Criza economica actuala este subestimata de majoritatea mana­gerilor de companii, iar masurile de contracarare sunt aplicate prea tarziu. Cele mai expuse sunt companiile din Europa Centrala si de Est care, in ultimii cativa ani, au inregistrat cresteri cu ritmuri de doua cifre si isi adapteaza prea incet strategiile la conditiile actuale. Acestea sunt principalele concluzii ale unui studiu realizat de com­pania de consultanta A.T. Kearney, in care au fost analizate peste 1.200 de cazuri de insolventa la nivelul Europei.

„Antreprenorii si managerii din state precum Romania, care in ultimii ani si-au dezvoltat afacerile pe rate de crestere de 20%-25%, au castigat incredere in capacitatile proprii si au inceput sa creada ca pot obtine aceleasi ritmuri de crestere in pofida crizei. Din acest motiv, managerii nu aplica ma­surile anti­criza corespunzatoare, in vederea salvarii companiilor si pregatirii afacerilor pentru con­ditiile eco­nomice din a doua ju­ma­tate a anului“, explica Michael Weiss, vicepresedinte la A.T. Kearney. Din acelasi studiu reiese ca „in Romania, majoritatea factorilor importanti de decizie fie subes­ti­meaza, fie supra­estimeaza criza”.

In opinia sa, multi oameni de afaceri sunt inca „paralizati“ de succesul anterior si de trecerea de la o crestere economica de peste 8% la un declin anticipat la peste 8% in trimestrul viitor. Nici atitudinea prea pesimista nu este reco­mandata, intrucat „prognozele negative vor duce la reduceri ale cheltuielilor bugetare, la accelerarea declinului economic si la cresterea numarului de falimente”.

Din aceeasi analiza reiese ca majoritatea companiilor se concen­treaza pe masuri la nivel operational si reactioneaza prin suplimentarea lichiditatilor (62%), cooperare cu clientii si furnizorii (46%) si aplicarea unor programe de reducere a cost­u­rilor (42%), desi problemele sunt, in mare parte, legate de strategie, atrag atentia autorii analizei. Potrivit acestora, companiile trebuie sa aplice masuri pe termen scurt de compensare a efectelor crizei, care sa fie insa in concordanta cu strategia de dezvoltare pe termen lung, astfel incat restructurarea sa fie sus­tenabila si sa asigure lichiditatile si profitabilitatea.