 de milioane de euro, in crestere cu 50% fata de 2008. Facand calculul, pe baza cifrelor inaintate de Gecad ePayment, rezulta ca toata piata de comert electronic ar ajunge anul acesta la 280 de milioane de euro. Anul trecut, piata de comert electronic a fost de 230 pana la 250 de milioane de euro. Prima cifra a fost inaintata de Marius Ghenea, proprietarul ma­ga­zi­nului de comert on-line PCFun, iar cea de-a doua era o estimare a unui studiu comandat de Autoritatea Nationala de Comu­ni­ca­tii. Liviu Taloi, consultant eCom­merce si auditor de site-uri, spune ca piata de comert electronic a fost anul trecut, cu aproximatie, de 250 de mi­li­oane de euro, iar anul acesta va creste cu 35% pana la 50%, ceea ce du­ce valoarea pietei cel putin la peste 300 de milioane de euro. Oricum, piata este in crestere.

Romånii prefera sa plateasca la livrare


Desi nu exista statistici oficiale, cele mai utilizate metode de plata, pe langa platile electronice, sunt plata la livrare si transferul bancar, preferat mai ales de companii. „Cu siguranta insa, plata la livrare va ramane pentru mult timp cea mai utilizata metoda de plata, un lucru absolut normal, avand in vedere ca problema cea mai mare de incredere a romanilor nu vizeaza plata on-line, ci magazinele on-line. Atat timp cat vor mai exista probleme cu livrari, produse sau stocuri, oa­me­nii vor pre­fe­ra sa plateasca la livrare, pentru a fi siguri ca achita produsul dorit si ca il primesc in timp util. Plata on-line prin card bancar este o plata in avans, un avantaj foarte mare pentru ma­gazinele on-line care pot incuraja si mai mult aceasta metoda prin per­fec­tio­narea propriilor servicii”, a explicat Carmen Sebe. Un alt ar­gu­ment in sprijinul platii la livrare este, potrivit lui Sebe, com­por­ta­men­tul de consum al romanilor care nu sunt obisnuiti nici cu comertul elec­tro­nic si nici cu platile on-line, dis­po­nibile in Romania abia din 2004. In plus, spune ea, romanii nu sunt foarte obisnuiti nici macar cu cardul in conditiile in care continua sa-si scoata de pe card sala­riul si sa-l tina in portofel. Nu in ul­ti­mul rand, accesul la internet in­fluenteaza atat comertul electronic, cat si plata cu cardul. La sfarsitul lui 2007, in Ro­ma­nia, rata de penetrare a in­ter­netului era de aproximativ 25%, la un numar de 5,79 conexiuni, si a atins cifra de noua milioane de utilizatori la sfar­situl anului trecut, potrivit es­ti­ma­rilor Vodafone Romania.


Vanzari echilibrate, puseuri in functie de serviciu


In comertul electronic nu se poate vorbi neaparat de o se­zo­na­li­ta­te, vanzarile fiind destul de echi­li­bra­te, ci mai degraba de puseuri, in func­tie de anotimp, in functie de seg­ment. Po­tri­vit Gecad ePayment, in trimestrul 1 se fac cam 22% din tranzactiile din tot anul, 26% in T2, tot 26% in lunile iulie-august-sep­tem­brie si 25% in perioada Sarbatorilor de iarna. „Exista anumite momente care se evi­den­tiaza, mai ales pentru anumite tipuri de produse si servicii. Ianuarie si iulie-august sunt, de obicei, luni in care vanzarile sunt mai scazute, mai ales in ceea ce pri­veste IT-ul. Sarbatorile impul­sio­nea­za intotdeauna vanzarile, mai ales pen­tru turism, bilete de avion si pro­du­­se de etail, nu doar IT. Turismul are vanzari accelerate in special toamna si primavara. Vara si iarna (in special decembrie) este perioada propice pentru calatorii, biletele si pachetele turistice se achizitioneaza insa cu mult timp inainte, datorita diferentei de preturi. Alte afaceri, precum bilete la concerte si spectacole sunt in­fluen­tate puternic de evenimentele din tara”, spune Carmen Sebe.

Gecad ePayment este unul dintre principalii procesatori de plati on-line cu cardul, cu o cota de 87% in 2008. Restul de 13 procente se imparte intre DotCommerce, Romcard si banci.

Avantaje pentru businessul on-line

  •  canal de vanzare si promovare mai ieftin si mai eficient
  •  comunicare personalizata cu clientul
  •  investitii reduse in resurse umane, chirie
  •  posibilitatea de extindere cu costuri minime
  •  cheltuieli reduse de infrastructura, marketing

Avantaje pentru client

  •  preturi mai scazute
  •  lipsa cozilor
  •  posibilitatea de a compara maga­zinele pentru a afla pretul cel mai mic
  •  economia de timp
  •  confortul