Retailerul de electronice, electrocasnice si IT&C Domo anticipeaza pentru anul acesta vanzari on-line de aproximativ 20 mil. euro, in crestere cu 25% fata de anul trecut, desi businessul clasic va incheia anul in scadere cu cel putin 20%. Strategia companiei este de a-si asigura o felie din venit si din on-line. Principalul concurent, Altex, vede in schimb on-line-ul ca pe o extensie a businessului clasic, cu o pondere neglijabila in afacerile totale.

Al doilea retailer de pe piata locala de electronice, electrocasnice si IT&C Domo va realiza anul acesta aproximativ 10% din vanzari din canalul on-line, respectiv 20 de milioane de euro. Anul trecut, Domo a vandut on-line de 16 milioane de euro, cifra care plaseaza compania pe locul 2 si pe piata de comert electronic, dupa eMAG, al treilea clasat fiind grupul Fit Distribution. Afacerea detinuta de Marius Ghenea a avut anul trecut un rulaj de 14,7 milioane de euro, in care intra insa si partea de distributie.

Lide­rul pietei, eMAG, a avut anul trecut vanzari de 73 de milioane de euro, iar tinta pentru acest an este de 66 de milioane de euro. Marius Ghenea si-a propus pentru 2009 afaceri de 30 de milioane de euro, in care intra insa, pe langa IT&C, si vanzarile de jucarii si haine realizate prin alte doua site-uri. Potrivit decla­ratiilor lui Lorand Szar­vadi, CEO Domo, compa­nia isi do­res­te o felie si din aceasta pia­ta, ceea ce ii va asigura un avantaj in fata concurentei.

Anul trecut, vanzarile on-line ale Domo au fost in jur de 8% din vanzarile totale. Principalii competitori, Altex si Flamin­go, au reali­zat pe acest canal cam 1% in 2008, iar tin­ta pentru acest an era de 5%. 10% vizeaza Flamingo pentru anul viitor, in con­di­tiile in care dintre cei trei retaileri majori s-a lansat cel mai tarziu pe on-line, adica anul trecut. Altex a lansat plat­forma on-line in 2004, iar anul acesta inca doua site-uri on-line: media­gala­xy.ro si digitup.ro, primul in aprilie si al doilea in iulie.

Cu toate acestea, vede canalul on-line doar ca pe o extensie a celui clasic, motiv pentru care nu dezvolta o strategie separata. Preturile sunt aceleasi, promotiile sunt ace­leasi, iar in avantaj sunt tot clientii magazinelor cla­sice pentru ca beneficiaza in plus si de consiliere din par­tea vanzatorilor, apreciaza direc­torul de marketing si achizitii al Altex, Cristian Moanta.

„Altex Romania nu are un scop in sine de a dez­volta un canal de vanzari on-line. Site-urile pe care le dez­vol­tam sunt canale comple­men­tare de vanzari, desti­- nate comu­nitatii de clienti care prefera comertul on-line, pentru care como­dit­a­tea este principalul atu. Mai mult decat atat, pen­tru pasionatii de IT, internet, jocuri etc. achizitionarea on-line este un lucru necesar, pentru ca face parte din mo­dul de viata.

Ponderea comertului electronic in totalul vanza­rilor va depinde doar de clientii nostri. Nu ne propunem sa atingem un anumit nivel intr-un anume timp. Comertul tra­ditional va ramane puternic, pentru ca are marele avantaj de oferi poten­tia­lului cumparator intalnirea cu pro­dusul dorit sau cautat si interac­tiunea cu asistentul de vanzari specializat, care furnizeaza informatii, explicatii, sfaturi, iar Altex si Media Galaxy sunt magazine leader din aceasta pers­pec­tiva”, a decla­rat pentru „Finan­cia­rul” Cristian Moanta.

Domo a dezvoltat platforma on-line ca business complementar, pornind de la premisa ca numai aceasta formula este castigatoare. Pe acest principiu merge, se pare, si liderul retailului on-line, eMAG, care a deschis anul acesta inca doua showroomuri, la Ploiesti si Cluj, pe langa cele deja existente la Bucuresti si Iasi. „Numai combinatia asta functioneaza.

E adevarat ca al doilea jucator american, Circuit City, care avea un model de afaceri de genul acesta - on-line plus showroomuri  a falimentat. Pentru mine a fost un model multa vre­me, mi-au placut si magazinele, au avut cifre foarte mari, motiv pentru care nu am inteles cum au dat faliment. Cinci ani am considerat ca acesta e modelul in comert - combinatia perfecta intre retail tradi­tional si on-line”, a argumentat Szarvadi.

Cresteri pe on-line


Totusi, chiar daca nu vrea sa inain­teze o cifra de vanzari pentru anul acesta, executivul Altex spune ca, pe on-line, cresterile au fost de 20%-25% de la o luna la alta, iar trimestrul patru va fi chiar mai bun si fata de T4/2008. Nici Flamingo nu a declarat ce vanzari are pe on-line, insa cele in maga­zine s-au diminuat cu aproape 40% in primele noua luni ale anului. Flamingo, la fel ca si Domo, merge pe o oferta personalizata pentru site.

Are o serie de oferte speciale, preturi mai mici si transport gratuit prin curier. Domo nu trimite produsele la domiciliu decat in cazul comenzilor mici, in restul cazu­rilor ridicarea produ­sului facandu-se din magazine. Preturile sunt cel putin cu 1% mai mici in magazinul on-line, iar 20-30 de produse au preturi mai mici cu pana la 12%.

 

Produsele IT au cresteri spectaculoase


Atat Altex, cat si Domo claseaza elec­tro­casnicele in topul celor mai bine vandute produse on-line, Altex chiar in proportie de 50%. Celelalte categorii isi impart jumatatea ramasa pe altex.ro. Site-ul mediagalaxy.ro vinde cel mai bine tot electrocasnice, care au o pon­dere de 40%, dar si IT - 30% si electronice - 20%. DigitUp e lansat relativ recent si e focusat pe gadgeturi. In cazul Domo, cresteri specta­culoase se inregistreaza pe IT. „Domo, desi e un jucator nou in IT, are deja o cota semnificativa - la desk­topuri pana in 5%. La notebookuri esti­mez 12%-14%”, a mai declarat Szarvadi.