Bugetul minim pentru un eve­ni­ment orientat pe media si co­mu­nicare porneste de la apro­­­ximativ 20.000 de euro, iar daca acesta se desfasoara pe par­cursul a doua sau mai multe zile si include si speakeri internationali poate ajunge si la 60.000 de euro. Unul dintre cele mai costisitoare evenimente este festivalul AdPrint. Andrei Bortun, General Manager al Millenium Communications, spune ca bugetul pentru AdPrint este de peste 200.000 de euro, dar veniturile pot ajunge si la 350.000 de euro.

Fie ca sunt concursuri, gale sau confe­rinte, evenimentele dedicate industriei de comunicare precum Marketing360, Con­ferintele internationale CSR sau AdPrint  au ajuns in timp sa aiba propriul brand care a generat audienta si nu in ultimul rand bani. Andrei Bortun, General Mana­ger al companiei Millenium Commu­nications, apreciaza piata de evenimente dedicate la aproximativ juma­tate de milion de euro. „Pentru a putea vedea o diferenta clara intre piata de evenimente dedicate de anul acesta, comparativ cu cea de anul trecut, trebuie sa asteptam sfar­situl anului, pentru ca peri­oada care urmeaza e foarte im­portanta. Probabil vom asista la o stagnare sau la o crestere mica, de maximum 10 pro­cente”, com­ple­teaza managerul com­paniei Millenium Communications.  De asemenea, alte pa­reri din piata indica valoa­rea confe­rintelor dedicate industriei de co­municare, inclusiv festivalurile aferente, la apro­ximativ un milion de euro. La cate­goria evenimente dedicate publicitatii, com­pania Millenium Commu­nications se afla in prim-plan avand in portofoliu unele dintre cele mai importante „branduri”: AdPrint, Internetics, ADOR, Effie si Scoala ADC*RO. Andrei Bortun plaseaza AdPrint in randul evenimentelor de succes din cadrul companiei. „E singurul festival european care premiaza publicitatea in print. Prima editie a avut loc in 1998, iar dupa cinci editii regionale AdPrint a de­venit festival european”, puncteaza Andrei Bortun. In privinta costurilor AdPrint, Andrei Bortun spune ca acestea sunt de peste 200.000 de euro. „AdPrint presu­pune, in afara de costuri de produc­tie cu terti si de marketing, cheltuieli foarte mari cu echipele dedicate mana­ge­mentului de competitie la care se adauga echipele de strategie, PR, BTL, creatie, online, vanzari, pe care din feri­cire le avem in cadrul grupului Mille­nium Communications. Veniturile pot varia, din pacate, foarte mult, mai ales intr-un an de criza, o estimare exacta fiind greu de facut. As spune ca ele se pot afla inte 100.000 si 350.000 de euro, in functie de numarul de participanti si de sponsorii festivalului. Este un risc pe care ni l-am asumat atunci cand am dezvoltat AdPrint intr-un festival european: necesita o investitie foarte mare, dar are si un imens potential de business”, subliniaza Andrei Bortun.

Marketing360, rampa de lansare


Cristian Manafu, Managing Partner Evensys, isi aminteste ca Marketing360 a fost primul eveniment al Eve­nsys, in mai 2006, si a fost practic confe­rinta care a dus la crearea companiei. „In toamna acelu­iasi an, am lansat Marketing Innovation Forum, o conferinta care isi propunea sa aduca in fata audientei cele mai noi idei din marketing si advertising. Iar un an mai tarziu am avut sapte confe­rinte majore in domeniu: Digital Marke­ting Forum, PR Forum, Idea Forum, Master­plan, Online Communication Con­ference, Shopper Marketing Conference si Inspire Conference”, spune Cristian Manafu.

In prezent, compania se concen­treaza pe cinci mari evenimente din zona media: Digital Marketing Forum, PR Forum, Marketing360, Mobile Marketing Conference si Webstock. „Acoperim astfel cele mai puternice segmente ale indus­triei, pentru ca fiecare se concentreaza pe zone fierbinti de la marketing, advertising si PR, pana la online si social media”, puncteaza Cristian Manafu. La nivel de piata, raportat la prima jumatate a anului trecut, Mana­ging Partnerul companiei Evensys a sesizat o scadere a numarului de conferinte in pri­mul semestru din 2010.


O conferinta tematica porneste de la 20.000 de euro


In privinta costurilor, surse din piata apreciaza ca, in general, un eveniment de o zi si o audienta de aproximativ 200 de participanti pot ajunge la aproape 20.000 de euro. Daca evenimentul se desfasoara pe parcursul a doua sau trei zile si sunt invitati si vorbitori (speakeri) interna­tio­nali bugetul conferintei se ridica la aproa­pe 60.000 de euro, potrivit orga­nizatorilor de evenimente dedicate. De asemenea, exis­ta conferinte cu bugete mult mai con­sis­tente. Luminita Oprea, strategist Saga Business&Community, orga­nizeaza, din 2006, Conferinta Inter­nationala de Respon­sa­bilitate Sociala (CSR). Prima editie, po­tri­vit organizatoarei, a beneficiat de un buget de aproximativ 220.000 de euro, iar celelal­te s-au apropiat de aceasta suma. „Am avut in medie, la fiecare editie, in jur de 20-25 de speakeri internationali”, punc­tea­za Luminita Oprea. Printre invitatii de pes­te hotare de anul acesta s-au numarat: Richard Ellis, Group Head of CSR - Alliance Boots, Emmanuel Perakis, Mana­ging Partner - STREAM Mana­ge­ment Consulting, Guenther Juenger, Director of Corporate Affairs - Intel EMEA.


Marketing in direct – profit 3.000 de euro


Prima editie a conferintei Marketing in Direct, desfasurata anul trecut, pe 21 octombrie 2009, a plecat la drum ca un eve­niment sustinut si recomandat de Asociatia Romana de Marketing Direct (ARMAD), pentru ca trebuia sa fie chiar Rodirect - editia a patra,  intr-un format imbu­natatit, isi aminteste Mihaela Petro­van, General Manager More Than Pub, com­pania care organizeaza eveni­mentul. In final conferinta Marketing in Direct a devenit independenta si complementara fata de Rodirect si va continua si anul acesta. Editia de anul trecut a adunat 250 de participanti, 17 speakeri dintre care trei internationali: John Griffiths, Leif Ander­sen si Barry Larrson. „Prima editie a beneficiat de sprijinul a numerosi spon­sori/parteneri, asa ca bugetul cash cheltuit efectiv nu a depasit 17.000 de euro. Nu ne asteptam sa inregistram vreun profit, insa tot am ramas cu vreo 3.000 de euro”, declara Mihaela Petrovan. Anul acesta, la editia a doua, Marketing in direct va avea 20 de speakeri (dintre care sase straini, inclusiv John Griffiths), anunta orga­nizatorii.

  •  20.000 de euro reprezinta costul unui eveniment dedicat industriei de comunicare de o zi cu aproape 200 de participanti
  •  Speakerii internationali si desfasurarea pe mai multe zile a evenimentelor dubleaza sau chiar tripleaza costurile
  •  Profitul unui eveniment/festival dedicat poate fi si de peste 100.000 de euro
  •  Printre cei mai scumpi speakeri internationali se numara: Bill Clinton – 180.000 de euro si Helmut Kohl, 100.000 de euro

Importanta sponsorilor in cadrul evenimentelor


„Vorbind despre piata organizarii de eve­nimente, in special despre cele dedicate industriei de co­mu­nicare, cred ca este cu atat mai important sa privim cu atentie folosirea sponsorshipului ca disciplina. Ma gandesc aici la prezente care ar putea fi foarte importante in contextul unor astfel de festivaluri pentru companii ce fac productie publicitara sau pentru producatori de echipament specializat. Unul dintre partenerii nostri care a inteles si a aplicat foarte bine regulile spon­sorshi­pu­lui este Ursus, care a avut o prezenta exce­l­enta cu ocazia Effie. In aceste prime sase luni am ob­ser­vat doua tipuri de reactii: fie stagnarea bu­ge­telor de acest tip, fie o usoara crestere a lor. Dupa noile schimbari fiscale, ne asteptam la o reajus­tare a activitatilor de marketing pentru a doua ju­ma­tate a anului”, declara Andrei Bortun (foto).