Cresterea cu 50% a contrabandei cu tigari a facut obiectul analizei economiei sub­terane din industria tutunului, pre­zen­tata ieri de compania de cercetare de piata Novel Research. Studiul a pus, de altfel, pe jar principalii producatori autohtoni de tigarete.

Acestia au acuzat, pe de o parte, neim­plicarea autoritatilor in stoparea acestui fenomen si, totodata, au aratat ca prin­ci­pala cauza a saltului de peste 14%, in doar doua luni, a volumului contrabandei este cres­terea accizei de pana la 74 de euro, la mia de tigarete. Mai mult, producatorii au ara­tat faptul ca „daca nu se vor lua masuri con­crete, la sfarsitul anului vom asista la ocu­parea a peste 50% din piata a acestui con­curent ilegal - contrabanda, iar pier­derile provocate Bugetului de stat vor depasi cifra de un miliard de euro“.

Redefinirea termenului „contrabanda”


Producatorii British American Toba­cco (BAT), Philip Morris (PM) si Japan Toba­cco International (JTI), cei care aco­pera peste 95% din totalul pietei romanesti de tigarete, sustin ca din 2008 si pana acum au inregistrat pierderi semnifi­ca­tive ale cotei de piata, respectiv -6, -7,3 si -4,6 puncte. Pierderile acestora fiind con­tabilizate chiar in contextul in care cele trei companii au adus Bugetului de stat o con­tributie de peste doua miliarde de euro. „Noi suntem si am fost de fiecare data victimele guvernantilor care si-au aco­perit gaurile din buget prin cresterea acci­zei, chiar daca aceasta nu se impunea, pen­tru ca de fiecare data s-a considerat ca inci­denta populatiei in ceea ce priveste fumatul nu poate fi afectata din punct de vedere al cresterii pretului“, a declarat Gilda Lazar, managerul JTI Romania. Aceas­ta a tinut sa sublinieze faptul ca „legea din Romania este mai mult decat per­misiva si, totodata, incurajeaza acest feno­men al pietei negre si ar trebui rede­finita contrabanda din punct de vedere legislativ, pentru ca politia de frontiera, ANV (Autoritatea Nationala a Vamilor), politia, DIICOT si Parchet sa nu se impiedice pe fasia verde a granitei, iar eva­zio­nistii sa-si vada linistiti de business“. Mai exact, pragul de 35 de kilometri in inte­riorul tarii este perimetrul limita din punct de vedere legal  in care poate actio­na politia de frontiera si reprezinta practic fasia verde de granita in care, si doar aici, produsele aduse ilegal in tara se pot numi de contrabanda.

In Ucraina, cel mai ieftin pachet - un leu


„Daca anul trecut contrabanda deti­nea prima pozitie in termeni de profit, odata cu 1 ianuarie 2010, aceasta a preluat conducerea si la volumele vandute“, a subliniat Adrian Popa, managerul BAT. Acesta a motivat dimensiunea pierderilor inregistrate la Bugetul de stat, de peste un miliard de euro, spunand ca „un punct de contrabanda este echivalentul a 30.000 de euro“. Calculul prezentat de Popa a fost fa­cut pe o acciza minima de 67,3 euro/1.000 de tigarete care, in contextul con­­trabandei, a condus la o pierdere a sta­tu­lui de 25 de milioane de euro pentru fiecare punct. La aceasta suma si pentru ace­lasi procent el a adaugat din neplata TVA alte cinci milioane de euro. Anul tre­cut, consumul total al pietei romanesti a fost de 37,5 miliarde de tigarete, apro­xi­m­a­tiv 13 miliarde au fost de contrabanda. Potrivit studiului No­vel Research, princi­palele zone de pro­venienta ale tigarilor de contrabanda sunt in prezent Moldova, cu cea mai mare pon­dere, 32,3%, Ucraina (22,8%), Rusia (4,4%) si magazinele duty free cu 27,4%, restul zonelor avand origine necunoscuta. „Una din trei tigarete ajunge la consumator din comertul ilicit, iar daca in Romania pretul mediu al unui pachet de 20 de tigarete este de 9,9 lei, in Moldova acesta este de aproximativ trei lei, in timp ce in Ucraina, cel mai ieftin pachet este de doar un leu“, a afirmat si Andrei Vasi­les­cu, managerul Philip Morris Romania.

Taxa platita statului, 88% din pachetul de tigari


De asemenea, calculele prezentate ieri de cei trei jucatori din industria roma­neas­ca a tutunului arata ca, in prezent, in Ro­mania, intre 80 si 88% din pretul unui pa­chet de tigarete reprezinta numai taxele pla­tite catre statul roman. Astfel, dintr-un pa­chet de 20 de tigarete, 13 repre­zinta acci­za si taxa de viciu, 3 tigarete, TVA, alte 3, costurile de productie si profitul pro­ducatorului si al distribui­to­rului, in timp ce valoarea unei singure ti­ga­r­ete repre­zinta profitul comer­cian­tu­lui. Pre­zent la dezbateri, reprezentantul ANAF, Dorel Fronea, a spus ca „sa nu se inte­leaga ca autoritatile statului au stat cu mai­nile in san in ceea ce priveste com­baterea traficului cu tigarete si numai anul trecut s-a reusit confiscarea a peste 120 de milioane de tigarete“.

De asem­e­nea, Fro­nea a tinut sa subli­nieze faptul ca anul acesta vom asista la o reducere subs­tan­tiala a traficului ilegal de tigarete pentru ca din 28 martie va intra in vigoare or­dinul 202/2010 al ministrului Finan­telor care va interzice vanzarea tiga­rilor si alcoo­lului din magazinele duty free,  ma­sura care va diminua contra­ban­da cu 10%.

Cote de piata


In anul 2008, BAT avea o cota de piata de 38,5%, PM - 21,8% si JTI - 20,2%, iar tigarile de contrabanda ocupau 17,6% din volumul pietei. In primele luni din 2010 BAT a ajuns la o cota de piata de 32,5%, JTI la 15,8%, iar PM la 14,5%, in timp ce contrabanda a trecut pe primul loc, cu o cota de piata de 36,2%.