Oficialii guvernamentali, prin vocea Elenei Udrea, ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului,  umbla din nou la legislatia privind achizitiile publice, trecand cu vederea ca tocmai „subiectivismul” autoritatilor contractante duce la ploaia de contestatii care franeaza procedurile de achizitii pe bani publici. Ultima isprava s-a consumat, saptamana trecuta, chiar in curtea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) condus de Udrea, unde un contract pe bani europeni a stat un an in contestatii si a ajuns, in cele din urma, in portofoliul celui care s-a clasat pe locul 4, cu o oferta cu 9 milioane de euro mai mare decat a urmatorului. Primii trei clasati, cu oferte mai ieftine, au fost eliminati pe baza unor motive puerile.

O noua intentie de modificare a Legii achizitiilor publice este pritocita in labo­ra­toarele MDRT si al sefei Autoritatii Na­tio­nale pentru Reglementarea si Moni­torizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), Cristina Traila, in sensul scurtarii licita­tiilor prin limitarea contestatiilor celor „neinitiati”.

Udrea: „Vrem sa limitam contestatiile”


Laitmotivul limitarii numarului de contestatii, care ar lungi procedurile de achizitii publice, este folosit de Elena Udrea pentru a umbla din nou la legis­latia privind achizitiile publice, cand punc­tul nevralgic il constituie, de fapt, „subiec­tivismul” autoritatilor contrac­tan­te care, de foarte multe ori, deruleaza o procedura de achizitie publica, inclusiv pe bani europeni, avand in minte doar un singur castigator, pe care-l apara pana in panzele albe. „MDRT a elaborat un nou tip de Caiet de Sarcini pentru licitatii, cu prevederi unice, care va limita contes­ta­tiile si va creste increderea constructorilor in corectitudinea procedurilor. Caietul de Sarcini trebuie aprobat de ANRMAP si va fi utilizat la licitatiile care vizeaza banii de la Ministerul Dezvoltarii”, a declarat Udrea.

Udrea isi motiveaza intentia de modi­ficare a Legii achizitiilor publice prin nevoia adaugarii la bugetul national de fonduri europene, care este cu atat mai mare cu cat Romania traverseaza o peri­oada cu dificultati economice, avand un buget national destul de conditionat si restrans.
Udrea a recunoscut ca exista insa o proble­ma in ceea ce priveste imple­mentarea efectiva a proiectelor dupa ce, la sfarsitul anului trecut, afirma nonsalant ca este convinsa de existenta unor Caiete de Sarcini „cu dedicatie” la licitatii, dar ca nimeni nu i-a semnalat o astfel de situatie. Daca MDRT s-ar fi autosesizat poate n-am fi nevoiti peste cativa ani sa platim de la bugetul de stat contravaloarea contrac­telor pe care expertii europeni le vor gasi cu multe nereguli, cum este si cel pe care vi-l prezentam in continuare.

Licitatie pe fonduri europene la Braila, cu 37 mil. lei mai scumpa

Daca s-ar fi uitat mai atent in propria ograda, Udrea ar fi observat ca, nu mai tarziu de saptamana trecuta, o licitatie pe fonduri europene gestionate de MDRT, adica de ministerul pe care il conduce, a fost oferita de instantele de judecata dupa mai bine de un an de contestatii depuse de firmele „neinitiatilor” ofertantului de pe locul 4, care a avut o oferta cu 9 mili­oane de euro mai scumpa decat a urma­torului clasat.
O banala licitatie pentru moderni­zarea principalului bulevard din Braila a fost demarata prin 2009, dar prima ten­tativa pentru desemnarea unui castigator a esuat. A urmat cea de-a doua incercare organizata prin vara acestui an, in care toti ofertantii au fost eliminati, mai putin cel de pe locul 4 - consortiul format din Max Boegl Romania SRL, Max Boegl Bauuter­nehmung Gmbh&Co KG, Swietelsky Baugesellschaft Mbh, Euro Construct Trading 98 SRL, Tancrad SRL -  care a si fost declarat castigator, desi oferta sa era mai scumpa cu 8,9 milioane de euro.

Consiliul National pentru Solutio­narea Contestatiilor (CNSC) dispune, in urma buchetului de contestatii (sic! de care Elena Udrea vrea sa scape prin modificarea legislatiei privind achizitiile publice) depuse de cei eliminati, ca Prima­ria Braila sa reevalueze ofertele, adica sa se uite cu un ochi mai atent, poate mai corecteaza din greseli. Primaria Braila nu respecta decizia acestei instante adminis­trative si decide sa o atace in instanta la Curtea de Apel Braila, iar acestui demers i se alatura si consortiul castigator, pentru ca o posibila reevaluare a ofertelor ar fi dus, cu siguranta, la desemnarea altui castigator, decat cel format din finan­tatori PDL si PSD, culori politice care se ocupa de destinele politice ale Primariei Braila. In cele din urma, con­sortiul de pe locul 4 este declarat castigator de instan­tele de judecata, iar moder­nizarea Bule­var­dului Dorobanti se va face cu 99,99 mili­oane de lei, cat a fost oferta con­sortiului condus de Max Boegl Roma­nia SRL. Spre compara­tie, consortiul de pe locul 1 a oferit 65,6 milioane de lei, cel de pe locul 2 - 62,8 milioane de lei, iar cel de pe locul 3 - 75,9 milioane de lei. Toti trei au fost eliminati de Primaria Braila pe baza unor motive puerile.

Sefa de la ANRMAP, „monopol” pe controlul  achizitiilor publice


Intentia Elenei Udrea de modificare a Legii achizitiilor publice este agreata „neoficial”, potrivit propriilor declaratii, de insasi avocata-sefa de la ANRMAP, Cris­tina Traila, al carei sot ofera consultanta pe achizitii publice autoritatilor publice si companiilor private la casa de avocatura Stoica&Asociatii, detinuta de Valeriu Stoi­ca, vicepresedintele PDL.  Intr-un raspuns mai vechi pentru „Financiarul”, pe mar­ginea unei licitatii de 600 de milioane de lei organizate de Primaria Cluj-Napoca pen­tru modernizarea unor drumuri unde consortiul castigator fusese repre­zentat in instanta chiar de catre Doru Traila, nici acesta, dar nici sotia sa nu au considerat ca ar exista vreun conflict de interese la mijloc: ea sefa la institutia publica care monitorizeaza achizitiile publice, el avocat tocmai pe achizitii publi­ce la o casa de avocatura a vicepre­se­dintelui PDL. De altfel, Cristina Traila are un plan de „absorbtie” in cadrul ANRMAP a altor doua institutii care se ocupa independent, la recomandarea expertilor UE, de moni­torizarea achizitiilor publice: Unitatea de Control si Verificare a Achizitiilor Publice (UCVAP) din cadrul Ministerului Finan­telor Publice, dar si a CNSC. Practic, dupa ce modificarile la OUG 34/2001, Legea achizitiilor publice si la OUG 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atri­buire a contractelor de achizitie pu­blica (act normativ care reglementeaza acti­vitatea UCVAP) vor trece de plenul Parlamentului, Cristina Traila va controla intregul proces de monitorizare a achi­zitiilor publice, avand in spate si expe­rienta sotului sau, Doru Traila, care ofera consultanta juridica pe achizitii publice la casa de avocatura a vicepresedintelui PDL, Valeriu Stoica. Nemultumirile de orice fel, concre­tizate in contestatii din partea „neini­tia­tilor” la lucrarile pe bani publici, vor fi ine­cate in fasa de supraorganismul de con­trol, ANRMAP, controlat politic de PDL.