In timp ce marile lanturi de hipermarketuri si-au incetinit ritmul de extindere din ultimii ani, retelele de tip discount isi continua expansiunea. Principalii jucatori au raportat vanzari in crestere in conditiile in care cifra de afaceri in comertul cu amanuntul a scazut cu 12,3% in ultimul an, potrivit celor mai recente date ale INS.

MiniMax Discount, retea controlata de grupul austriac Real4You, este doar una dintre rete­lele care mizeaza pe extindere. Retailerul, care a intrat pe piata din Romania in primavara lui 2005, a deschis in primele sase luni ale acestui an trei magazine, la Cisnadie, Ravita si Victoria. Fondurile alocate au ajuns la 2,25 milioane de euro, in conditiile in care investitia in fiecare magazin nou construit  este de 750.000 de euro, exceptand costurile cu achizitionarea terenului. Astfel, MiniMax a ajuns sa contro­leze o retea de 22 de magazine. Pen­tru austriecii de la MiniMax, varful ex­pan­siunii din 2009 va incepe abia din a doua jumatate a acestui an, potrivit reprezentantilor companiei. „Pentru al doilea semestru exista planificate 15 unitati, bugetul alocat extinderii fiind de 17 milioane de euro. Vizam ora­sele medii, cu cel putin 15.000 de lo­cu­itori“, a declarat pentru „Finan­ciarul“ Rainer Exel, direc­torul general si actionar al MiniMax Discount.

De asemenea, anul 2009 a adus pentru MiniMax si o noua strategie in ceea ce priveste deschiderea de noi magazine pe piata locala. Astfel, construirea de la zero a magazinelor pe baza unui concept unitar a ince­put sa fie insotita si de optiunea in­chirierii unor spatii in cadrul cen­trelor comerciale. Iar problemele din piata imobiliara au influentat noua directie de dezvoltare a retailerului. „Este o realitate ca in centrul marilor orase nu sunt disponibile suprafete mari de teren pentru constructii de la zero. Pe de alta parte, relatiile de proprietate sunt complexe si greu de calificat. In plus, nu am putut ra­ma­ne in­diferenti la ofertele actualilor par­te­neri de a ocupa spatii in com­ple­xuri bine cunoscute si la preturi corecte“, explica Rainer Exel. Mai exact, este vorba despre partene­ria­tele cu re­te­lele de centre comerciale Wini Imobili si Winmarkt prin care MiniMax are asigurate sase dintre cele 15 noi unitati planificate pentru al doilea semestru. Astfel, retailerul a incheiat un contract pe cinci ani cu Winmarkt, retea detinuta de com­pania italiana Immobiliare Grande Distribuzione (IGD),  prin care isi asi­gura prezenta in patru centre comer­ciale din Buzau, Braila, Vaslui si Tulcea. Investitia in reamenajarea spa­­tiilor se ridica la un milion de euro, iar ma­gazinele vor fi deschise pana la sfarsitul lunii septembrie. Prin par­te­ne­riatul cu Wini Imobili, retai­le­rul este prezent in Sinaia si Ramnicu-Sarat.

In prima jumatate a anului, MiniMax a raportat o cifra de afaceri de 78,25 milioane de lei, aproximativ 18,45 milioane de euro, in crestere cu aproape 13% fata de perioada similara a lui 2008.


Plus a alocat 7,5 milioane de euro pentru extindere in primele sase luni

   
Si reteaua de magazine de tip discount Plus, parte a grupului ger­man Tengelman, si-a continuat ex­pan­siunea, deschizand cinci noi uni­tati in prima jumatate a anului, o investitie estimata la aproximativ 7,5 milioane de euro. Astfel, Plus a ajuns la o retea de 76 de unitati dupa inau­gurarea celor din Falticeni, Slobozia, Lupeni, Otelu Rosu si Victoria. Un magazin presupune o investitie de aproximativ 1,5 milioane de euro si angajarea a 25 de persoane. Potrivit reprezentantilor Pludi Market, admi­nistratorul Plus, compania isi va mentine ritmul de expansiune din anii anteriori, ceea ce inseamna intre 20 si 25 de noi deschideri pentru acest an. „Comparativ cu primele sase luni ale lui 2008, numarul cumparatorilor este in crestere in acest an, atat in magazinele recent deschise, cat si in cazul celor cu o vechime de peste un an“, a declarat Ioana Marginean, ci­tata de Mediafax.


Ofensiva Profi in primele sase luni


Profi este un alt jucator din seg­mentul retailului de tip discount care a fost foarte dinamic in prima parte a anului. Profi Rom Food, compania care detine franciza pentru lantul de magazine, parte a grupului belgian Louis Delhaize, a inaugurat opt din cele 11 unitati preconizate pentru 2009. Printre cele mai recente deschi­deri se numara cele de la Seini (jud. Satu Mare) si Campulung Moldo­ve­nesc, in spatii inchiriate. Investitia in amenajarea unui astfel de spatiu variaza intre 100.000 si 400.000 de euro. De asemenea, vanzarile retaile­rului au crescut cu 45% in primul semestru, ajungand la 267,15 mili­oane de lei (63 de milioane de euro), fata de 183,85 milioane de lei (43,3 milioane de euro) in perioada simi­lara a anului trecut.

In acest an, compania va finaliza rebrandingul celor noua magazine Albinuta din Bucuresti, care au fost preluate in 2007 de la lituanienii de la Maxima LT, in urma unei tran­zactii de 7,5 milioane de euro. Pentru 2009, reprezentantii Profi Rom Food au estimat anterior o crestere a vanzarilor cu 20%-25%, pana la apro­ximativ 170-177 de milioane de euro, fata de 142 de milioane de euro anul trecut.

Penny Market,cea mai extinsa retea


Penny Market, parte a grupului Rewe, al doilea jucator de pe piata locala de retail, a fost una dintre cele mai dinamice retele de discount in prima parte a anului. Compania a reusit sa inaugureze in primele sase luni noua unitati, astfel incat la sfar­situl lunii iunie reteaua avea 81 de ma­gazine, incluzand si cele sase uni­tati Penny Market XXL. Printre de­schi­derile din acest an se numara unitatile din Fagaras, Odorheiu Se­cu­iesc, Moldova Noua, Roman. La sfar­situl lui iunie au fost inaugurate alte trei unitati, in Arad, Drobeta Turnu-Severin si Piatra-Neamt.

In prezent, Penny Market con­troleaza cea mai extinsa retea din comertul local cu discount, dupa ce la sfarsitul anului avea 72 de ma­gazine. Adjud, Mizil, Gheorgheni sau Oradea sunt unele dintre orasele un­de Rewe ar putea deschide noi magazine Penny Market pana la sfarsitul verii. Investitia intr-un magazin Penny Market se ridica la 1,5 milioane de euro. Retailerul mentine astfel ritmul de expansiune de anul trecut, de 23 de unitati. In 2008, reteaua de di­s­count a inregistrat vanzari de 1,15 mi­liarde de lei (312 milioane de euro). La nivel de grup, Rewe Romania, inclu­siv retelele Billa si Selgros, a raportat afaceri de 1,49 miliarde de euro, un avans de 11% fata de 2007. De men­tionat este faptul ca ritmul de cre­stere s-a temperat in conditiile in care 2007 a adus un avans de 30% al afa­cerilor grupului raportat la anul pre­cedent.


In orasele medii, jumatate din cumparaturi se fac la discounteri


Pe fondul crizei economice, magazinele de tip discount vor profita de pe urma atentiei sporite pe care consumatorul roman o acorda pretului unui produs in momentul in care ia decizia de cumparare. Una din doua persoane ia in calcul promotiile atunci cand decide sa puna un produs in cosul de cumparaturi, se arata intr-un studiu recent al companiei de cercetare Nielsen. De asemenea, aproape jumatate dintre romani cumpara doar produse de stricta necesitate, in timp ce 41% spun ca achizitioneaza aceleasi produse, dar in cantitati mai mici. Se remarca si o orientare spre marcile proprii comercializate de retaileri, avand in vedere faptul ca acestea au un pret mai mic in comparatie cu marcile consacrate. Cu toate acestea, brandurile retailerilor reprezinta doar 3% din produsele cumparate de clienti in comertul modern, fata de 40% in Polonia sau Marea Britanie.

De asemenea, in orasele mari si medii, alimentarele si supermarketurile si-au pierdut din atractivitate in favoarea hipermarketurilor si a discounterilor, se mai arata in studiul Nielsen. In plus, in orasele medii, jumatate din cumparaturile in gospodarie sunt facute in magazine de tip discount.