Administratorul delegat al constructorului auto Fiat din Torino, Sergio Marchionne, a explicat, într-un interviu acordat cotidianului La Repubblica, Ezio Mauro, care va fi în viitor strategia grupului, în Italia. In ajun, guvernul ceruse detalii privind planul industrial al grupului torinez.


'Fiat rămâne în Italia, unde va investi câştigurile realizate în străinătate', a declarat Sergio Marchionne în interviul publicat de La Repubblica, în care adaugă: 'Polemicile care au izbucnit în Italia, în ultimele zile, asupra planului nostru industrial au fost făcute din motive politice: dreapta şi stânga ne atacă, pentru că Fiat este singura realitate industrială care poate contribui la dezvoltarea Italiei'.

Marchionne precizează că Fiat a acumulat în ultima perioadă pierderi de 700 de milioane de euro în Europa, din cauza prăbuşirii pieţei auto, pierderi pe care le recuperează prin succesele obţinute în străinătate, mai ales în SUA, unde a început o colaborare cu grupul Chrysler. 'În această dramatică situaţie de criză, Fiat nu are intenţia să închidă fabricile din Italia; ar fi o responsabilitate imensă', a mai declarat Marchionne.

Ministrul muncii, Elsa Fornero, solicitase luni 'o întâlnire urgentă' cu administratorul delegat de la Fiat, Sergio Marchionne, care anunţase săptămâna trecută o modificare a planului industrial al grupului torinez, plan numit 'Fabbrica Italia', care se referă la strategia grupului până în anul 2014.

'Guvernul nu poate impune nimic unei întreprinderi private. Nu-l putem convoca la Ministerul Muncii de la Roma pe Marchionne, dar i-am solicitat administratorului delegat un angajament precis: să ne spună cum are intenţia să modifice conţinutul planului 'Fabbrica Italia', explicase Elsa Fornero într-un interviu acordat luni aceluiaşi cotidian roman, La Repubblica.  'Marchionne nu poate evita acest lucru. Are această datorie nu numai faţă de guvernul italian şi faţă de acţionarii grupului Fiat, dar mai ales faţă de angajaţii care lucrează în uzinele Fiat şi faţă de miile de familii care trăiesc mulţumită locurilor de muncă din uzinele societăţii torineze. Şi are această datorie faţă de Italia', a mai spus ministrul Fornero, care a subliniat: 'Fiat ar trebui să apere şi să relanseze producţia şi investiţiile sale în Italia'.

 Fiat a declanşat numeroase polemici şi critici din partea sindicatelor italiene, după ce a anunţat, joia trecută, că nu mai este valabil planul industrial 'Fabbrica Italia', din cauza crizei profunde prin care trece industria constructoare de autoturisme şi piaţa vânzării de maşini Fiat în Italia. Vânzările de autoturisme au scăzut în ultima perioadă cu 18,2% în Uniunea Europeană şi cu 20,2% în Italia.

Planul 'Fabbrica Italia' fusese anunţat şi lansat în aprilie 2010 şi prevedea peste 20 de miliarde de euro de investiţii şi o producţie de aproape un milion şi jumătate de autoturisme în Italia, până în anul 2014. 'Lucrurile s-au schimbat din anul 2010. Piaţa autoturismelor europene a intrat într-o criză gravă, iar piaţa italiană s-a prăbuşit la nivelul din anii '70. Este deci imposibil să mai putem respecta un proiect propus acum doi ani şi jumătate', explicase grupul Fiat Torino într-un comunicat difuzat acum câteva zile.

 Fiat a mai subliniat faptul că prioritatea grupului este aceea 'de a creşte şi de a deveni mai competitiv' la nivel mondial, dar fără a neglija importanţa Italiei şi a Europei. 'Fiat este o industrie multinaţională, dar şi o mare industrie italiană. Aştept un răspuns din partea lui Marchionne. Eu aş vrea să-l întreb multe lucruri. Aştept ca telefonul meu să sune, dar nu voi aştepta la infinit', declarase luni ministrul Fornero.

Grupul Fiat Torino are 197.000 de angajaţi în întreaga lume, dintre care 25.000 în Italia, în cele cinci fabrici ale societăţii torineze, active în Peninsulă, noteaza Agerpres.