Lipsa de lichiditati, pe fondul crizei, a condus la o crestere a barterelor media in 2009. Astfel, in S1 2009, barterele au reprezentat 23% din totalul publicitatii atrase de presa scrisa, de 156 de milioane de euro la rate card. Raportat la primul semestru din 2008, procentul inregistrat de barterele media in S1  2009 a crescut cu 16%. In 2008, barterele din presa scrisa au reprezentat 60 de milioane de euro, la rate card, respectiv 14% din totalul veniturilor pe print.

Barterele media au luat locul recla­melor in presa scrisa anul acesta mai mult decat in anii precedenti. Daca in 2008, 14% din cheltuielile la rate card pe print au fost constituite de bartere (pu­blicitatea efectuata in publicatii tiparite de catre alte publicatii, statii radio si statii TV), in primul semestru din acest an ponderea acestora a crescut pana la 23%, potrivit reprezentantilor agentiei de me­dia Initiative.

Astfel, din cele apro­ximativ 156 de milioane de euro, la rate card atrase de print, 36 de milioane de euro au reprezentat barterele media.

Ra­portat la primul semestru din 2008, pro­centul inregistrat de barterele media in primul semestru din 2009 a crescut cu 16%. Suma reprezentata de barterele me­dia din print in primul semestru din anul trecut s-a ridicat la aproape 31 de mili­oane de euro. De asemenea, bar­terele media din presa scrisa in primul semestru din 2009 au reprezentat 53% din valoarea totala a barterelor realizate.

Spre comparatie, anul trecut, barterele media din presa scrisa au reprezentat 51% din totalul barterelor realizate, in crestere usoara comparativ cu 47% in 2007, ajungand pana la valoarea de 60 de milioane de euro. In 2008, piata publi­citatii in presa scrisa din Romania a inre­gistrat o crestere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card comparativ cu 2007, cand cresterea a fost de 23% fata de anul 2006, potrivit anuarului Media Fact Book.


Cele mai mari bugete


Anul trecut, ziarele au reusit sa atraga aproape 54% din veniturile din publi­citatea pe print la rate card, in crestere cu doua procente fata de 2007, iar publicitatea atrasa de reviste a scazut de la aproape 49%, cat era in 2007, la putin peste 46% in 2008. Valoarea pu­bli­citatii pe print in 2008, la rate card, a fost de 424 de milioane de euro. Anuarul Me­dia Fact Book arata ca, in 2008, pu­blisherii cu o cota de piata mai mica de 1% au reprezentat 22,8% din piata totala de publicitate, in scadere cu 20% fata de 2007.

De asemenea, cota acestora pe pia­ta, in primul semestru din 2009, a scazut la 21,5%. Primele 10 categorii de clienti cu cele mai mari investitii in media in 2008 reprezinta 42% din totalul veni­tu­ri­lor atrase de print. Astfel, bugetele cele mai mari de publicitate atrase de presa scri­sa au venit din sectoarele auto, imo­biliare si constructii, telecomunicatii mo­bile, banci si asigurari, magazine, cen­tre comerciale si supermarketuri.

Cu ochii pe potentialul on-line


O alta caracteristica a publisherilor din print pentru anul trecut a fost con­solidarea prezentei on-line, cu investitii soli­de, coroborata cu alinierea la noile rea­litati ale pietei. Printre strategiile edi­torilor s-au numarat proiecte de pu­blicitate creative, continut orientat spre ofe­rirea unor sfaturi practice cititorilor, dar si preturi mai bune pentru publi­ci­tate. Reprezentantii companiei de me­dia Initiative, care au realizat anuarul Media Fact Book, preconizeaza in continuare o sca­dere a bugetelor de publicitate atrase de print.

Nu se mai stie acum daca cel care cumpara produsul este interesat de publicatie sau de promotionalele care in­sotesc respectiva publicatie, au pre­cizat reprezentantii Initiative. Acestia au aver­tizat ca presa scrisa se afla pe o panta des­cendenta si probabil nu va mai recu­pera mult din pierderea de anul acesta. In valori nete, publicitatea din presa scrisa a scazut cu peste 50% in aceste an, pana la 40 de milioane de euro. In acest context, publisherii vor tre­bui sa-si reorganizeze activitatile prin re­duceri de costuri de productie si edi­toriale. Toto­data, se estimeaza o reo­rientare din ce in ce mai puternica catre on-line.

Scaderi pe toata linia


Valoarea pietei de media din Roma­nia va ajunge la aproximativ 350 de mili­oane de euro pana la sfarsitul anului, potrivit Media Fact Book. Reprezentantii Initiative estimeaza ca, pana la sfarsitul anului, bugetele publicitare atrase de TV vor scadea cu 33% fata de nivelul inre­gis­trat in 2008.

Bugetele investite in publicitate atrase de print vor scadea si ele, cu peste 50% pana la sfarsitul anului, in timp ce bugetele atrase de radio vor scadea cu 30% anul acesta.

La randul lor, si bugetele atrase de outdoor urmeaza sa se mic­so­reze, cu 35%-40%, comparativ cu 2008. In editia 2008 a studiului, autorii aces­­tuia esti­mau ca valoarea pie­tei me­dia urma sa ajun­ga la aproximativ 540 de milioane de euro pana la sfarsitul lui 2008, in cres­tere cu 22% fata de 2007.