Chiar daca automobilele electrice isi incep cariera cu un statut de vehicule cuminti, cu performante ponderate, exista deja superlative si in acest domeniu. Dupa ce americanii de la Fisker au spart deja gheata, Audi prezinta conceptul e-tron, care are la baza structura unui R8.

E-tron este mai mult decat un vehicul electric, cu emisii zero, fie si numai pentru faptul ca a fost con­struit pe caroseria cele­brului R8, un vehicul sportiv de lux. Si pentru ca performantele lui e-tron sa fie bine stabilite inca de la ince­put, Audi anunta prezenta a nu mai putin de patru motoare, cate doua pe fiecare punte, devenind astfel pri­mul quattro electric. Puterea gene­rata de baterie se ridica la 313 CP, iar cuplul ajunge la o valoare uriasa pentru o masina de strada, 4,500 Nm. Acesta este motivul pentru care acce­leratia lui e-tron este de 4,8 secunde, de la 0 la 100 km/h, si doar 4,1 secunde de la 60 la 120 km/h. Secretul ma­sinii sta in ba­teria Li-Ion, am­plasata in spa­tele pasa­gerilor, care asigura nu doar putere, ci si o auto­no­mie de 248 km, ceea ce reprezinta una din­tre cele mai bune valori anuntate pana acum de vreun cons­truc­tor. Incar­­ca­rea ba­te­riei se poa­te face in 6-8 ore la o priza obis­nuita de 220 V, sau in 2,5 ore la 380 - 400 V. Audi a anuntat ca se afla in studiu si posibilitatea con­struirii de incarcatoare wireless, bazate pe inductia electromagnetica, asema­natoare cu procedeul utilizat la peri­utele de dinti cu baterie.

Astfel, oda­ta intrata masina in garaj, ea s-ar incarca automat, fara a mai fi nevoie de utilizarea unei prize.

Dinamica masinii pe sosea este una tipica pentru un vehicul sport si este asigurata in special de ampla­sarea celor patru motoare astfel incat greutatea sa fie distribuita aproape 50/50 pe punti. Cuplul si puterea sunt distribuite intr-un raport de 70/30 spate/fata, insa in functie de solicitarile de moment, rapo­r­tul poate fi ajustat. Spre deose­bire de un vehicul cu un singur mo­tor, e-tron poate modifica parcursul masinii la nevoie, prin furnizarea, in mi­li­secunde, de puteri diferite pe fiecare roata.

Comunicatii car-to-x


Printre particularitatile acestui automobil se remarca, potrivit infor­matiilor oficiale, faptul ca a fost re­gandit si reconstruit la nivel de piesa de echipa care s-a ocupat de acest pro­iect, tocmai pentru a creste la ma­ximum calitatile ae­ro­­di­namice si func­­tionale spe­cifice unui sis­tem de pro­­pul­­sie elec­tric, ne­fiind im­­ple­mentat pur si simplu echipa­men­tul elec­tric pe platforma existenta. Cele mai mari eforturi s-au facut  - si se fac in continuare pana la fabricarea unui vehicul de serie - in domeniul efi­ci­entei, al consumului de energie: greutatea componentelor, fortele de fre­care, aerodinamica, toate au fost drastic ajustate. E-tron are si un sistem inteligent de control al tempe­r­a­turilor, avand in vedere fap­tul ca trebuie pastrat un raport optim intre temperatura tehnologiei de pro­pulsie si cea a habitaclului. Masina mai este echipata, de ase­menea, cu tehnologia car-to-x, sistem de comunicatii cu exteriorul, de­z­voltat de Audi, dar care urmeaza sa func­tioneze integrat intr-un sis­tem mai amplu, pus la cale de mai multi pro­ducatori germani. Atfel, vehi­cu­le­le vor putea comunica atat intre ele, cat si cu infrastructura, pentru un trafic mai bun si mai si­gur. Car-to-x, de pe e-tron, furni­zea­za de exemplu informatii despre durata sema­foa­relor sau despre arterele aglo­merate, poate preveni o coli­ziune sau poate verifica disponibilitatea de locuri intr-o parcare. Alte inovatii regasite pe modelul Audi sunt farurile inte­ligente, care nu mai sunt actionate odata cu directia, ci utilizeaza infor­matii din navigatie pentru a ilumina virajele, iar lampile de ceata, mari con­sumatoare de curent electric, au fost inlocuite cu un reglaj automat al farurilor de drum.