La mijlocul acestei luni a avut loc cea mai mare achizitie din retailul romanesc, in urma careia polonezii de la Enterprise Investors au cumparat 100% din Profi Rom Food, operatorul magazinelor Profi. Despre pretul investitiei, despre cum este vazut retailul alimentar autohton de catre investitorii straini, dar si de ce pe lista Enterprise se afla acum lantul Primavara, a comentat pentru „Financiarul”, seful reprezentantei EI in Romania, Cristian Nacu.

„Financiarul”: Ce a determinat Enterprise Investors sa achizi­tioneze reteaua de magazine Profi?

Cristian Nacu: Aici e complicat sa va raspund in cateva cuvinte. Noi avem deja o traditie veche in a face investitii in reteaua de retail nu numai in Romania, ci in toata zona noastra de investitii, Europa Centrala si de Est. Am avut 15 sau 20 de investitii in sectorul de retail, de la bijuterii la farmaceutice, de la fa­shion la alimentar, probabil intr-o pe­rioada in care alte firme nu faceau astfel de achizitii. In ceea ce priveste investitia in reteaua Profi, am vazut o oportunitate, comparativ cu perioada anului 2007 a­tunci cand am iesit din Artima, cand de­venise aproape imposibil sa gasesti loca­tii bune la preturi rezonabile, si a­tunci am considerat ca trebuie sa iesim pentru ca nu mai puteam creste cu vite­za cu care ne propusesem. Astazi lucrurile s-au schimbat si exista posibilitati mari de extindere in locatii care au fost aban­donate de alte lanturi de retail.

Vi se pare mare sau mica suma de 66 de milioane de euro la cat s-a ridicat achizitia Profi?

Mi se pare pretul corect, in contextul in care procesul de achizitie a insemnat in primul rand un concurs foarte strans al competitorilor intrati in cursa Profi. Au fost ofertanti foarte multi, atat fon­duri de investitii, cat si investitori stra­tegici care si-au dorit cu adevarat sa cum­pere Profi, iar victoria noastra a fost decisa practic pe muchie de cutit, la un avans foarte mic. Dar repet, pretul re­flecta faptul ca Profi este unul dintre performerii perioadei actuale. Are 66 de magazine, dintre care 15 sunt deschise numai in acest an.

Veti continua investitiile in aceasta zona?

Cu siguranta. Intentia noastra este una precisa in a ne dubla, cel putin, nu­marul de magazine, intr-un interval de trei-patru ani.

In acest sens, ce alte posibile achizitii aveti in vedere?

Aici exista doua variante. Sau alegi o crestere organica, deschizand magazin dupa magazin sau sa cumperi un lant intreg si sa-l repozitionezi si rebran­du­iesti. Inca nu ne-am hotarat ce varianta vom alege pentru ca la ora actuala exista foarte multe lanturi de magazine dis­ponibile, iar in urma studiilor de piata pe care le intreprindem vom lua o de­cizie. Analizam, spre exemplu, o posibila investitie in reteaua de magazine Prima­vara, care se afla pe piata romaneasca de aproape 12 ani si care pentru noi repre­zinta acum un real interes in piata de retail romaneasca chiar si in conditii de criza. Dar, repet, pentru noi importanti sunt performerii.

Totusi, in conditiile in care studiile de piata arata un consum intrat in scadere, iar previziunile nu sunt tocmai optimiste privind o posibila revigorare imediata, considerati ca fiind oportuna strategia acestor achizitii?
Este perfect adevarat ca, de peste un an si jumatate, in piata romaneasca s-a pus amprenta unei scaderi a consu­mu­lui si, comparativ cu anul trecut, media in scadere din piata retailului alimentar este undeva la 10%. Dar noi urmarim performeri de genul Profi care, in pofida faptului ca piata a scazut, el a crescut.

Cum este vazuta  piata de retail romaneasca de catre investitorii straini?

In materie de hipermarketuri, in acest moment in Romania se poate vorbi de o piata extrem de aglomerata unde sunt deja consacrati mari jucatori, Cora, Carrefour, Real sau Kaufland care este la limita dintre discounter si hipermarket si, fiind aici o zona foarte competitiva, am preferat sa nu abordam acest seg­ment. In ceea ce pri­veste zona discoun­terilor, aici lucrurile stau cu totul altfel si cred ca se va vedea o crestere a acestora pe piata cel tarziu la sfarsitul anu­lui 2011. In ceea ce ne priveste, asa cum am mai spus, dorim sa ne respectam targe­tul propus de a ajunge la 130-150 de magazine, pe care apoi sa le vindem.
 
In aceasta piata a retailului alimentar, considerati ca mai este loc pentru branduri noi?

Cred ca nu brandul este neaparat cheia succesului in aceasta zona econo­mica pentru ca acesta se formeaza in timp, dar daca discutam, chiar si in aceasta perioada de criza, despre des­chiderea unui magazin de proximitate care practica pretul corect, sortimentul interesant cumparatorului si un format adaptat zonei in care se afla, putem spune ca poate fi un real succes.

Cum si cat a fost afectata piata autohtona de retail in acest an?

E greu de spus... in ansamblul acestei conjuncturi economice putem vorbi atat despre perdanti, cat si despre castigatori. Sunt jucatori, cum e Profi, care se nu­ma­ra printre putinele com­panii perfor­mere ale perioadei actuale cu o cres­tere mai mult decat sem­nificativa a cifrei de a­fa­­ceri de aproape 40% chiar in 2009 si care are o extindere de 15 magazine intr-un an. Dar sunt foarte multe companii din piata de retail care inregistreaza sca­deri dramatice de peste 50%, iar unele chiar au ajuns in insolventa, cum ar fi spre exem­plu re­teaua PIC. De altfel, nu putem vorbi des­pre o afectare uniforma a retailului.

Mai exact...

Altfel spus, supermarketurile sunt afectate la un anumit nivel, intre ele exis­tand, de asemenea, castigatori si per­danti. Hipermarketurile am inteles ca inregis­treaza si ele o scadere de pana la 20%, dar si aici intervine o intreaga dis­cutie in ceea ce priveste psihologia cum­para­torului care a inceput sa se cam sa­ture de formatul extins care le ocupa o mare parte din timpul liber pe care il au la dispozitie. Ca atare, perioada de acum trei sau patru ani, cand mersul la cum­paraturi in aceste hipermarketuri deve­nise pentru majoritatea familiilor un mod de a petrece weekendul, a de­venit astazi istorie.

Care este reteta castigului  pe timp de criza?
Chiar daca in Romania are o cono­tatie negativa, modul in care investim noi este unul oportunist, pentru ca acolo unde descoperim proiectele cele mai bune, ce se pot dezvolta pe termen lung, acolo ne plasam banii. Asa s-a intamplat pe tot parcursul celor 19 ani de existenta a fondului Enterprise Investors, care este si cea mai mare firma independenta care nu apartine unui grup financiar si avem 108 companii cumparate in Eu­ropa Centrala si de Est. In mod normal, daca ar fi sa judecam dupa extinderea discounterilor, dar si dupa succesul Profi, probabil ca a contat foarte mult adaptarea preturilor la potentialul cumparatorilor. In concluzie, preturile mai mici au avut de castigat.


Cristian Nacu - Cariera


  •  Este seful Reprezentantei Enterprise Investors (EI) in Romania, unde lucreaza din 2005 si totodata vicepresedinte al EI
  •  A lucrat mai mult de sase ani ca investment officer la International Finance Corporation
  •  A administrat, pentru Guvernul Romaniei, unul dintre cele mai mari portofolii de privatizare din tara, finalizand  peste 25 de privatizari
  •  A absolvit Universitatea Politehnica din Bucuresti