Suntem din ce în ce mai grăbiţi, avem smartphone-uri care încep să devină,  de fapt, computere foarte performante, alergăm între birou şi casă în timp ce ne folosim de bluetooth ca să mai rezolvăm câteva treburi via telefon, iar notificările de mail vin cu repeziciunea bătăilor de inimă.

În toată această goană după succes, reţelele de socializare îşi fac loc în planurile companiilor, oferindu-le sute de opţiuni şi contexte favorabile de promovare pentru business-urile lor. Să te ocupi de toate este aproape imposibil. Să nu ai conturi pe ele, înseamnă aproape că nu exişti. Care este soluţia? Ce alegem?

Facebook - Milioane. Milioane. Milioane de useri

Într-un concurs de frumuseţe, Facebook nu ar fi Miss Univers, ci doar Miss Popularitate. Ceea ce face Facebook-ul cel mai căutat loc de pe Internet îl face şi cel mai greoi de folosit. Este aproape imposibil să generezi conținut de atât de multe tipuri pe pagina ta cât să mulţumeşti toate categoriile de oameni care ajung acolo zilnic. Video, Foto, Linkuri, Sondaje, Întrebări, Aplicaţii, Jocuri. Le ai pe toate. Atât de multe, încât nici nu ştii ce să faci prima dată.

Ce ne place la Facebook? Oferă statistici ușor de utilizat. Google Plus este campion în domeniu, integrat fiind cu Analytics, dar statisticile din Facebook sunt foarte accesibile şi ușor de priceput. Dacă îţi creezi o pagină de companie pe Facebook, automat vei avea acces la o serie de informaţii extrem de folositoare. Împreună cu spaţiul gratuit de promovare, Facebook vine şi îţi oferă rapoarte detaliate despre fanii tăi: câţi bărbaţi, câte femei, ce medie de vârstă au fanii tăi, care sunt cele mai implicate categorii de public de pe pagina ta, câţi dau share, ce conţinut este mai apreciat, ce conţinut nu este băgat în seamă deloc, câţi oameni au acces la update-urile tale prin intermediul share- urilor şi multe altele. 

Din nefericire, în ultimul timp, la 800 de milioane de utilizatori, când vrei să cauţi ceva în Facebook, sau vrei să fii la curent cu postările pe o anumită temă, ai nevoie de o doză consistentă de extraveral. Echivalentul hashtag-ului din Twitter, după care găseşti toate postările pe un subiect anume, nu există, aşa că răbdarea este o virtute de care nu te poți lipsi când lucrezi pe reţeaua lui Zuckerberg.

LinkedIn - Business 24/7

LinkedIn-ul este cel mai indicat loc pentru promovarea unei afaceri care se consideră serioasă şi care nu are vreme de o glumă, ori care nu caută să se apropie prea mult de persoane. LinkedIn-ul este colegul tocilar din prima bancă, cel care vorbește mereu cu profesoara şi ignora restul clasei din spatele lui. El nu bate mingea în pauză, nu citeşte reviste pentru adulţi la lumina lanternei şi nu are timp de seriale şi de jocuri video.

LinkedIn este creat în special pentru comunicare Business to Business şi pentru profesionişti. De la internul care abia învaţă cum îi place cafeaua şefului până la CEO de multinaţionale, membrii LinkedIn sunt acolo pentru networking. Nu social networking. Professional networking. Ce oferă LinkedIn: viață privată – spre deosebire de Facebook, pe LinkedIn pozele de la majorat nu se pierd împreună cu informaţiile despre ultimul loc de muncă, iar „prietenii” de pe LinkedIn sunt fie oameni cu care lucrezi, fie oameni cu care îţi doreşti să lucrezi.

Pe LinkedIn găseşti clienți pentru business-ul tău, găseşti posibili angajaţi, găsești oportunități de parteneriate şi grupuri unde poţi afla răspunsuri la problemele tale sau unde poţi primi feedback pe ideile tale de afaceri. Recomandările LinkedIn: departe de banalul Like din Facebook şi departe de a fi la fel de impersonal ca un „+1”, LinkedIn oferă spaţiu special recomandărilor de orice tip, fie testimoniale postate pe pagina sau în grupul afacerii tale, fie recomandări din partea colegilor de muncă sau a foştilor profesori din timpul facultății. LinkedIn Today – informaţia înseamnă profit.

LinkedIn te tine la curent cu tot ceea ce este important pentru profesioniştii de pe această rețea de socializare. Tot ce s-a distribuit, tot ce s-a citit, criticat, dezbătut. Pe lângă asta, îţi oferă şi cele mai vehiculate Tweeturi şi un top al celor mai distribuite subiecte sau linkuri. Şi pentru că nu vrea să te obosească, te lasă să personalizezi ce informaţie vrei să-ţi „parvină”.

Google+: indexare, trafic, page rank

Deşi nu a avut succesul răsunător pe care spera să îl obţină, Google Plus a câştigat teren în timp prin multe facilităţi pe care îşi permite să le ofere, parte fiind din gigantul informatic. Google Plus este şi o reţea mult mai puţin intruzivă decât Facebook. Spre deosebire de Twitter şi Facebook, indiferent de tipul de conţinut pe care îl oferi, la orice moment poţi alege cine să aibă permisiunea de a-l vizualiza, cine să îl poată da mai departe şi cine are sau nu dreptul de a te adăuga în cercurile sale. 

Avantajele pe care Google Plus le aduce unui business înaintea  celorlalte reţele de socializare se văd chiar din denumire: Google. Click-urile pe care le obţii în Google Plus te ajută în a te clasa mai bine în rezultatele căutării pe cel mai important motor existent, aceasta reţea fiind înglobată în algoritmii după care funcţionează el. O pagină care primeşte mai multe plusuri urcă în rezultatele Google şi este considerată de motorul de căutare ca fiind de încredere.

Hangouts este un chat care oferă posibilitatea de a susţine o conferinţă cu până la 10 persoane. Gratuit, simplu și la o calitate ridicată. Huddles permite o conversație între mai multe persoane prin intermediul telefonului mobil. Două aspecte la care nici o altă
reţea nu a ajuns. Sparks: oferă posibilitatea de a distribui material video, poze şi articole cu prietenii, familia şi colegii de muncă. Pentru o mai bună ordonare şi structurare a conţinutului pe care îl livrezi, Google Plus te lasă să alegi persoanele cu care să o împarţi, oferindu-
ţi şi sugestii de topic-uri în care să încadrezi informaţia.

Twitter: Pentru 140 de motive, ai nevoie de el

Cele mai importante sunt: concizia, organizarea, simplitatea, rapiditatea. Pentru business-urile care nu au de ce să se întindă prea mult la vorbă şi au de comunicat o serie de lucruri importante la oră fixă clienţilor care le urmăresc, este ideal. Un simplu # te ajută să vezi tot ce te interesează pe un anumit subiect. Poţi să tragi pe oricine de mânecă folosindu-te de un simplu @ şi dacă generezi vâlvă pe un anumit subiect, retweet-urile îţi asigură o acoperire foarte mare. Simplu.

Avantajul înaintea altor reţele este acela că, deşi nu are aceeaşi acoperire, având mai puţini utilizatori, spre deosebire de userul de Facebook de exemplu, cel care stă pe Twitter este un om cu puţin timp liber, un om ocupat, care preferă o interfaţă simplă şi o comunicare la obiect înaintea fluxului amestecat de conţinut de toate tipurile, nedorind să-şi petreacă pauza de masa separând informaţia care îl interesează de clipuri cu pisici şi poze din concediu.  Si asta primeste.

Există şi reversul medaliei, în mod evident. Este greoi în ceea ce priveşte distribuirea imaginilor sau a conţinutului video şi, de multe ori, oricât de concis ai fi, 140 de caractere nu sunt suficiente. Viteza cu care tweet-urile sunt create și postate îngreunează şi ea transmiterea mesajului. Un tweet de acum trei ore riscă să se piardă în neant.

Twitter este practic o portavoce virtuală şi un loc de documentare, obiceiul fiind să urmăreşti în listele tale oameni pe care îi cunoşti deja şi oameni de care ai nevoie în business-ul tău şi nu să-i abordezi direct sau să le atragi atenţia cu altceva decât distribuind tweet-urile lor mai departe.