Dupa ce, mai bine de trei ani, a mers numai in pierdere din cauza exploziei preturilor la otel, a aprecierii leului, a fluctuatiei masive de personal si a grevei de anul trecut, Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) a inceput anul in forta.
Conducerea romana a companiei estimeaza, pentru 2008, un profit de peste 25  de milioane de  dolari, ceea ce reprezinta aproximativ 5% din cifra de afaceri. Vasile Iorga, vicepresedintele din partea romana a companiei, a declarat ca prognozele optimiste se bazeaza pe valoarea comenzilor pe care DMHI trebuie sa le onoreze pana in 2012, care se ridica la peste patru miliarde de dolari. Strategia de dezvoltare a companiei se bazeaza pe doua directii: cresterea eficientei si ridicarea nivelului de salarizare la standardul vest-european pentru angajati.

Fidelizarea salariatilor

Conducerea santierului vrea, cu orice pret, sa-si fidelizeze angajatii valorosi, pentru ca acestia sa nu mai fie tentati sa plece sa lucreze in afara si de aceea vrea sa creasca salariul mediu, in urmatorii ani, pana la 4.000 de euro. In acest moment, salariul mediu in santier se ridica la 2.700 de euro. Marin Florian, liderul Sindicatului „Navalistul”, declara ca, in prezent, sunt multi tineri care vin la Mangalia, obtin o calificare si dupa doi-trei ani pleaca in strainatate. El spune ca santierul este nevoit sa apeleze la importul de forta de munca din Moldova si China, dar aceasta nu este o solutie pe termen lung. „Dimpotriva, se vor naste noi probleme, incepand cu cele de comunicare. Criza trebuie solutionata plecand de la cauze: salarii, locuinte, conditii de munca. Administratia a facut pasi importanti in aceste directii, dar suntem inca departe de a satisface aspiratiile oamenilor”, spune Florian. Pe de alta parte, conducerea santierului face eforturi si pentru a mentine o relatie buna cu sindicatul si organizeaza, periodic, cursuri de perfectionare pentru angajati. In plus, pentru cei 3.800 de angajati ai DMHI, la care se adauga 2.300 de subcontractori, santierul va construi, in maximum trei ani, 3.000 de apartamente. Acestea vor fi vandute angajatilor cu preturi sub cele ale pietei. Avantajele angajatilor nu se opresc aici. Ei au primit, la cerere, intre doua si sase salarii compensatorii, pentru a-si acoperi nevoile, iar copiilor angajatilor li s-au acordat burse de merit.

100 de milioane de dolari
pentru modernizarea companiei

In plus, conducerea santierului Daewoo Mangalia are in plan ca, pana la sfarsitul anului, sa investeasca in modernizarea companiei peste 100 de milioane de dolari. In acest moment, se afla in constructie noua platforma mare de asamblare si o hala de asamblare ultramoderna, iar santierul va achizitiona, pana la sfarsitul lunii in curs, o macara de 1.200 de tone, care va fi adusa din SUA.
Potrivit conducerii santierului, anul acesta, sapte nave vor parasi santierul Daewoo din Mangalia cu destinatia Germania. Este vorba despre trei port-containere cu o capacitate de 4.860 TEU, care au fost sau urmeaza sa fie livrate companiei nemtesti NSB (prima a fost livrata acum cateva zile, celelalte doua vor fi gata in aprilie, respectiv, mai). Alte patru port-containere de 5.560 TEU sunt acontate de germanii de la HSD, primul urmand sa fie livrat in vara, iar celelalte trei, pana la sfarsitul anului. Vasile Iorga a declarat ca acest ultim tip de port-container este cel mai mare care s-a facut vreodata in zona Marii Negre. Un astfel de colos costa peste 90 de milioane de dolari, are o lungime de 272 de metri, 22 de metri latime si 24 de metri inaltime de la nivelul apei. Partea superioara a navei are inaltimea unui bloc cu zece etaje, echivalentul altor sapte etaje coborand sub nivelul apei. Vasile Iorga spune ca nave de asemenea dimensiuni se mai produc doar in Asia.