Mai multi clienti ai sucursalei Credit Europe Bank din Brasov au fost pagubiti cu peste un milion de lei, cea mai mare suma sustrasa din contul unei persoane fiind de 70.000 de euro. Conducerea institutiei bancare din Brasov, unde conturile mai multor clienti au fost golite, spune ca a facut plangere penala impotriva unei angajate a bancii, care ar fi responsabila de prejudiciul creat. Comisarul-sef adjunct al Comisariatului pentru Protectia Consumatorului Brasov (CJPC), Ionel Spataru, a declarat ca pana in prezent au fost depuse 11 sesizari de catre clienti ai bancii care au reclamat ca li s-au golit conturile, insa numarul reclamatiilor continua sa creasca. Frauda a fost descoperita dupa ce mai multe persoane care aveau depozite la banca respectiva au mers sa extraga bani, fiind informati la ghiseu ca nu au niciun leu in cont, desi ei aveau sume impor­tante. Potrivit politistilor Serviciului de Inve­stigare a Fraudelor, printre suspecti se numara o persoana din conducerea sucursalei, trei operatori ghiseu si un casier, care sunt cercetati in stare de libertate pentru fals informatic si frauda informatica. Pana ieri, 11 clienti ai bancii sesizasera Comisariatul Judetean pen­tru Protectia Consumatorilor (CJPC) Brasov ca le-au disparut banii din conturi, cele mai mari sume retrase din conturile unor persoane fiind de 204.000 de lei si 73.000 de euro. In urma sesiza­rilor primite, CJPC Brasov a aplicat bancii o sanc­tiune de 50.000 de lei si a dispus ca in timp de 15 zile sa restituie clientilor banii. De asemenea, banca va mai fi amendata cu cate 50.000 de lei pentru fiecare sesizare facuta de catre clienti in lega­tura cu disparitia banilor din conturi.

Neglijenta bancii


In mod obisnuit, normele de supraveghere interna din cadrul unei banci sunt destul de stricte incat sa poata preveni sau depista la timp astfel de incidente. Orice transfer de bani din sau in contul clientilor este verificat si trebuie sa fie insotit de un ordin de plata care sa poarte semnatura clientului. Verificarea se realizeaza pe modelul „celor 4 ochi“, care presupune ca cel putin doua persoane trebuie sa analizeze detaliile procedurale si sa aprobe orice tranzactie. Prin urmare, in cazul de fata, angajata Credit Europe fie a avut un complice, fie a profitat de neglijenta unor colegi sau de o disfunctionalitate in sistemul de control intern al bancii. Cel mai probabil, autoarea fraudei s-a folosit si de documente false, cum ar fi ordine de plata cu semnaturi falsificate ale clientilor.

„Pentru fiecare transfer este absolut necesar ordin de plata si semnatura. In plus, exista, pe principiul celor patru ochi, cel putin doua persoane care verifica tranzactia, una de la client service si alta din back office. In cazul de fata fie a existat un complice, fie cei din banca nu au supravegherea pusa la punct“, spune directorul de trezorerie al unei alte banci din sistem.

Tranzactiile ar fi trebuit sa atraga atentia cu atat mai mult cu cat unele dintre sume erau destul de insemnate, iar in plus conturile au fost golite in intregime si nu partial.

Credit Europe va trebui acum sa de­spa­gubeasca clientii din capitalurile proprii, cu exceptia cazului in care sumele disparute erau asigurate.