In scrisoarea de intentie a FMI convenita cu Guvernul Romaniei dupa evaluarea din primele doua luni ale acestui an, Fondul Monetar International recomanda noi masuri pentru eficientizrea si privatizara companiilor de stat.



Astfel, pana la sfarsitul lunii iunie, CFR va trebui sa incheie o intelegere cu constructorul belgian Eurostation pentru modernizarea Garii de Nord din Bucuresti, sa puna in functiune, pana la sfarsitul lunii iulie, inelul de cale ferata al municipiului Bucuresti si sa isi majoreze in acest an cu 10% veniturile din bunurile inchiriate.

Compania de cai ferate trebuie sa continue procesul de licitatii pentru trecerea in management privat a inca 1.600 kilometri de linie, de la 2.400 km in prezent. Segmentele de linie pentru care licitatiile nu se vor incheia cu succes vor trebui inchise, astfel incat CFR sa administreze la sfarsitul lunii aprilie maximum 15.500 kilometri de cale ferata.

Totodata, statul ar trebui sa foloseasca "mijloace bugetare si/sau garantii de stat" pentru a reduce, pana la finele lunii iunie, arieratele CFR fata de furnizorii de electricitate, se spune in scrisoare.

CFR Marfa si CFR Calatori trebuie sa prezinte, pana la mijlocul lunii aprilie, o analiza privind posibila fuziune a companiilor de intretinere din subordinea celor doi operatori de transport feroviar, dar si sa valorifice pana la sfarsitul lunii iunie inventarul de vagoane scoase din uz. Scrisoarea stabileste ca obiectiv pentru CFR Calatori majorarea veniturilor cu 6% in acest an, in particular prin inchirierea tuturor spatiilor publicitare disponibile.

CFR Marfa mai trebuie sa numeasca, pana la finele lunii aprilie, un consultant pentru privatizarea unei participatii majoritare la companie, obiectiv amanat de la termenul initial de la mijlocul lunii februarie. Scrisoarea precizeaza ca anuntul de vanzare a actiunilor la CFR Marfa ar trebui publicat pana la mijlocul lunii iunie, iar termenul pentru finalizarea privatizarii este sfarsitul lunii octombrie

Tot in domeniuil transportului public, Metrorex ar trebui sa stabileasca, pana la sfarsitul lunii iunie, noi programe de functionare adaptate la cerintele pietei si sa creasca veniturile prin introducerea in circulatie, de la inceputul anului viitor, a 16 noi garnituri. De asemenea, Guvernul trebuie sa includa operatorul metroului din Bucuresti pe lista de potentiali beneficiari ai Programului Operational Sectorial Transport 2014-2020, pentru a facilita accesul companiei la fonduri UE, se arata in scrisoare.

Fondul Monetar International a mai cerut Guvernului sa restituie companiei Boeing ultimul avion tip 737-800, inchiriat de Tarom in urma cu patru ani, sau sa reuseasca sa reduca rata de chirie la nivelul pietei, procedura care avea sa fie incheiata cel tarziu pana la sfarsitul lunii martie a acestui an.

FMI a mai solicitat ca Tarom sa aplice un program de reducere a cheltuielilor prin revizuirea rutelor de calatorie, a flotei de aeronave si a structurii de organizare, releva scrisoarea de intentie.

Prospectul de privatizare a unei participatii de cel putin 20% din actiunile Tarom, prin oferta publica initiala, ar trebui publicat pana la finele lunii mai, astfel incat operatiunea sa fie finalizata pana la jumatatea anului.

La Posta Romana, FMI a cerut reducerea personalului cu cel putin 600 de angajati pana la finele lunii martie si reducerea numarului de oficii postale de la 5.835 la sfarsitul anului trecut la sub 5.700 pana la finele lunii aprilie. De asemenea, prospectul de majorare de capital prin atragerea unui investitor strategic trebuie prezentat pana la finele lunii mai, iar operatiunea trebuie incheiata pana la jumatatea anului.

Romania are in derulare un acord de tip preventiv cu FMI in valoare de 3,6 miliarde euro, completat de o intelegere similara cu Comisia Europeana pentru foduri disponibile de 1,4 miliarde euro si o linie de credit de 400 milioane euro de la Banca Mondiala. Acordul cu institutiile financiare internationale a fost incheiat in martie 2011, in prelungirea programului de 20 miliarde euro derulat in perioada 2009-2011.