Prima luna de zbor pentru com­paniile de profil a adus o crestere a numarului de pasageri cuprinsa intre 2% si 11%. Alitalia a inre­gistrat venituri de 13 milioane de euro in 2010 si a avut un grad de incarcare de 66%. Pentru acest an preconizeaza un grad de incarcare de 70%. De asemenea, compania Tarom vizeaza un grad de incarcare de 64,48% si venituri pe 2011 de 1,7 miliarde de lei.

Cele mai importante companii de transport aerian care opereaza in Romania au inregistrat cresteri de pana la doua cifre ale numarului de pasageri inca din prima luna a acestui an. Alexandru Dobrescu, director general Air France KLM Romania, spune ca in ianuarie Air France a inregistrat o crestere de 6,4% a numarului de pasageri fata de aceeasi perioada de anul trecut, iar KLM a punctat o crestere de 11% a pasagerilor transportati. De asemenea, Alexandru Dobrescu spunea recent ca, anul trecut, numarul pasagerilor KLM a crescut cu 4%, iar cei care au zburat cu Air France au fost cu 2% mai multi decat in 2009. „In ianuarie 2011, in Romania, trendul ascendent  a continuat cu o crestere de 4% si aproape 1.300 de pasageri au fost transportati pe ruta Romania-Italia, insa pe fondul concurentei puternice a trans­por­tatorilor low cost venitul mediu este inca scazut, de aproximativ 83 de euro”, a declarat, pentru „Fin.ro”, Marco Rottino, directorul general al Alitalia pentru Romania. Compania autohtona Tarom a transportat in luna ianuarie din acest an 140.301 pasageri, cu 2% mai mult decat in ianuarie 2010. Austrian Airlines nu da pu­bli­ci­tatii date la nivel local, insa la nivel european anunta ca a transportat in prima luna din acest an 541.800 de pasageri, in crestere cu 3,2% fata de ianuarie 2010. Tot din grupul Lufthansa, compania Swiss International mar­cheaza o crestere in ianuarie 2011 la nivel general de 6,3% fata de perioada similara de anul trecut, ajungand la 1.116.016 calatori.

Grad de ocupare de peste 80%


Alexandru Dobrescu, directorul general al Air France KLM Romania, de­clara ca, la nivelul grupului Air France-KLM, in luna ianuarie gradul de ocupare s-a situat la 80%. „Pentru anul 2010-2011 cifrele se vor publica la sfarsitul lunii martie 2011. La ultimul bilant intermediar, dupa cel de-al treilea trimestru, gradul de ocupare era de 81,4%”, subliniaza Alexandru Dobrescu. La randul sau, Marco Rottino, directorul general al Alitalia pentru Romania, Moldova si Bulgaria spune ca in 2010, per total, Alitalia a transportat 23,4 milioane de pasageri, cu 1,6 milioane mai multi fata de 2009, si a avut un factor de incarcare de 70,5%. „In Romania, situatia a fost chiar mai buna, inregistrandu-se o crestere de 32% fata de 2009, cu venituri totale de aproximativ 13 milioane de euro si un factor de in­carcare de 66%”, declara Marco Rottino. Din pa­sagerii transportati de Alitalia 98% au ales sa zboare la clasa economy, iar 2% la business class. Pentru anul acesta, obiectivul Alitalia pentru Romania este sa aduca factorul de incarcare la 70% si sa consolideze traficul pe ruta deja existenta Romania-Italia. Reprezentantii Tarom spun ca, la nivelul anului 2010, gradul de incarcare a curselor companiei a fost de 62%. In ceea ce priveste traficul de pasageri, Lufthansa impreuna cu Austrian Airlines si Swiss, in cadrul Grupului Lufthansa, au transportat peste 1.000.000 de pasageri in Romania in 2010.

CNAB asteapta peste 7 milioane de pasageri in 2011 


Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB) estimeaza pentru acest an un trafic de 7.250.000 de pasageri pe cele doua aeroporturi din subordine, in crestere cu peste 200.000 de pasageri fata de 2010, cand s-au inregistrat 7.036.102 de calatori. Infiintata prin fuziunea celor doua aeroporturi din Otopeni si Baneasa, CNAB a  inregistrat in 2010 o cifra de afaceri de aproximativ 400 de milioane de lei, iar pentru anul acesta preconizeaza o cifra de afaceri de 486.660.986 de lei (21,5% crestere), si un profit brut de 118.092.050 de lei. In ianuarie 2011, numarul de pasageri care au tranzitat Aeroportul International Henri Coanda - Bucuresri (AIHCB) a fost cu 1,75% mai mare ca in ianuarie 2010, iar numarul de pasageri care au tranzitat Aeroportul International Bucuresti Baneasa - Aurel Vlaicu (AIBB-AV) a fost cu 24,20% mai mare ca in ianuarie 2010. Comparativ cu 2008 traficul pe AIHCB in 2010 a scazut cu aproape  3%, iar pe AIBB-AV a crescut cu aproape 22% fata de 2008. Anul trecut, cele doua aeroporturi au realizat aproape 70% din traficul aerian de pasageri al Romaniei. Strategia CNAB are ca obiectiv transformarea Aeroportului Henri Coanda intr-un hub regional, iar la sfarsitul lunii martie a acestui an este pre­conizata inaugurarea extinderii zonei portilor de imbarcare.

De asemenea, programul strategic de dezvoltare a infras­tructurii aeroportuare la Aero­portul Baneasa „2011+” are ca scop transformarea acestuia intr-un „City Airport”, cu investitii de peste 1 milion de euro. Anul trecut, pe Aeroportul din Otopeni au operat 38 de companii straine, din care 31 au efectuat curse regulate, si 7 companii romanesti, dintre care trei au operat curse regulate, iar pe Aeroportul Baneasa au operat doua companii straine, avand curse regulate si doua companii romanesti cu curse regulate.

Tarom estimeaza venituri de 1,7 mld. lei

  • Pentru anul 2011 compania Tarom vizeaza sa atinga un grad mediu de incarcare a aeronavelor de 64,48% si sa transporte  2.400.000 de pasageri
  • Planul de business al Tarom urmareste cresterea volumului de vanzari online cu 15%-20% fata de anul 2010 si dezvoltarea portofoliului de servicii business to business
  • Pentru acest an Tarom si-a bugetat investitii de 78.978.000 de lei
  • In 2011, Tarom  spera la venituri de 1.719.494.000 de lei

Flota companiilor si varsta aeronavelor

  • La data de 30 septembrie 2010, flota Air France era constituita din 380 de avioane, inclusiv cele 125 apartinand subsidiarelor regionale. Varsta medie a acestor aparate este de 9,6 ani
  • Flota KLM este compusa din 205 aeronave, cu o varsta medie de aproximativ 11 ani. Majoritatea aparatelor de zbor sunt Boeing, urmate de Fokker
  • Alitalia dispune in prezent de 150 de avioane, urmand ca in cursul anului 2011 sa fie livrate inca un numar de patru Airbus 330. La sfarsitul procesului de reinnoire, Alitalia va fi linia aeriana europeana cu una dintre cele mai noi flote cu o varsta medie de aproximativ sapte ani.
  • Grupul Lufthansa detine o flota de 500 de aeronave, cu o varsta medie de 10 ani.
  • Flota TAROM este compusa din 26 de aeronave, iar media de varsta este de 9 ani si 9 luni

Ce zice IATA

  • Profitul esti­mat in sectorul aviatic se situeaza in jurul sumei de 15,1 mld. dolari pentru anul 2010, in vreme ce asteptarile asupra cresterii industriei globale se ridica la 9,1 mld. dolari pentru 2011
  • Pentru Europa, se estimeaza inregistrarea in 2010 a unui profit de doar 0,4 mld. dolari, iar pentru anul 2011 profitul pe Europa va fi cu 75% mai mic decat in 2010, fiind estimat la doar 0,1 mld. dolari