Ranfluarea epavelor scufundate in Dunare este una dintre cele mai proaste afaceri facute de statul roman. Dupa ce au platit pentru aducerea la suprafata a navei „Ros­tock“ (epava evaluata la 500.000 de dolari - n.r.) aproximativ cinci milioane de euro, autoritatile romane sunt pe punctul sa finalizeze, nu fara peripe­tii, si ranfluarea navei „Transilvania“, care a fost scufundata in Portul Ga­lati in urma cu 30 de ani.

Epavele esuate in Delta sau cele scufundate in Dunare au fost, dintotdeauna, o bataie de cap pentru auto­ritatile de mediu, dar si pentru Ministerul Transporturilor, care a decis, inca din 2003, sa scape de aceasta problema. Dupa ce Capi­tania Zonala Galati si Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii au notificat armatorii sa-si ridice epavele, navele de soarta carora nu s-a interesat nimeni, acestea au fost scoase la licitatie de catre Directia Finantelor Publice.

Cu banii obtinuti din vanzarea lor la fier vechi urma sa se acopere macar o parte din valoarea operatiunilor de ranfluare si dezafectare. Procedura, care ar fi trebuit sa se incheie la sfarsitul anului 2004, a fost insa una extrem de greoaie, chiar si in momentul de fata, dupa sase ani de la inceperea ei, fiind departe de finalizare. La un an de la demararea programului, care, initial, a generat costuri de doua mi­lioane de euro, din cele 214 nave abandonate, identificate initial pe teritoriul Deltei Dunarii, mai rama­sesera doar 98, 30 dintre ele urmand sa intre in reparatii capitale.

Navele nerevendicate au fost tran­sportate la combinatele siderurgice din tara, iar autoritatilor le-a ramas misiunea ingrata de a incerca sa recupereze 90% din costurile gene­rate de dez­afectarea navelor de la vechii pro­prietari, care in unele cazuri au fost imposibil de gasit, intrucat navele erau esuate chiar si de mai bine de 30 de ani. Actiunea demarata in forta nu a fost finalizata nici pana astazi, cand o firma privata se chinuie inca sa scoata din apele Portului Galati epava navei.

Nava este adusa la mal de un SRL


Desi au trecut 30 de ani de cand s-a scufundat, prima bucata din „Transilvania“, care a fost singura nava de pasageri aflata in dotarea flotei comerciale maritime a Roma­niei, a fost scoasa la suprafata abia in acest an de echipele de lucru ale unei firme din Galati (SC Superquatro Grup SRL), care a castigat licitatia organizata de Compania Nationala Administratia Porturilor Dunarii Maritime SA.

Pentru serviciile pres­tate, firma urmeaza sa incaseze suma de 14,3 milioane de lei. Pentru scoaterea epavei au fost prevazute fonduri de la Bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor si prin intermediul CN APDM  Galati, care a organizat si derulat procedura de licitatie in conformitate cu preve­derile OUG 34/2006. Asa cum era simplu de anticipat, firma, care nu are prea multa experienta in operatiuni de acest gen, a depasit termenul initial de finalizare, de 10 luni, iar Administratia Portuara a Dunarii Maritime Galati a anuntat, in luna iunie, prelungirea cu trei luni a contractului firmei Super Quatro SRL.
 
Directorul APDM, Mihai Ochialbescu, a declarat ca auto­ritatea a acceptat prelungirea con­tractului pentru ca au aparut situatii neprevazute, cum ar fi epiuri (dig de piatra) sub nava cu o lungime de 30 de metri, care au ingreunat lucrarile de ranfluare a epavei, dar si din cauza naturii terenului, care a fost extrem de dur. Desi, initial, a anun­tat ca firma Super Quatro nu va primi penali­zari pentru ca nu a respectat terme­nul initial de fina­lizare, Ochialbescu se pare ca s-a raz­gandit in aceasta privinta, dupa ce a aflat ca si al doilea termen, 23 octom­brie, ar putea fi prelungit in­trucat, pana acum, a fost adus la suprafata aproximativ un sfert din epava.
 
Reprezentantii fir­mei le-au co­mu­nicat autoritatilor ca bucata ramasa pe fundul Dunarii este prea grea pentru a putea fi ridicata cu ma­ca­ralele angrenate in lucrarile de ranfluare si ca echipele de lu­cru sunt obligate sa apeleze la o noua stra­tegie. Surse bine infor­mate spun ca firma va fi ne­voi­ta sa traga cor­pul navei la mal, unde sa il taie in bucati si abia apoi sa il ridice pe cheu.

Epava a fost cumparata cu 1,5 milioane de lei


Partea proasta este ca aceasta operatiune dureaza si ca APDM nu mai are rabdare, amenintand cu penalitati de 1.000 de euro pe zi. Exista si o explicatie pentru aceasta graba a autoritatilor dunarene, care au de respectat un alt contract incheiat in urma cu o luna cu o firma din Constanta, care a castigat licita­tia organizata de Directia Generala a Fi­nan­telor Publice Galati pentru vanzarea epavei navei „Transil­va­nia“.

Jaguar Trading SRL din Con­stanta si-a ad­ju­decat, in schimbul sumei de 1.550.080 de lei, cele 3.460 de tone de fier vechi ale epavei. Pretul de por­nire, stabilit de Finante, a fost de 254 de lei pe tona, dar, in final, firma con­stan­teana a oferit un pret aproa­pe dublu - 448 de lei pe tona, oricum mult mai pu­tin de­cat va ob­tine vanzand fierul vechi la ex­port. La lici­tatia cu stri­gare au mai par­ticipat alte sa­se societati comer­ciale: trei din Galati si cate una din Brasov, Ramnicu-Valcea si Matasari, judetul Gorj.

Chiar si asa, este sim­plu de remarcat ca ranfluarea navei nu a fost vreo afacere pentru statul roman, care a incasat doar 10% din banii ce urmeaza sa ii plateasca firmei din Galati, care se ocupa cu aducerea epavei la mal. In conditiile in care lucrarile de ranfluare a navei „Transilvania“, aflata in Dana 18 a portului, nu s-au incheiat, firma constanteana a acceptat ca fierul vechi sa ii fie livrat pe masura ce este scos la suprafata, dar auto­ritatile au apucat sa comunice ca termen de finalizare data de 23 octombrie.

In plus, autoritatile portuare de la Galati sunt nemul­tumite de faptul ca epava blocheaza frontul danelor 18-21 in lungime de 440 de metri si ca se afla in imposibilitatea de a exe­cuta lucrari de drenaj in siguranta in zona. In plus, epava are un impact negativ asupra mediului si exista pericolul de poluare chimica a mediului acvatic.

Povestea navei de pasageri de lux

„Transilvania“ s-a scufundat in 1979 din cauza unor manevre gresite, in timp ce se afla in proces de modernizare. Aceasta nava, cu o lungime de 132 de metri, o latime de 17 metri, un pescaj de 5,7 m si o greutate de 5.160 TDW, a fost construita in 1938 la un santier din Danemarca, iar, inainte sa se scufunde, oferea celor peste 400 de pasageri conditii de lux, nava fiind solicitata frecvent de companii inter­nationale de turism pentru organi­zarea de croaziere pe Marea Neagra si pe Marea Mediterana.

Nava are corpul din otel nituit, trei punti, compartimentul masini asezat la prova, doua motoare Diesel in doi timpi cu simplu efect,
12 cilindri, doua elice si puterea totala de 23.000 CP.