Executivul a aprobat alocarea a doua miliarde de euro pentru reabilitarea a aproximativ 30% din reteaua de dru­muri judetene, costul mediu pe kilo­metru fiind estimat la 200.000 de euro. Desi reabilitarea a fost plani­ficata sa se faca in trei-patru ani, autoritatile recunosc inca de la in­ceput ca acesta este un termen prea optimist. In ceea ce priveste finan­tarea, „Guvernul va gasi surse“, insa in realitate nu sunt bani nici pentru autostrazi.

Memorandumul propus de Coa­litie pentru reabilitarea a 10.000 de kilometri de drumuri judetene a fost aprobat de Guvern, potrivit anun­tului din 23 septembrie al mi­ni­stru­lui Dezvoltarii, Vasile Blaga. Pentru acest program vor fi alocate doua miliarde de euro, la un cost mediu pe kilometru estimat la 200.000 de euro. Reteaua de drumuri judetene totalizeaza 34.668 de kilometri, din care 2.500 de kilometri, adica 7,2%, sunt drumuri de pamant, in timp ce 9.000 de kilometri, reprezentand 25%, sunt drumuri pietruite.

Din cei 30.000 de kilometri de drumuri de interes local, 5.900 de kilometri (20%) sunt asfaltati, restul fiind drumuri pie­truite sau de pamant. Cu toate ca reabilitarea celor 10.000 de kilometri de drumuri judetene ar trebui sa se realizeze in trei-patru ani, ministrul Dezvoltarii recunoaste inca inainte de demararea lucrarilor ca acest termen „ar fi prea optimist“. La fel ca si constructia de autostrazi, moder­nizarea drumurilor judetene este o alta prioritate a Cabinetului Boc, in­ca de la ince­putul mandatului, insa doar la nivel declarativ. La inceputul anului, premierul anunta ca a decis „alocarea a 20% din bugetul anului 2009 pentru investitia publica ma­siva in infra­struc­tura“.

Berceanu a renuntatdeja la promisiuni


In realitate, principala problema este lipsa fondurilor, iar gasirea ba­nilor pentru acest program este la­sa­ta in seama Ministerului Finan­te­lor. „Am lasat la latitudinea Mi­ni­sterului de Finante - daca o sa vedeti me­morandumul - modul in care sa-l finanteze. Exista oferte din partea unor mari firme ca sa lucram pe credit - furnizor. Dar, daca Ministerul de Finante gaseste o alta sursa de finantare mai ieftina, acesta negociaza in numele Romaniei, si nu Ministerul Dezvoltarii“, a declarat Blaga. Acesta a afirmat ca se au in vedere si par­teneriatele public-private, insa sursele de finantare nu sunt clar identificate. „Din moment ce Guvernul a adoptat acest memorandum, va gasi surse de finantare.

Eu nu pot sa le impun Ministerului de Finante. Pentru ca s-ar putea sa il coste mult mai ieftin un imprumut decat sa negocieze cu credit-furnizor“, a sustinut ministrul de resort. In urma cu o saptamana, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, si-a schimbat declaratiile optimiste referitoare la autostrazi si a declarat ca daca anul viitor ministerul nu va primi 3,5% din PIB multe proiectele se vor opri.

Berceanu a sustinut ca nu poate realiza toate proiectele dorite cu doar 1,5% din PIB, adica 1,77 miliarde de euro, din care un miliard sunt, de fapt, pentru subventiile de calatori. In orice caz, valoarea estimativa a programului de reabilitare a drumurilor judetene este de doua miliarde, peste alocarea bugetara a Ministerului Transportu­rilor in 2009. Ministrul Dezvoltarii a mai spus ca investitorii care au depus proiecte pentru programele europene vor avea prioritate la finantare, in contextul in care s-au depasit sumele alocate de UE pentru anumite masuri, iar foarte multe proiecte eligibile nu au putut fi finantate.